Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

Už bychom měli být s to odlišit filosofii od jiných kulturních aktivit, jež také zahrnují nějaké poznání (např. od mýtu). Protože se však máme věnovat speciálně filosofii antické, bude vhodné podat na úvod obecnou charakteristiku tohoto období dějin myšlení.

Jestliže se totiž hovoří o různých obdobích filosofie — např. o filosofii středověké, novověké nebo právě antické, má se za to, že jde nejen o časové určení, nýbrž že se tím postihuje také specifický způsob filosofického uvažování. Pak je možné se ptát, co každou z těchto „filosofií“ charakterizuje. V rámci tohoto kurzu to znamená otázku po obecné charakteristice antické filosofie.

Na následujících řádcích předložíme s pomocí dvou zkušených badatelů v oblasti antické filosofie velmi obecný výčet těch nejvýraznějších specifik nejstaršího filosofického výkladu skutečnosti, který však i tak může poskytnout ono zmiňované zrcadlo k obecné reflexi našeho myšlení.

O. Gigon, Grundprobleme der antiken Philosophie (1959)

Definice (antické) filosofie

Filosofie je úsilí poznat a naučit pravdu věcí. Oproti uspokojení s povrchními dojmy filosofie klade otázku, jak se všechno skutečně chová. Proto také polemizuje s množstvím, tj. s ne-filosofy, a přinejmenším filosofové si myslí, že filosofie je něco víc než běžné mínění o skutečnosti.

Cíl filosofie

Cílem je poznání skutečnosti — φύσις, tedy toho, co je už dáno. Proti tomu stojí básnictví (v Řecku byli básníci považování za moudré muže, a dokonce za učitele), které nepoznává, nýbrž vymýšlí. Na druhé straně se filosofie odlišuje od politiky, která nehledá poznání, nýbrž vládu na dušemi lidí.

Základní pojmy antické filosofie

Třemi základními pojmy nejstarší řecké filosofie jsou: celek, řád, počátek.

  1. Počátek (ἀρχή) — řečtí filosofové jsou přesvědčeni, že aktuální vnímatelný svět je možné a nutné vysvětlit z toho, z čeho vznikl a co je v něm stále jako jeho základ obsaženo.
  2. Řád (κόσμος) — Řekovi se svět jeví jako uspořádaná skutečnost. Proto má-li poznání dosáhnout pravdy, musí odhalit právě podstatu této uspořádanosti.
  3. Celek (ὅλον) — filosofie se prostě snaží vysvětlit celou skutečnost. Přitom tento celek obsahuje „všechno“, a proto vlastně spadá v jedno s počátkem, jenž je základem a zdrojem všeho.

    Z metodického hlediska snaha poznat celek prozrazuje univerzalistický charakter filosofického poznání, jímž se filosofie liší od odborných věd, které se z ní postupně vydělovaly.

Rozdělení antické filosofie podle předmětu a její vývoj

V antické filosofii lze rozlišit tři obecná témata:

V několika prvních stoletích (až po helénistickou filosofii) přitom lze vysledovat zřetelný posun zájmu v těchto tématech, který souvisel s rozvojem filosofických úvah, a jeho reflexi samotnými filosofy. Schématicky lze tento posun či vývoj vyjádřit následovně:

přírodní filosofie (předsókratovští filosofové) etika (sofisté, Sókratés) spojení obou témat + logika v klasickém období (Platón, Aristotelés) a v helénismu (stoicismus, Epikúros)

J. Cetl, „Antické myšlení jako historický typ filosofování“

Sborník prací FF brněnské univerzity. Řada B. Ročník 36-37. 1989-90. s. 29-39.

Historický typ antického filosofického myšlení lze charakterizovat pěti základními postoji:

1. Primát bytí

2. Hodnotnost bytí

3. Řád bytí

4. Racionalismus

5. Nazíravost

Zkuste už nyní odhadnout nebo popřemýšlet, které z těchto rysů nejsou vlastní novověké nebo současné filosofii a jaké charakteristiky je vystřídaly.

Zaměření kurzu

Výklad v kurzu bude u jednotlivých témat poukazovat na tyto obecné charakteristiky.

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041