c. Mýtus |
i. Homér |
Homér je jedním z nejznámějších a nejuznávanějších umělců v celých lidských dějinách, ovšem o něm samotném toho víme jen velmi málo:
Tyto eposy líčí hrdinské činy mykénské epochy (13. st. př. n. l.), avšak písemné podoby nabyly až v 8. st. př. n. l. (To víme podle toho, že v básních jsou užity některé reálie typické právě pro toto období — např. pohřeb žehem a běžné užívání železa.)
Líčení reálií však také prozrazuje, že Odysseia je asi o půl století mladší než Ílias, proto se moderní zkoumání kloní k závěru, že eposy jsou dílem dvou různých básníků.
Doplňme pro zajímavost, aby jasně vysvitlo, v jakých časových dálavách se pohybujeme: Jak jsme už řekli, eposy byly sepsány v 8. st. př. n. l., poté už v 6. st. př. n. l. za vlády tyrana Peisistrata v Athénách došlo k jejich redakci, tj. jakémusi oficiálnímu uspořádání. Nám se však fyzicky dochovaly teprve opisy ze středověku, tedy z doby téměř 2000 let po vzniku obou básní.
Oba eposy představují písemný záznam či písemné zpracování ústně podávaných veršů, jež šířili potulní pěvci — aoidové. Ústní charakter se projevuje např. v používání fixních přívlastků jako „chytrý Odysseus“, „rychlonohý Achilleus“ (to se totiž dobře pamatuje). K tomuto závěru se dospělo ve 20. — 30. letech minulého století srovnáním s dosud živou ústně tradovanou epickou poezií u jihoslovanských národů.
Nás ovšem v prvé řadě zajímá vztah obou eposů — literárních děl — k filosofii.
Homérské eposy a filosofie
Obsahují eposy nějaké filosoficky relevantní či zajímavé motivy? Ano, a to přinejmenším ve dvou ohledech:
Achilleův štít
Je dílem boha (Héfaista), tzn. následný popis je prezentován jako božský pohled na celek světa, ne jako pohled lidského ducha či rozumu.
Štít má kruhový tvar a jsou na něm zobrazeny čtyři pruhy soustředně umístěné kolem středového kruhu (podle obrázku M. M. Willcocka, dne 23. 8. 2014 dostupného např. na Oxford Tutorial Service, překreslil M. Peichl):
Podívejte se také na moderní pokus o rekonstrukci Achilleova štítu (počátek 19. st.) a na část rekonstrukce v detailu.
Co je na štítu vyobrazeno?
Uprostřed:
Země, nebeská báň, mořská hladina — základní prostorové vymezení řeckého života.
1. pruh (kolem středu):
a) Město v míru: svatba, soud;
b) město ve válce: záloha, boj.
Na tomto pruhu Héfaistos zobrazil svět lidského soužití — jednak soužití podle zákona a řádu a proti tomu porušení zákona, řádu a uplatňování síly. Obojí patří k lidskému společenskému životu.
2. pruh:
Venkovský život: orba, žně, vinice — obstarávání obživy, „rostlinná výroba“.
3. pruh:
Lvi přepadnou stádo, pastvina, tanec = „živočišná výroba“ — skot, ovce.
Druhý a třetí pruh představují člověka v přírodě, z níž získává obživu. Homér zřejmě spatřuje v takovém venkovském životě správné určení pro člověka, protože popis obou pruhů končí tancem a zpěvem.
Na rozdíl od toho začíná popis městského života svatbou, tj. spojením lidí, pokračuje soudem, tedy rozepří a rozdělením, které je ještě urovnáváno podle práva. Líčení pak končí válkou, v níž se nezachovávají žádná pravidla — dochází k přepadení ze zálohy. Homér sice přisuzuje vytvoření štítu bohu, ale sám volí počátek, směr a konec popisu, a tím zřejmě prozrazuje své hodnocení znázorňovaných skutečností.
4. pruh:
Ókeanos, který tvoří okraj celého štítu, a objímá tak celý lidský svět.
Jak tento výklad „celku skutečnosti“ zhodnotit z filosofického hlediska?
Vidíme, že Homér podává
, nikoli však vysvětlení či odůvodnění. Zobrazen je celý lidský svět a jeho hranice. Je uzavřen do určitých struktur, které mu dávají řád. Lze vysledovat, že tato struktura je dualistická: dva stavy městského života; rolnictví vs. pastevectví; dále uvnitř jednotlivých pruhů svatba vs. soud; záloha vs. boj. Takový popis skutečnosti zůstává na mýtické rovině.