D. Číselný výklad světa |
c. Τετρακτύς |
Desítka jako završení čísel
Čísel je hodně, a proto je třeba nějakého organizujícího činitele, který by zajišťoval jejich řád — a tím i řád celé přírody, jejž přece čísla vyjadřují. Takovým garantem se v pýthagorejském pohledu stalo číslo
:„... zdá se, že desítka (ἡ δεκάς) je dokonalá a zahrnuje celou přirozenost čísel...“
Aristotelés, Metafyzika I 5, 986a8-9 (DK 58 B4)
(Vlastní překlad podle Rosse.)
„Desítka (ἡ δεκάς) totiž završuje veškeré číslo, zahrnujíc v sobě celou přirozenost sudého i lichého, pohybujícího se i nehybného, dobra i zla. O ní podrobně pojednávají Archýtás ve spise O desítce a Filoláos ve spise O přírodě.“
Theón ze Smyrny, De utilitate mathematicae 106, 7-11 (DK 44 B11)
Uvedené texty desítku vyzvedávají, avšak zatím nevíme, proč právě desítku a ne třeba „šťastnou“ sedmičku. Podívejme se proto na další text:
„Přirozeností čísla je číslo deset (δέκα). Všichni Řekové, všichni barbaři totiž počítají do deseti, a když k nim dojdou, vrátí se opět k jednotce. A zase, říká Pýthagorás, síla čísla deset je v čísle čtyři a ve čtveřici. Toto je důvod: Když někdo začne od jednotky a přidává následující čísla až po čtyři, vytvoří číslo deset; a když někdo překročí čtveřici, překročí také desítku. To je jestliže někdo vezme jednotku, přidá dvě, pak tři a pak čtyři, vytvoří číslo deset. ...
Proto se také pýthagorejci odvolávají na čtveřici jako na nejzávaznější přísahu: ‚Při tom, kdo dal naší generaci tetraktys (τετρακτύς), jež obsahuje zdroj a kořen věčné přírody.‘“
Aëtios, Placita I 3, 8 (DK 58 B15)
Odůvodnění je tedy dvojí — jednak kulturně-historické (všichni počítají do deseti, tj. používají desítkovou soustavu), jednak „aritmetické“, jež doxograf výslovně připisuje právě Pýthagorovi (rozumějme pýthagorejcům). Desítka je součtem prvních čtyř čísel (tedy čísel přirozených, právě s těmi pýthagorejci operovali). Proto také nazvali toto číslo zvláštním slovem (zřejmě uměle vytvořeným) —
, jež lze přeložit jako .Geometrická konstrukce desítky
Protože už víme, že čísla mají pro pýthagorejce také geometrické ekvivalenty, můžeme očekávat také geometrickou představu o konstrukci a znázornění objímající desítky. Vypadá následovně:
• | ||||||
• | • | |||||
• | • | • | ||||
• | • | • | • |
Význam desítky
Jestliže pýthagorejci desítku takto povýšili, museli pro ni nalézt i odpovídající význam ve výkladu skutečnosti. A snažili se o to opravdu velmi důkladně:
Pýthagorejci však desítce připisovali i významy, které už zřetelně překračují hranice aritmetiky, a které proto nelze v rámci našeho kritického myšlení přijatelně vysvětlit:
„Jsou pak někteří, kteří tetraktys — jež je pro ně nějvětší přísahou a o níž se domnívají, že dovršuje desítku, podle nich dokonalé číslo — nazvali počátkem zdraví. K nim patří i Filoláos.“
Lúkiános, De lapsu in sal. 5 (DK 44 A11)
Je zřejmé, že pýthagorejci
, a tedy jí připsali , byť často bez přísně aritmetického a „logického“ založení. Nejlépe to dokládá další Filoláovo přesvědčení (44 B11/2 od Stobaia), podle kterého číslo a zvláště desítka jsou počátkem božského a nebeského stejně jako lidského života a bez nich je všechno neohraničené, nezřetelné a nejasné.