F. Pojetí duše |
Duše je nesmrtelná a převtěluje se
Pýthagorejci (a téměř jistě samotný Pýthagorás) jsou prvními mysliteli v dějinách filosofie, kteří vytvořili systematičtější koncepci duše. Ovšem tato koncepce měla blíže k životní rovině jejich myšlení než k jejich číselnému výkladu skutečnosti.
Co je podstatou jejich pojetí duše?
„Egypťané byli první, kteří pronesli ten výrok, že duše člověka je nesmrtelná, že se totiž při zániku těla vždy ponořuje do jiné rodící se živé bytosti. Když projde všemi suchozemskými, mořskými i okřídlenými zvířaty, vstupuje opět do lidského těla. Tento její oběh se děje po tři tisíce let. Tohoto učení užívali i někteří z Řeků, jedni dříve a jiní později, jako kdyby bylo jejich vlastní. Znám sice jejich jména, ale nepíši je.“
Hérodotos, Dějiny II 123, 6-14 (DK 14 A1)
(Překlad převzat z Fysis.cz, ke dni 10. 7. 2014.)
„O tom, že v různých dobách byl [tj. Pýthagorás] vždy někým jiným, svědčí i Xenofanés v elegii, jejíž začátek je:
Nyní zase k jinému přicházím výkladu; ukáži cestu.
A co o něm říká, má se takto:
Kdysi jda mimo kohosi, psíka holí jenž tloukl, lítost
prý projevil nad tím, tato slova pak děl:
‚Přestaň ho bít, vždyť dlí v něm duše přítele mého, neboť ji
ihned jsem poznal, její zaslechnuv hlas.‘“
DL VIII 36, 8-15 (DK 21 B7)
(Překlad převzat od A. Koláře s přihlédnutím k Fysis.cz, ke dni 10. 7. 2014.)
Poznámka:
Kirk a Raven (The Presocratics Philosophers, Cambridge 1971, s. 224) upozorňují, že Hérodotovo určení zdroje této myšlenky je nepravdivé — Egypťané totiž motiv převtělování neznali. Pochybnosti ohledně Hérodotova tvrzení zmiňuje i C. Huffman.
Tyto zprávy jsou cenné z toho důvodu, že pocházejí od autorů, již byli Pýthagorovi časově velmi blízcí (u druhé zprávy se to týká pochopitelně jen Xenofanových veršů, Díogenovi musíme věřit, že se v nich Xenofanés vyjadřuje právě o Pýthagorovi). Proto také když Hérodotos (historik z 5. st. př. n. l.) hovoří o „dřívějším“ a „pozdějším“ použití této myšlenky, to „dřívější“ míří s velkou pravděpodobností právě na Pýthagoru, přestože žádné jméno záměrně neuvádí. (Jen pro úplnost — ono „později“ by se mohlo vztahovat na Empedoklea.) Co se z nich dozvídáme?
Nezodpovězené otázky
Představa cyklu převtělování však vyvolává několik konkrétních otázek, u nichž neznáme pýthagorejskou odpověď — pýthagorejci zřejmě nerozpracovali tuto představu do podoby ucelenější teorie, nýbrž podali pouze její náčrt. (Pro doklad relevantnosti těchto otázek je naznačeno, že později na ně někdo odpovídal.)
Nesmrtelná duše a číslo
Jestliže u pýthagorejců nacházíme dvě výrazná témata — číselný výklad skutečnosti a úvahy o duši, samozřejmě si musíme položit otázku, zda to bylo v jejich myšlení nějak propojeno. Zpráv není mnoho a především postrádáme nějaký rozsáhlejší výklad, který by odpovídal významu obou témat.
„... takový a takový stav čísel je spravedlností, jiný duší a rozumem, jiný zase vhodným okamžikem a podobně je tomu u každého jiného stavu čísel...“
Aristotelés, Metafyzika I 5, 985b29-31 (DK 58 B4)
„A o duši se dochovalo ještě jiné mínění... říkají, že je jakýmsi druhem harmonie, neboť harmonie je směs a spojení protiv a tělo se z protiv skládá.“
Aristotelés, O duši I 4, 407b27-32
(Překlad podle KRS a Kříže.)
Aristotelés podává dvě různá pojetí duše, která mají určitou spojitost s číslem. S tím druhým — duše jako harmonie, tedy určitý poměr, z hlediska moderní matematiky určitý „zlomek“ — se blíže seznamujeme v Platónovu Faidónovi (86b-d.) Nevíme však ani to, jakému číslu se duše „podobá“ či jakým číslem je, ani jak je kvantitativně určen žádoucí poměr duše jakožto tělesné harmonie.
Hlavně však není ani u jednoho z uvedených pojetí jasné, jak by mohla být číselně vyjádřena představa o nesmrtelnosti duše a jejím převtělování. Pýthagorejci tedy zřejmě nedospěli k důkladnému propojení těchto dvou ústředních nauk.