G. Shrnutí |
, a především . Také je třeba odmítnout vše, co by mělo nějaké spojení s nejsoucnem — jestliže to platí o pohybu, neexistuje pohyb, jestliže to platí o tvarové určitosti, jsoucno nemůže mít tvar.
Tím je v kostce elejské myšlení shrnuto. Jsou to tvrzení velmi striktní a mají radikální důsledky (neexistuje pohyb, neexistuje mnohost atd.). Přesto se pozdější filosofové až do konce antiky k elejským závěrům — aspoň k některým — hlásili.
Už jsme zmínili, že tento fakt byl dán sílou úvodní obecnou charakteristiku), proto racionální argumenty brala s plnou vážností.
, jež představovala nový, typicky elejský metodologický přístup k výkladu skutečnosti. Řecká filosofie byla převážně racionalistická (vzpomeňme naPřesto však následující myslitelé nedokázali jít s Parmenidem a Zénónem až na konec jejich dedukcí a přijmout všechny dílčí závěry, protože na této cestě by se museli vzdát možnosti vysvětlit svět kolem nás, v němž žijeme a v němž jednáme. To je přitom snad ještě obecnější zásada filosofie, vždyť pomocí ní jsme si filosofii definovali:
Filosofové po eleatech se tedy snažili podat vysvětlení vnímatelného světa při zachování platnosti základních elejských tezí.Elejská logika dovedla do krajnosti další typické řecké přesvědčení —
(či skutečného jsoucna). Zároveň dospěla k nejvyšší možné jednotě, neboť je-li jsoucno jedno a nic jiného (nejsoucno) být nemůže, pak se setkáváme s absolutní jednotou.Eleaté rozvinuli myšlenky, jež nikdo po nich nemohl pominout (chtěl-li se zvát filosofem), jež však zároveň nikdo nemohl přijmout do posledního důsledku.
Pro nás mohou být elejská tvrzení zajímavá ještě z jiného důvodu. Moderní věda (především fyzika a chemie) stojí na uznání zákonů zachování (hybnosti, energie atd.). Zdá se, že v elejském „nic nemůže vzniknout z nejsoucna“ dospělo lidské myšlení poprvé — a to čistě spekulativně! — k jistému tušení pozdějších zákonů zachování. Proto otázka: Co mají elejská tvrzení a fyzikální zákony zachování společného a v čem se liší?
Kontrolní otázky