D. Přehled děl a systém vědění |
a. Dílo |
V tomto přehledu a rozčlenění Aristotelových spisů
formálně i obsahově platónské (píše se v nich o odděleném světě idejí jako předmětu pravého vědění; o nesmrtelné duši, která nachází své dobro teprve po odloučení od těla). Pro informaci uvedeme aspoň názvy: Eudémos, Protreptikos, O filosofii, O idejích. Dochovaly se z nich pouze nečetné zlomky.Ironie filosofických dějin se projevuje v tom, že zatímco tyto dialogy Aristotelés psal jako díla určená veřejnosti (spisy „exoterické“), do dnešní doby dochované spisy pro veřejnost určeny nebyly, nýbrž představovaly
a byly určeny pouze posluchačům seznámeným s Aristotelovými přednáškami (spisy „akroamatické“). Z toho vyplývají jejich specifika — neobsahují vždy vysvětlení všech myšlenek (to přece bylo posluchačům dobře známo...), nejsou uhlazené z hlediska slohu a jasnosti vyjadřování, není vždy jasná argumentace a linie úvahy. Sotva si však můžeme stěžovat — jako studenti dějin filosofie musíme být rádi, že se nám tak velká část Aristotelových spisů vůbec dochovala!Dělení Aristotelových spisů podle disciplín
Naše dělení spisů bude odpovídat postupu výkladu v oddílech E. — I. Nepodáme výčet všech spisů, nýbrž zmíníme především ty, s nimiž budeme pracovat a jež jsou přeloženy do češtiny (či slovenštiny).
Osudy Aristotelových rukopisů
Pro zajímavost stručně zmíníme některé peripetie, jež musely Aristotelovy spisy přestát, než dospěly až do našich rukou, a přitom se dozvíme, kde se vzala Aristotelova Metafyzika. Budeme se přitom opírat o předmluvu Milana Mráze k jeho vlastnímu překladu Poetiky.1
Po Aristotelově smrti se o jeho spisy staral jeho přítel a nástupce ve vedení školy
. Až jeho přičiněním byly zveřejněny texty určené jen pro vnitřní potřeby školy (přípravy na přednášky), tj. spisy, jež máme dnes k dispozici. Jejich části byly zřejmě sdružovány do rozsáhlejších celků nezávisle na Aristotelově záměru (evidentně se to týká např. Politiky nebo spisu O nebi).Poté spisy zdědil
(syn akademika Koriska, jednoho z adresátů Platónova 6. listu) — poslední žijící z nejbližších Aristotelových přátel. Néleus — nefilosof si ponechal zřejmě jen Aristotelovy rukopisy na památku a ostatní daroval nebo prodal alexandrijské knihovně — ty se nezachovaly, protože knihovna r. 47 př. n. l. během války mezi Caesarem a Pompeiem shořela. (Z jejího katalogu zřejmě vycházel Díogenés Laërtský ve svém soupisu — viz DL V 22-27.)Néleus své spisy odvezl do Skepsidy v Malé Asii, a právě tyto exempláře se zachovaly. Za jeho dědiců ovšem zůstaly ukryty a antičtí filosofové o nich dlouho nevěděli.
Až v 90. letech 1. st. př. n. l. se k nim dostal bohatý Athéňan
. Shromáždil Aristotelovy spisy ze všech dostupných zdrojů a nechal udělat opisy — ovšem přitom zřejmě texty nekvalifikovaně spojoval a doplňoval.R. 86 př. n. l. dobyl Athény Sulla, Apellikón padl a Aristotelovy spisy byly odvezeny do Říma. Tam se po čase dostaly do rukou
, který v letech 30-20 př. n. l. pořídil . Sice si přitom počínal kvalifikovaněji než Apellikón, ale také jednotlivé spisy slučoval, a právě tomu vděčíme například za spis s názvem Metafyzika. Pozdní antika vycházela už z Androníkova vydání.Pro tuto chvíli o osudech Aristotelových spisů dosti, můžeme však odkázat na jejich opět nesnadné a komplikované zpřístupnění latinskému středověku, o němž si povíme v Dějinách filosofie II — viz kapitolku „Šíření aristotelských překladů“.
1 Aristotelés. Poetika. Přeložil, předmluvu napsal a poznámkami a rejstříkem doplnil Milan Mráz. Praha: Svoboda, 1996. S. 12-16.