D. Anaximandros |
b. Ἄπειρον |
Anaximandros se objevuje v dějinách filosofie na druhém místě, přičemž za evidentní se považuje jeho myšlenková příbuznost s Thalétem. Co to znamená pro naši snahu pochopit jeho myšlení?
Měli bychom ukázat, co jej s Thalétem spojuje, a vedle toho v čem jej překračuje a čím se od něj odlišuje (kdyby tvrdil totéž, co Thalés, nezasloužil by si místo v knihách o antické filosofii). Obecně lze ihned odpovědět takto: Anaximandros sdílel s Thalétem přesvědčení o tom, že „za“ všemi vznikajícím a zanikajícími jsoucny existuje jeden společný základ, zdroj či
. Připomeňme, že k tomuto přesvědčení zřejmě oba (a později určitě i Anaximenés) dospěli na základě příbuznosti všech věcí.A můžeme očekávat, že Anaximandra od jeho předchůdce odlišuje konkrétní určení tohoto počátku a pochopitelně také metodický postup, jímž k tomuto odlišnému počátku dospěl.
Přirozeně si tedy položíme otázky:
Ad 1. Ἄπειρον
Odpověď na první otázku poskytuje zpráva dochovaná u pozdního antického komentátora Aristotelových spisů, Simplikia (s jeho zprávami se budeme setkávat velmi často):
„Z těch, kteří říkají, že [tj. prvek] je jeden, pohyblivý a neomezený, Anaximandros, syn Praxiadův z Mílétu, který byl Thalétovým nástupcem a žákem, pravil, že počátek a prvek jsoucích věcí je
Simplikios, In Arist. Phys. 24, 13-18 (DK 12 A9/1)
(Překlad B. Stupňánka.)
Co nám zpráva říká?
Jednak potvrzuje úzkou myšlenkovou spřízněnost Anaximandra s Thalétem a především identifikuje počátek, který Anaximandros zvolil místo vody. Je jím
, přičemž je výslovně řečeno, že tento počátek je něco jiného než tradiční čtyři prvky („tradiční“ ovšem až později, v poaristotelské době).To nám už prozrazuje něco o Anaximandrově myšlení: Neomezoval se na to, co lze bezprostředně pozorovat, nýbrž do svého výkladu zapojoval i
. Nyní se sama vnucuje druhá otázka: Jak k takovému abstraktnímu počátku dospěl?