D. Zénón |
a. Zénónova metoda |
„Ve svém spise obsahujícím četné důkazy dovozuje po každé, že ten, kdo uznává mnohost, nutně mluví věci sobě odporující.“
DK 29 B3 (Simplikios, In Physica 140, 5-7)
Zénón systematicky využíval jeden metodický postup, za který si od Aristotela vysloužil titul „zakladatele dialektiky“ (DK 29 A10 v DL IX 25). Tento postup je nazýván
. Osvětlíme si ho na jednom ze Zénónových argumentů.Parmenidés v básni mj. tvrdil, že jsoucno je jedno. Avšak jeho kritikové se snadno mohli odvolat na smyslovou zkušenost, která nám ukazuje mnoho věcí. Jak se s takovou námitkou má eleata vyrovnat? Zénón odpovídá:
„Jestliže jsou věci mnohé [H], je nutné, aby jich bylo právě tolik, kolik jich je, tj. ani více, ani méně. Avšak kdyby jich bylo tak mnoho, kolik jich je, byly by omezené. [D]
Jestliže jsou věci mnohé, jsou neomezené, poněvadž vždy jsou mezi nimi nějaké další a mezi nimi opět další. A tak jsou věci neomezené.“ [x D]
DK 29 B3 (Simplikios, In Physica 140, 29-33)
Jaké je schéma argumentu? Zénón si bere za výchozí předpoklad či hypotézu (H) tvrzení Parmenidových kritiků — dejme tomu, že máte pravdu a existuje mnoho věcí. Z toho pak vyplývá určitý důsledek (D). Jenže při jiné úvaze z toho vyplývá přímo opačný důsledek (x D). Tedy — z vašeho tvrzení, kritikové, vyplývá rozpor:
(H) → (D) & (x D)
Ale tvrzení, z nějž rozpor vyplývá, nelze připustit, tedy hypotézu (H) musíme odmítnout.
Pokuste se najít toto schéma také v dalších Zénónových aporiích!