Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

sipka E. Melissos

sipka a. Melissovo jsoucno

Začneme pochopitelně vysvětlením Melissovy argumentace, což nám dochované zlomky dostatečně dovolují.

Melissova argumentace

Tato pasáž vychází z KRS s. 503-515.

Melissovy zlomky umožňují snad ještě lépe než u Parmenida identifikovat argumentační linii jeho úvahy, tedy postup vyvození z výchozího axiómu, jímž je základní elejské „jsoucno je“ (viz DK 30 B1):

  1. Co bylo (a je), to vždy bylo a vždy bude. Kdyby totiž vzniklo, před tím by nebylo nic a z ničeho by nemohlo nic vzniknout (DK 30 B1).
    1. Je také neměnné, neboť sebemenší změna znamená, že jsoucno zaniká a vzniká nejsoucno. Kdyby se změnilo jen trochu, v celém čase by celé zaniklo (DK 30 B7).
  2. Jestliže nevzniklo, nýbrž vždy bylo, je a bude, je neomezené — nemá totiž počátek ani konec (DK 30 B2).
  3. Z toho Melissos vyvozuje i neomezenost co do velikosti (rozsahu; DK 30 B3 a B4).
  4. Jestliže je jsoucno neomezené, musí být jedno. Kdyby jich bylo více — vzájemně by se svými hranicemi omezovala (DK 30 B6).
    1. Melissos se také brání jednoduché námitce — „vždyť přece vidím mnoho věcí, takže existuje mnoho jsoucen“:
      Smyslově vnímaná mnohost totiž není reálně existující mnohostí, neboť všechny smyslově vnímatelné mnohé věci se mění — nelze je tedy označit za jsoucna (viz 1. i.). Mnohá jsoucna by musela mít stejné vlastnosti jako jedno jsoucno.

      Jelikož nám smysly předkládají mnohost věcí (jsoucen), a současně nás právě ony informují o proměnlivosti těchto mnohých věcí (jsoucen), jsou jejich údaje vnitřně rozporné. Proto jsou nespolehlivé a nemůžeme z jejich vjemů usuzovat na reálnou existenci mnohosti (mnoha jsoucen; DK 30 B8).

  5. Jestliže je jedno, je homogenní. Kdyby bylo rozrůzněné, už by obsahovalo mnohost a nebylo by jedno (DK 30 A5).
  6. Jsoucno není prázdné, neboť prázdno je nic a nic nemůže existovat (DK 30 B7).
  7. Jestliže neexistuje prázdno (nic), nemůže se jsoucno pohybovat, neboť nemůže ustoupit do prázdna (DK 30 B7).
  8. Jsoucno jako jedno nesmí mít tělo — majíc (rozprostraněné) tělo mělo by části a opět by nebylo jedním (DK 30 B9).

Jak nyní tato úvaha dopadne ve srovnání s Parmenidovými verši?

Melissovo a Parmenidovo jsoucno

Srovnání povedeme ve dvou rovinách — obsahové a argumentační.

A. Z hlediska obsahu se Melissos s Parmenidem ve většině tvrzení shoduje:

Najdeme však i určité rozdíly:

B. Z argumentačního hlediska je Melissova úvaha určitě konzistentnější a ucelenější, k čemuž jistě přispěl i střízlivější výklad (žádná bohyně a žádné opovržlivé shlížení na smrtelníky) a evidentně i prozaická forma, jež dovolila přesnou argumentaci.

Melissos tedy ve srovnání s Parmenidem nebyl příliš originálním myslitelem, na druhou stranu dokázal základní elejské myšlenky jasněji a úplněji odůvodnit a uvést v soulad.
Proto také se s Melissovou verzí eleatismu mohli následující myslitelé dobře vyrovnávat — např. termín κενόν bude mít zásadní roli v atomismu a velkou polemiku proti existenci prázdna povede Aristotelés.

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041