Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

Cíle tématu

  • popsat zásadní problémy s pramennými texty
  • vysvětlit specificky pýthagorejské vnímání světa
  • promyslet základní tezi, že věci jsou čísly
  • poukázat na problematické důsledky pýthagorejských „hrátek“ s čísly
  • představit filosoficky plodnou myšlenku nesmrtelné a převtělující se duše

Zvláštnosti pýthagorejství

Výklad o pýthagorejském myšlení je v rámci předsókratovské filosofie nutně velmi specifický. To si vynucují jednak problémy s prameny, ale i skutečnost, že pýthagorejství se nevyčerpávalo pouze v určitém typu filosofického výkladu skutečnosti, nýbrž také — a možná především — přinášelo propracovanou organizaci života založenou na jedné pro Řeky netradiční představě o duši.

Tato skutečnost se projevuje už nejasností v tom, jak pýthagorejství jako celek označit. Označení „pýthagorejská filosofie“ v analogii k „mílétské filosofii“ by totiž znamenalo už zúžení celého výkladu a pominutí důležitých „praktických“ momentů pýthagorejství. Proto budeme užívat obecnější vyjádření „pýthagorejské myšlení“, pod něž lze zahrnout i myšlenky, jež se týkají pýthagorejské organizace praktického života, a které přitom striktně vzato nepatří do filosofického výkladu skutečnosti.

Časové a geografické zařazení

Pýthagorejské myšlení navíc prošlo vývojem, na němž se podílel větší počet myslitelů s více či méně odlišným způsobem výkladu (časově se jedná — v rámci rozsahu tohoto kurzu — o celé 5. a 4. st. př. n. l., viz DL VIII, 45-46). Příkladem vývoje může být rozdílné pojetí kosmu v době Pýthagorově a v podání Filoláa (viz materiály ke kurzu Kosmologie a kosmogonie u předsókratiků).

Stejně tak se značně liší i geografické vymezení Pýthagorova a Filoláova působení — v prvém případě řecká města v jižní Itálii (Krotón, Metapontion, Tarent), ve druhém Théby v Boiótii, přibližně v centrální části dnešního Řecka. Geografické vzdálenosti ovšem samotné pýthagorejské hnutí tolik neovlivňovaly.

My budeme od všech rozdílů a vývojových fází abstrahovat a představíme si pýthagorejství obecně jako specifický typ výkladu skutečnosti, jenž se vyznačuje jistými obecnými vlastnostmi.

Obecná charakteristika

Postup výkladu

S ohledem na uvedené zvláštnosti pýthagorejství budeme postupovat následovně:

Pro nás bude pochopitelně nejdůležitější filosofický výklad (třetí odrážka), který budeme moci srovnat s mílétským a posléze s Hérakleitovým výkladem. Proto také je bodu D. věnován největší prostor.

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041