D. Číselný výklad světa |
a. Proč čísla? |
Hledání odpovědi na tuto otázku začneme připomenutím jedné samozřejmosti: Pýthagorejci pozorovali samozřejmě tutéž skutečnost jako dříve Míléťané. Avšak na pozorovaných jevech je zaujalo něco zcela jiného než mílétské myslitele. Ano, pýthagorejci všude kolem sebe viděli či nalézali
.Co je tedy k takovému vnímání skutečnosti přivedlo?
„Pýthagorejci však, protože viděli, že mnoho vlastností čísel náleží smyslovým tělesům, došli k názoru, že jsoucna jsou čísly... Proč ale? Protože vlastnosti čísel jsou obsaženy v hudební tónině, na nebi a v mnoha jiných věcech.“
Aristotelés, Metafyzika XIV 3, 1090a20-23 (DK 58 B12)
„... takzvaní Pythagorovci věnovali se naukám matematickým a první v nich značně pokročili. Poněvadž se jim zcela oddali, domnívali se, že jejich počátky jsou počátky jsoucna vůbec. Ježto v matematice čísla jsou přirozeně prvním činitelem, podle svého přesvědčení viděli v číslech, více než v ohni, zemi a ve vodě, mnoho podobného s tím, co jest a co vzniká; tak podle nich číslo s určitými vlastnostmi znamenalo spravedlnost, jiné duši a rozum, jiné zase vhodnost a tak podobně takřka pro všechno měli číslo. ... dále v číslech viděli vlastnosti a poměry hudebních tónin a i všechny ostatní zjevy ukazovaly přirozenou podobnost s čísly...“
Aristotelés, Metafyzika I 5, 985b23-32 (DK 58 B4/1)
(Upravený Křížův překlad.)
Podle Aristotela vedly pýthagorejce ke kvantitativnímu nahlížení skutečnosti vlastně dva motivy: Jednak viděli, že věci samotné vykazují určité vlastnosti čísel, jednak takové vidění skutečnosti bylo vyvoláno či aspoň zesíleno předchozím pýthagorejským zájmem o „matematiku“. Je nasnadě, že kolem sebe vnímali právě to, čemu věnovali své studijní úsilí.
Můžeme se však posunout ještě o krok dále a získat odpověď na otázku, co na matematice (či přesněji na aritmetice) pýthagorejce tolik uchvátilo. Odpovědi poskytují zlomky dvou pozdějších pýthagorejců, Filoláa a Archýty:
„A věru všemu, co je poznáváno, náleží číslo. Bez něj totiž nic ani nemůže být myšleno, ani poznáno.“
Stobaios, Anthologium I, 21, 7b (Filoláos, DK 44 B4)
(Překlad převzat z Fysis.cz, verze 2. 7. 2011.)
„Neboť povaha čísla dává poznání a každého vede i poučuje o každé nejasné a neznámé věci. Neboť nikomu by nebyla žádná z věcí jasná, ani sama o sobě, ani ve vztahu k jiné, kdyby nebylo čísla a jeho podstaty. Avšak číslo, uvádějíc v duši všechny věci v souhlas s vjemem, činí je poznatelnými...
Povahu čísla a jeho mocnou sílu bys mohl vidět nejen v démonských a božských věcech, nýbrž též ve všech lidských činech a slovech i ve všech řemeslných dílech i v hudbě. Povaha čísla a harmonie nepřipouštějí nikterak klam, neboť jim není vlastní... zato pravda je vlastní rodu čísla a s ním srostlá.“
Stobaios, Anthologium I, prooemium, 3, 1-25 (Filoláos, DK 44 B11)
„Myslím si také, že početní nauka (λογιστικά) co do moudrosti velice vyniká nad ostatní, vždyť vše, co chce, pojednává zřetelněji i než geometrie. (...) u věcí, při kterých geometrie vázne, přináší početní nauka důkazy a současně — pokud je nějaké pojednání o tvarech — pojednává též o tom, co souvisí s tvary...“
Stobaios, Anthologium I, prooemium, 4, 1-6 (Archýtás, DK 44 B11)
(Překlad převzat z Fysis.cz, 2. 7. 2012.)
Lze tedy říci, že to byly
, jež pýthagorejce uchvátily natolik, aby se pokusili pomocí čísel popsat všechny věci. K čemu dospějeme výpočtem, aritmetickou operací, o tom (jestliže je výpočet technicky správný) se už nelze přít, o tom už nelze diskutovat.K tomuto východisku doplňme ještě moderní pokus o rekonstrukci procesu zrodu pýthagorejského vidění skutečnosti. Rekonstrukci podávají Kirk a Raven ve starší verzi The Presocratics Philosophers:1
Bezpochyby už Pýthagorás sám přišel na to, že hlavní hudební intervaly (oktáva, kvinta, kvarta) lze vyjádřit pomocí poměrů prvních čtyř přirozených čísel. Stačilo k tomu změřit délky struny příslušných tónů. Tento objev pak mohl být zobecněn: Jestliže čísla plně vyjadřují hudební harmonii, nemůže být vyjádřeno číslem či číselným poměrem vše ve světě? Navíc z toho vychází, že číslo deset — součet prvních čtyř přirozených čísel — jakoby zahrnuje celou hudbu, a tudíž mu náleží mimořádná role při popisu skutečnosti (opět za zobecňujícího předpokladu, že hudební poměry platí pro celou skutečnost).
Hudební stupnici lze vyjádřit číselnými poměry, to možná byl jeden z výchozích podnětů pro pýthagorejskou snahu pojmout všechny věci jako čísla.
Jiný moderní badatel, G. Reale, pak pýthagorejský příklon k číselnému výkladu vysvětluje trochu konkrétněji takto:2
Číslo pro ně bylo počátkem ve stejném smyslu, jako pro Thaléta voda a pro Anaximena vzduch, tedy jakožto nedílná složka či součást věcí. Přitom ovšem měli na mysli pouze čísla celá kladná a ještě bez jednotky, která byla základem čísel, a tudíž nemohla mezi čísla patřit.
Ovšem nyní se už neodbytně vnucuje zásadní otázka: Jakým způsobem mohou čísla vyjádřit (trojrozměrné) věci, či dokonce vztahy mezi fyzickými věcmi?
1 Cambridge 1971, s. 229; v novějším a přepracovaném vydání, podle nějž je pořízen český překlad, tato úvaha chybí, ovšem kvůli její názornosti si ji přesto uvádíme.
2 Historia filozofii starożytnej I. Lublin 2000. S. 110-11.