F. Xenofanés |
b. Xenofanés o přírodě |
Zdá se, že Xenofanés nerozpracoval myšlenku boha jako počátku světového pořádku natolik detailně, aby vyšlo najevo, jaký je přesně vztah mezi jedním bohem a fyzikálními ději v kosmu.
Poznámka:
Podle některých zlomků (A31 z Aristotela, první části A33 z Hippolyta, A37 z Aëtia — viz kurz Kosmologie a kosmogonie u předsókratiků) by se zdálo, že Xenofanés ztotožnil boha se světem (panteistické stanovisko). Pak by samozřejmě souvislost jeho „teologie“ a jeho „fyziky“ byla nasnadě. Jenže lze poukázat také na zlomky (jiná část zlomku A33, B30, B33), které popisují procesy a změny ve světě, zatímco o bohu by mělo platit, že je neměnný. Proto nelze tak jednoduše panteistickou pozici Xenofanovi připsat. (Viz také pasáž „Was Xenophanes a Pantheist?“ v Patziově článku na IEP.)
Přesto však můžeme uvést aspoň jeden důsledek jeho kritiky náboženství pro jeho „fyziku" —
, jak vidíme nejlépe z tohoto zlomku:„Ta, kterou Iridou zvou, je také jen oblakem pouhým,
na pohled fialovým a červeným, jakož i žlutým.“
DK 21 B32 (Schol. BLT Eust. ad Hom. II)
Duha tedy není Iris, poselkyně bohů, nýbrž zcela přírodní útvar — oblak či mrak. Podobným způsobem vysvětluje Xenofanés všechna nebeská tělesa — jsou zapálenými oblaky nebo nahromaděnými vznícenými výpary z moře (A32, A33, A38, A40, A43). Z toho také vyplývá zásadní význam vody, jenž je dále potvrzen především v B30, kde je „moře“ označeno za pramen všech vod, větrů a mraků, navíc podle Hippolytova A33 pravidelné zatopení povrchu Země limituje existenci všeho živého.
Doplníme ještě dvě informace.
„Všechno, co se rodí nebo roste, je zemí a vodou.“
DK 21 B29 (Simplikios, In. Arist. Phys. 189, 1)
Tento zlomek přibližuje Xenofana k mílétskému výkladu, protože vlastně udává, co je
„Xenofanés se domnívá, že země se mísí s mořem a časem se působením vlhka rozpouští. Říká, že má o tom takovéto důkazy: ve vnitrozemí a v horách se nacházejí mušle a v syrakúských lomech byl nalezen otisk ryby a mořských řas, na Paru zase hluboko v zemi otisk vavřínu a na Maltě ploché otisky všech mořských živočichů. A tvrdí, že ke vzniku těchto věcí došlo tehdy, když bylo v dávné době všechno pokryto bahnem a otisk v bahně zaschl.“
DK 21 A33 (Hippolytos, Refutatio omnium haeresium I 14, 5-6)
Vidíme, že Xenofanés zakládal svůj výklad o pravidelné potopě
. To potvrzuje domněnku, že jej kritika tradičního náboženství, jež vysvětlovalo mnohé přírodní jevy působením bohů, přivedla k podstatně odlišnému způsobu vysvětlení:Vše v přírodě se děje „přirozeně“, tedy na základě příčin, jež náležejí samotné přírodě a jež jsou běžně pozorovatelné. Ze zlomků se však bohužel nedozvídáme, co je — aristotelsky řečeno — hlavní „působící“ příčinou (snad voda, jež pravidelně vystupuje na souši a zase ustupuje zpět?) a co zajišťuje pravidelnost jevů.