Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

sipka D. Přehled děl a systém vědění

sipka b. Systém vědění

Systém a jeho kritéria

Chceme-li hovořit o systému vědění, musíme v prvé řadě identifikovat jeho jednotlivé prvky — vědy, pak stanovit kritéria jejich klasifikace, a následně vědy rozčlenit do skupin. Prvky — jednotlivé vědy — více méně známe (fyzika, etika, ekonomie, rétorika atd.). Kritéria jejich dělení pak Aristotelés popisuje na začátku šesté knihy Metafyziky, když určuje, ke kterému typu vědění náleží fyzika:

„... fyzika ... není ani vědou praktickou (πρακτική), ani vědou poiétickou (ποιητική). Neboť v oblasti tvoření je počátek v tvořícím podmětu, ať je to rozum nebo umělá dovednost nebo zvláštní schopnost, v oblasti jednání pak v jednajícím podmětu, v jeho svobodném rozhodování (προαίρεσις) ... A tak, jestliže každé myšlení směřuje buď k jednání nebo k tvoření anebo k pozorování (εἰ πᾶσα διάνοια ἢ πρακτικὴ ἢ ποιητικὴ ἢ θεωρητική), je asi fyzika druhem myšlení teoretického, jehož cílem je pozorování...“
Aristotelés, Metafyzika VI 1, 1025b19-26 (zvýraznil J. P.)

Výslovněji určuje hlavní kritérium následující věta ze druhé knihy Metafyziky:

„Neboť cílem (τέλος) teoretické vědy je pravda, cílem praktické však výkon (ἔργον — zde možná lépe přeložit jako ‚čin‘ nebo ‚jednání‘) ...“
Aristotelés, Metafyzika II 1, 993b20-21

Kritériem jednotlivých druhů věd je tedy jejich cíl, kterým je u věd teoretických samotné „pozorování“ (θεωρία) nebo pravda (ἀλήθεια), u věd praktických jednání a dobro, o něž každým činem usilujeme, u věd tvořivých pak výsledný výtvor (viz EN VI 4). Z jiných pasáží (např. zmíněné Metafyziky VI 1) víme, že v rámci skupin se jednotlivé vědy liší svým předmětem, což je druhé kritérium klasifikace.

Z toho je zřejmé, že Aristotelova klasifikace zahrnuje veškeré druhy vědění, ne pouze vědu v našem slova smyslu, ale také moderně řečeno znalost výrobních postupů a technologií. Ty spadají pod vědění „tvořivé“. Filosof Aristotelés se jimi z pochopitelných důvodů nezabývá, do této skupiny proto zařadíme pouze jeden jeho spis — Poetiku, jež se věnuje tvořivým postupům v jedné specifické tvůrčí oblasti.

Aristotelův systém vědění

Vědy teoretické

Vědy praktické

Vědy poiétické

Jako systematik byl Aristotelés jistě pořádný a vše dával na své místo. Jeho knihovna proto vypadala asi takto.

Tři zajímavosti

  1. Všechny tři typy věd jsou u Aristotela spojeny s lidskou přirozeností. K poznání teoretickému směřuje přirozená lidská zvídavost (viz začátek Metafyziky a konec Druhých analytik); dobro, jímž se zabývají praktické vědy, je také odvozeno od lidské přirozenosti (všichni přirozeně směřujeme k dobru — EN I, 6; Pol. I, 2) a z lidské přirozenosti vychází i napodobování jako základ umění v našem slova smyslu, tedy části znalostí spadajících do poiétických věd (Poet. 4).
  2. Pro život je důležitější a nezbytnější vědění poiétické, avšak svobodnější a hodnotnější jsou vědy teoretické. Zatímco totiž tvořivé znalosti chceme kvůli něčemu jinému — zajištění životních potřeb, teoretické vědění chceme jen proto, abychom věděli, je tedy samo účelem. Prve je sice třeba zajistit životní prostředky, a proto vědění tvořivé musí předcházet, ovšem svobody a téměř božského stavu dosáhneme až s úsilím o teoretické poznání (Met. I 2).
  3. Když se na dělení pozorně podíváme, napadne nás otázka: A kam patří logika? Odpověď může být překvapivá — nikam, protože je obecným nástrojem, který je třeba uplatňovat ve všech skupinách.

    Tím jsme si hezky připravili přechod k výkladu o Aristotelově logice a metodologii.
nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041