Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

sipka C. Thalés

sipka b. Ὕδωρ

Ὕδωρ jako ἀρχή

Při výkladu Thalétova myšlení si tedy musíme vystačit s několika málo — navíc ne zcela spolehlivými — zprávami. Ústřední je následující Aristotelův text z Metafyziky (na ten jsme už narazili při odůvodňování Thalétova místa v dějinách filosofie):

„Tedy většina nejstarších filosofů se domnívala, že počátkem všech věcí jsou jenom počátky ve způsobě látky (ὕλη). Neboť to, z čeho se skládá všechno, co jest, a z čeho původně vzniká a v co nakonec zaniká, kdežto podstata (οὐσία) trvá a mění se jenom ve svých vlastnostech, jest podle nich prvkem (στοιχεῖον) a počátkem (ἀρχή) jsoucna. Proto míní, že nic nevzniká a nezaniká, ježto se ona prapodstata (φύσις) stále udržuje...
Ale o počtu a bližším určení takového počátku nemají všichni stejné mínění. Thalés, původce takového filosofického směru, praví, že jím jest voda (ὕδωρ)...“
Aristotelés, Metafyzika I 3, 983b3-21 (DK 11 A12)

Poznámka:
Pro naše účely není nutno se věnovat otázce věrohodnosti Aristotelova svědectví o předsókratovských myslitelích. Nebude-li uvedeno jinak, budeme jednoduše usilovat o porozumění předsókratovskému myšlení v aristotelském pojetí.

Co všechno můžeme z tohoto textu vyčíst o Thalétově způsobu výkladu skutečnosti?

  • Thalés (spolu s dalšími mysliteli) byl přesvědčen, že existuje nějaký společný základ, zdroj, počátek všech vznikajících a zanikajících „věcí“ (jednotlivých jsoucen, pozdější terminologií „jednotlivin“).
  • V tom je vlastně obsažena další důležitá informace, kterou ostatně potvrdí další Aristotelovo svědectví: Thalés musel pozorovat neustálý vznik (zrod) a zánik (smrt) jsoucen a z charakteru těchto dějů a těchto jsoucen samotných nějak vyvodit myšlenku o existenci jejich společného základu.
  • „Za“ neustálou obměnou jednotlivých jsoucen se tedy nachází pravá a trvalá, stálá podstata reality.
  • Tento základ je určitou látkou, „matérií“, z níž nějakými přeměnami jednotlivé věci vznikají, a do níž se zase mění při svém zániku. (Ale pozor! V žádném případě se nejedná o látku v aristotelském smyslu!)
  • Podle Thaléta je tímto základem voda.

Proč právě voda?

Se samotným hledáním společného počátku jsme se setkali už v mýtu, nejzřetelněji v Hésiodově Theogonii. Ovšem Hésiodos svou volbu počátku nijak nevysvětlil a neodůvodnil. Jestliže se s Thalétem ocitáme už nikoli v mýtu, nýbrž ve filosofii, máme právo takové odůvodnění očekávat. Tedy — jak Thalés přišel právě na vodu?

Odpověď podává opět Aristotelés v pokračování výše uvedeného citátu.

„... podnětem k tomuto mínění mu snad bylo poznání, že se všechno živí něčím vlhkým a že samo teplo z něho vzniká a jím žije — to však, z čeho všechno vzniká, jest počátkem (ἀρχή) všeho. Proto tedy dospěl k tomu mínění a dále ještě proto, že semena všech věcí svou přirozenou povahou jsou vlhká, a že počátkem přirozené vlhkosti jest voda.“
Aristotelés, Metafyzika I 3, 983b22-27 (DK 11 A12)

Opět se zamysleme, co všechno můžeme z Aristotelových slov vyčíst:

Voda jako kosmologický činitel

Podle dosud řečeného je voda počátkem všeho v našem okolí, tedy na Zemi. Avšak další zlomky ukáží, že její působnost daleko přesahuje těleso Země.

„Jiní tvrdí, že Země spočívá na vodě. Neboť toto je nejstarší výklad, který k nám došel. Tvrdí se, že jej podal Thalés z Mílétu, podle něhož Země spočívá na místě, protože je plovoucí, podobně jako dřevo nebo jiné takové věci (neboť žádná taková věc svou přirozeností nespočívá na vzduchu, ale na vodě) — jako by týž výklad nemusel platit pro Zemi i pro vodu, která Zemi nese.“
Aristotelés, O nebi II, 13, 294a28-b1 (DK 11 A14)
(Překlad převzat z KRS.)

Poznámka:
I zde vidíme, že Aristotelés si není jistý autorstvím myšlenky. (A v závěru problematizuje její vysvětlovací sílu.)

Z této Aristotelovy zprávy zjišťujeme, že voda je zřejmě hlavním „prvkem“ v celém kosmu — má-li Země plavat na vodě, musí být plocha vody větší než plocha Země. Důležitý je dále fakt, že tvrzení o Zemi je podloženo opět důvěrně známou zkušeností — všichni vědí, že dřevo (a jiné látky) plavou na vodní hladině.

Je-li vody tolik, lze očekávat, že právě ona bude také hlavní působící silou celkého kosmu, což potvrdí další zlomek, tentokrát už z pozdějšího zdroje. (Opět posuďte, čím je tvrzení odůvodněno.)

„Thalés praví, že je země držena vodou, že pluje jako loď a že se kolísá pohyblivostí vody tehdy, když se říká, že je zemětřesení.“
Seneca (DK 11 A15)

Učiňme závěr: Thalés zřejmě považoval vodu za hlavního činitele ve všech měřítkách skutečnosti, tj. jak na úrovni jednotlivých organismů, tak i na úrovni celého kosmu.

Zamyslete se nad funkcemi a významem vody v přírodě a pokuste se sami najít další možné důvody pro Thalétovu volbu počátku. Jak jeho volba obstojí ve světle poznatků moderní vědy?

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041