E. Anaximenés |
d. Shrnutí a zhodnocení Anaximenova myšlení |
„Anaximenés potom stanovil, že vzduch je bůh, a že vzniká, že je nesmírný a bezmezný a vždy v pohybu. Jako kdyby mohl vzduch bez nějakého tvaru být bohem, neboť především bohu náleží, aby měl ne nějakou, ale nejkrásnější podobu. Jako kdyby vše, co vzniklo, nebylo nutně smrtelné.“
Cicero, O přirozenosti bohů I 10, 26 (DK 13 A10/1)
(Překlad převzat z Fysis.cz, verze 7. 5. 2011.)
„[Anaximandros] zůstavil svého žáka a nástupce Anaximena, který za příčiny všech věcí považoval bezmezný vzduch, bohy ani nepopíral, ani o nich nemlčel. Věřil však, že vzduch neučinili bohové, ale že oni sami povstali ze vzduchu.“
Augustinus, O obci Boží VIII 2 (DK 13 A10/2)
(Překlad převzat z Fysis.cz, verze 7. 5. 2011.)
„Anaximenés říká, že [bohem je] vzduch. Těmto slovům je však třeba rozumět tak, že se jedná o síly, které prostupují prvky nebo těly.“
Aëtios, Placita I 7, 13 (DK 13 A10/3)
(Překlad převzat z Fysis.cz, verze 7. 5. 2011.)
Anaximenés tedy nejvýslovněji z Míléťanů přijímá existenci boha či bohů. Avšak základem fungování přírodní skutečnosti zůstává „fyzika vzduchu“ a bohové (olympští?) jsou buď této fyzikální rovině podřazeni (Augustinus), nebo tato fyzikální rovina samotná je přímo ztotožněna s bohem (Cicero, Aëtios). Anaximenés tedy rozhodně podává racionální, „přírodovědný“ výklad skutečnosti,
.Anaximenés měl ze všech tří Míléťanů zřejmě nejvýraznější vliv na následující myslitele, a to jak myšlenkou vzduchu jako počátku, tak — především — zavedením procesů zřeďování a zhušťování do výkladu proměn látek.