Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

sipka B. Mílétská filosofie

Cíle tématu

  • objasnit (pokud možno) jádro mílétského myšlení, tj. hledání počátku všech věcí
  • doložit, že jde skutečně o filosofickou, nikoli už mýtologickou činnost
  • seznámit se s určením principu (ἀρχή) v podání každého z Míléťanů
  • u každého z nich odhalit důvody volby konkrétní ἀρχή
  • ukázat, jak podle jednotlivých výkladů vzniká z ἀρχή vnímatelný svět

Počátek filosofie

Tvrzení, že evropská filosofická tradice začíná právě Míléťany, pochází od Aristotela. Konkrétní doklad je uveden ve výkladu o Thalétovi (oddíl C. a.).

Ani moderní bádání Aristotelův postřeh nezpochybnilo — nebyly nalezeny žádné doklady o tom, že by se filosofickému zkoumání skutečnosti oddával už někdo starší než Thalés.

Časové a historické zařazení

Je pochopitelné, že čím staršími dějinami se zabýváme, tím méně máme k dispozici přesných a spolehlivých pramenů. To platí — alespoň v podstatné většině případů — také pro dějiny filosofie. Nemůžeme proto očekávat, že dokážeme přesně určit letopočty narození a smrti nejstarších filosofů.

Řecké prameny sice udávají přesné údaje (viz příslušné pasáže v DL), ty však často vycházejí spíše ze symbolických vztahů a spojení než z kritického historického zkoumání v našem slova smyslu, proto je třeba tyto údaje brát s rezervou. (Příklad moderního kritického přístupu k těmto údajům najdete v KRS s. 100, 130-132, 184-185.)

Naštěstí pro studium počátků filosofie není přesné určení letopočtů zásadní, proto se můžeme spokojit s určením přibližným, že mílétští filosofové působili v 6. st. př. n. l.

Z historického hlediska spadali do období, kdy se iónští Řekové museli stále více bránit východním sousedům. Nakonec se neubránili Peršanům, a je možné, že porážka Mílétu r. 494 př. n. l. násilně přervala první filosofickou tradici.

Obecná charakteristika

Příslušnost k téže myslitelské tradici prozrazují jisté společné motivy v myšlení všech tří nejznámějších Míléťanů.

My si postupně představíme výklady všech tří Míléťanů, přičemž se budeme snažit o splnění výše uvedených cílů.

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041