Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

sipka D. Zénón

sipka a. Zénónova metoda

„Ve svém spise obsahujícím četné důkazy dovozuje po každé, že ten, kdo uznává mnohost, nutně mluví věci sobě odporující.“
DK 29 B3 (Simplikios, In Physica 140, 5-7)

Zénón systematicky využíval jeden metodický postup, za který si od Aristotela vysloužil titul „zakladatele dialektiky“ (DK 29 A10 v DL IX 25). Tento postup je nazýván důkaz sporem. Osvětlíme si ho na jednom ze Zénónových argumentů.

Parmenidés v básni mj. tvrdil, že jsoucno je jedno. Avšak jeho kritikové se snadno mohli odvolat na smyslovou zkušenost, která nám ukazuje mnoho věcí. Jak se s takovou námitkou má eleata vyrovnat? Zénón odpovídá:

„Jestliže jsou věci mnohé [H], je nutné, aby jich bylo právě tolik, kolik jich je, tj. ani více, ani méně. Avšak kdyby jich bylo tak mnoho, kolik jich je, byly by omezené. [D] Jestliže jsou věci mnohé, jsou neomezené, poněvadž vždy jsou mezi nimi nějaké další a mezi nimi opět další. A tak jsou věci neomezené.“ [x D]
DK 29 B3 (Simplikios, In Physica 140, 29-33)

Jaké je schéma argumentu? Zénón si bere za výchozí předpoklad či hypotézu (H) tvrzení Parmenidových kritiků — dejme tomu, že máte pravdu a existuje mnoho věcí. Z toho pak vyplývá určitý důsledek (D). Jenže při jiné úvaze z toho vyplývá přímo opačný důsledek (x D). Tedy — z vašeho tvrzení, kritikové, vyplývá rozpor:

(H) → (D) & (x D)

Ale tvrzení, z nějž rozpor vyplývá, nelze připustit, tedy hypotézu (H) musíme odmítnout.

Pokuste se najít toto schéma také v dalších Zénónových aporiích!

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041