C. Parmenidés |
b. Pravda (jsoucno) |
i. Parmenidův axióm: „jest“ |
Parmenidés si překvapivě vystačí s jediným poměrně jednoduchým axiómem. Jedná se ovšem o tvrzení, jež má dvě části (a pochopitelně je pronáší Δίκη a oslovuje jimi samotného Parmenida):
„Nuže tedy, já ti řeknu (a ty si s sebou odnes výklad, který uslyšíš),
jaké jediné cesty zkoumání lze myslet.
Jedna, že [to] jest a že je nemožné, aby [to] nebylo;
to je cesta Přesvědčivosti (neboť Přesvědčivost následuje Pravdu).
Druhá, že [to] není a že je třeba, aby [to] nebylo;
o té prohlašuji, že je to naprosto nezbadatelná stezka:
neboť nemůžeš poznat to, co není — vždyť se to nedá provést —,
ani to nemůžeš vyjádřit.“
DK 28 B2 (Proklos, In Plat. Tim 1, 345,18 a jinde)
(Překlad převzat z KRS.)
Zlomek je velmi nejasný (už takto záhy se projevují nevýhody poezie jakožto vyjadřovacího prostředku filosofických myšlenek), přesto se pokusíme určit jeho hlavní motivy.
Do tohoto kontextu náleží i známý úryvek ze druhé poloviny zlomku B8 o sepětí myšlení a jsoucna:
„Totéž je myšlení a předmět myšlenky. Neboť nenajdeš myšlení bez jsoucího — v němž je myšlení vyjádřeno. Neboť není ani nebude nic jiného mimo jsoucno, protože Sudba je spoutala, aby bylo celé a nehybné. A tak bylo nazváno všemi jmény, která smrtelníci ustanovili v důvěře, že jsou pravdivá: vznikat a zanikat, být a nebýt, měnit místo a střídat jasnou barvu.“
DK 28 B8, 34-41 (Simplikios, In Physica 146, 7-14)
(Překlad převzat z KRS.)
Nyní se ukazuje, že ať hovoříme o čemkoli a říkáme o tom cokoli, vždy vlastně hovoříme o jsoucnu. O ničem jiném nelze hovořit, nic jiného než jsoucno nelze myslet. Platón tuto myšlenku interpretuje v dialogu Sofistés následovně: Kdykoli něco myslím, myslím právě už to „něco“. A „něco“ je označení něčeho určitého a určeného, a proto jsoucího. Naprosté nejsoucno skutečně myslet nejde. Když totiž myslím a říkám „nejsoucno“, opět už říkám a myslím nějaké „to“, tedy něco určitého. I kdybychom se snažili sebevíc, nemůže být naším předmětem nic jiného než „to“ či „něco“, a tedy než nic jiného než jsoucno.
Máme-li axióm, můžeme začít vyvozovat.