Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

Tyto charakteristiky byly do značné míry naznačeny či aspoň uvedeny v předchozím oddíle, nyní výklad o nich prohloubíme a systematizujeme.

Vyjdeme od popisu změn, abychom si vyjasnili, co všechno asi měl Hérakleitos na mysli, když hlásal proměnlivost skutečností (oddíl C. a.).

Druhým významným motivem Hérakleitova myšlení jsou protiklady (viz B8 a B126), proto si následně (C. b.) ukážeme, o jaké protiklady Hérakleitovi šlo a jaká je jejich souvislost s neustálou změnou.

Protiklady nutně představují opačné „síly“ či tendence, proto spolu „bojují“ nebo „zápasí“. Ale to není vše, podstatou skutečnosti v Hérakleitově pochopení není jen protikladnost a rozpolcenost, nýbrž naopak jednota. I protiklady jsou totiž nějak sjednoceny. V části C. c. si ozřejmíme obě tyto charakteristiky protikladů.

V poslední části (C. d.) se pokusíme vysvětlit Hérakleitův pojem vyjadřující onu jednotu protikladů — pojem λόγος, který představuje zřejmě nejvyšší princip skutečnosti. Protože je to úkol obtížný (jak je u Hérakleita obvyklé), pomůžeme si výkladem o pojmu „míra“, jenž s logem úzce souvisí.

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041