D. Anaximandros |
Rozsáhlou úvahu o Anaximandrovi najdete v
The Internet Encyclopedia of Philosophy;
podívat se můžete také na osobní stránku autora článku na IEP (mj. se zřejmě vyčerpávající bibliografií ke druhému Míléťanovi) —
nebo na řecké a české texty zlomků na
Pokus o kompletní rekonstrukci Anaximandrova výkladu světa podal B. Stupňánek v diplomové práci (Brno 2008)
O jeho životě víme málo, vlastně ještě méně než o Thalétovi. S Thalétem se znal, byl buď jeho žákem nebo kolegou. Je o něm tradována jediná anekdota: Když jednou zpíval, děti se jeho zpěvu smály a on prý řekl: „Musím se tedy kvůli dětem naučit lépe zpívat.“ (DL II 2)
Dále máme několik zpráv o jeho vynálezech a výtvorech. Jako první prý vytvořil
(primitivní sluneční hodiny), mělo se tak stát při cestě na Peloponésos do Sparty. Podle tradice byl také první, kdo nakreslil a sestrojil .Tyto kusé informace nám dovolují jen spekulovat, že Anaximandros nebyl tak přitažlivou osobností jako Thalés, ale spíše uzavřeným, snad i „suchým“ myslitelem a vynálezcem. Ovšem jeho technické vynálezy i myšlenkové konstrukce jsou naopak jedinečné a velmi pozoruhodné. O tom se přesvědčíme v následujících oddílech.
Postup výkladu
Oč méně víme ve srovnání s Thalétem o Anaximandrově osobě, o to více známe jeho myšlení. Důvodem je jednoznačně fakt, že Anaximandros své filosofické myšlenky sepsal. A proto se nejprve zmíníme o jeho spise, prvním spise v dějinách evropské filosofie (D. a.)!
Poté začneme s obsahovým výkladem a budeme postupovat podobně jako u Thaléta. Nejprve si tedy představíme Anaximandrův počátek (D. b.) a díky četnějším zprávám můžeme také důkladněji pátrat po důvodech Anaximandrovy volby (D. c.). Následuje výklad o vzniku světa z počátku (D. d.), krátké doplnění k dalším Anaximandrovým tématům (D. e.) a na závěr malé shrnutí (D. f.).
Teď už jsou jistě všichni zvědavi, jak vypadal první filosofický spis...