C. Thalés |
b. Ὕδωρ |
Ὕδωρ jako ἀρχή
Při výkladu Thalétova myšlení si tedy musíme vystačit s několika málo — navíc ne zcela spolehlivými — zprávami. Ústřední je následující Aristotelův text z Metafyziky (na ten jsme už narazili při odůvodňování Thalétova místa v dějinách filosofie):
„Tedy většina nejstarších filosofů se domnívala, že počátkem všech věcí jsou jenom počátky ve způsobě látky (ὕλη). Neboť to, z čeho se skládá všechno, co jest, a z čeho původně vzniká a v co nakonec zaniká, kdežto podstata (οὐσία) trvá a mění se jenom ve svých vlastnostech, jest podle nich prvkem (στοιχεῖον) a počátkem (ἀρχή) jsoucna. Proto míní, že nic nevzniká a nezaniká, ježto se ona prapodstata (φύσις) stále udržuje...
Ale o počtu a bližším určení takového počátku nemají všichni stejné mínění. Thalés, původce takového filosofického směru, praví, že jím jest voda (ὕδωρ)...“
Aristotelés, Metafyzika I 3, 983b3-21 (DK 11 A12)
Poznámka:
Pro naše účely není nutno se věnovat otázce věrohodnosti Aristotelova svědectví o předsókratovských myslitelích. Nebude-li uvedeno jinak, budeme jednoduše usilovat o porozumění předsókratovskému myšlení v aristotelském pojetí.
Co všechno můžeme z tohoto textu vyčíst o Thalétově způsobu výkladu skutečnosti?
Proč právě voda?
Se samotným hledáním společného počátku jsme se setkali už v mýtu, nejzřetelněji v Hésiodově Theogonii. Ovšem Hésiodos svou volbu počátku nijak nevysvětlil a neodůvodnil. Jestliže se s Thalétem ocitáme už nikoli v mýtu, nýbrž ve filosofii, máme právo takové odůvodnění očekávat. Tedy — jak Thalés přišel právě na vodu?
Odpověď podává opět Aristotelés v pokračování výše uvedeného citátu.
„... podnětem k tomuto mínění mu
Aristotelés, Metafyzika I 3, 983b22-27 (DK 11 A12)
Opět se zamysleme, co všechno můžeme z Aristotelových slov vyčíst:
Voda jako kosmologický činitel
Podle dosud řečeného je voda počátkem všeho v našem okolí, tedy na Zemi. Avšak další zlomky ukáží, že její působnost daleko přesahuje těleso Země.
„Jiní tvrdí, že Země spočívá na vodě. Neboť toto je nejstarší výklad, který k nám došel. Tvrdí se, že jej podal Thalés z Mílétu, podle něhož Země spočívá na místě, protože je plovoucí, podobně jako dřevo nebo jiné takové věci (neboť žádná taková věc svou přirozeností nespočívá na vzduchu, ale na vodě) — jako by týž výklad nemusel platit pro Zemi i pro vodu, která Zemi nese.“
Aristotelés, O nebi II, 13, 294a28-b1 (DK 11 A14)
(Překlad převzat z KRS.)
Poznámka:
I zde vidíme, že Aristotelés si není jistý autorstvím myšlenky. (A v závěru problematizuje její vysvětlovací sílu.)
Z této Aristotelovy zprávy zjišťujeme, že voda je zřejmě hlavním „prvkem“ v celém kosmu — má-li Země plavat na vodě, musí být plocha vody větší než plocha Země. Důležitý je dále fakt, že tvrzení o Zemi je podloženo opět důvěrně známou zkušeností — všichni vědí, že dřevo (a jiné látky) plavou na vodní hladině.
Je-li vody tolik, lze očekávat, že právě ona bude také hlavní působící silou celkého kosmu, což potvrdí další zlomek, tentokrát už z pozdějšího zdroje. (Opět posuďte, čím je tvrzení odůvodněno.)
„Thalés praví, že je země držena vodou, že pluje jako loď a že se kolísá pohyblivostí vody tehdy, když se říká, že je zemětřesení.“
Seneca (DK 11 A15)
Učiňme závěr: Thalés zřejmě považoval
ve všech měřítkách skutečnosti, tj. jak na úrovni jednotlivých organismů, tak i na úrovni celého kosmu.Zamyslete se nad funkcemi a významem vody v přírodě a pokuste se sami najít další možné důvody pro Thalétovu volbu počátku. Jak jeho volba obstojí ve světle poznatků moderní vědy?