Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

sipka C. Thalés

Thalés Milétský

Podívejte se na jiný obrázek Thaléta a bližší výklad o jeho matematických objevech:

Department of Mathematics, Texas A&M University;

vyčerpávající informace o Thalétovi, ovšem se stejným obrázkem, nabízí

The Internet Encyclopedia of Philosophy;

a konečně Thalétovy zlomky v originální podobě (zobrazte si pdf verzi) i v českém překladu můžete studovat na webu Z. Kratochvíla

Fysis.cz.

Životopisné údaje

Co o tomto muži víme? Pochopitelně nemáme dochovány spolehlivé časové údaje o Thalétově narození a smrti. Aspoň přibližné údaje však můžeme odvodit z informací o jeho aktivitách.

Jelikož se zřejmě účastnil válečné výpravy lýdského krále Kroisa proti perskému Kýrovi II. kolem r. 547 př. n. l. a o žádné pozdější Thalétově aktivitě nic nevíme, lze jeho smrt klást do doby kolem r. 545 př. n. l.

O jeho narození můžeme pouze spekulovat následujícím způsobem: Předpověděl zatmění Slunce, které nastalo r. 585 př. n. l. Tedy už krátce před tímto datem musel mít dost znalostí a zkušeností k takovému počinu, řekněme, že mu tehdy bylo něco přes čtyřicet let. Pak se narodil asi kolem r. 620 př. n. l.

Pro úplnost dodejme, že pocházel z foinického rodu, který však byl už delší dobu usazen v Mílétu.

Postup výkladu

Jsme na úplném začátku filosofie, proto budeme postupovat jinak než u myslitelů pozdějších. Nejprve se totiž zeptáme, proč je právě Thalés považován za prvního filosofa (C. a.). Až to bude jasné, zaměříme se na jeho nejvýznamnější filosofický počin — určení vody jakožto počátku všech věcí (C. b.).

Nečetné a kusé zprávy nám nedovolí hlubší a detailnější zkoumání Thalétových myšlenkových pochodů, proto se posléze podíváme na jedno známé tvrzení o bozích, jež na první pohled zpochybňuje status Thaléta jako filosofa. Vlastně se tím znovu vrátíme k otázce, zda si Thalés takový titul skutečně zaslouží (C. c.). Výsledky našeho zkoumání pak stručně shrneme (C. d.).

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041