F. Sofisté — mužové |
c. Prodikos z Keu |
Tomuto muži věnujeme samostatný medailonek tak trochu z protekce — jeho myšlenky totiž neměly takový historický vliv jako Prótagorovy, zato
(v Platónových dialozích Kratylos 384b, Menón 96d, Prótagorás 341a). Sice to občas zavání ironií, na druhou stranu nikde v Platónových textech nenajdeme žádnou kritickou či výsměšnou poznámku na Prodikovu adresu nebo zpochybnění jeho znalostí, snad tedy měl i Platón vůči němu jistý respekt.Prodikos o rozdílech mezi synonymy
V uvedené pasáži Prótagory se Sókratés dovolává Prodikovy znalosti významů slov, což je téma velmi blízké hlavní Prodikově specializaci —
(např. strach a obava). Tomu měl být věnován spis O správnosti jmen. V následujícím úryvku z Prótagory nacházíme příklad takového rozlišování. Přestože slova pronáší postava samotného Prodika, jde možná o Platónovu invenci a jemnou parodii: „... ti, kdo jsou přítomni při takovýchto řečech, mají být společní posluchači obou rozmlouvajících, nikoli však k oběma stejní — neboť to není totéž: je totiž třeba společně oba vyslechnout, ale ne měřit jednomu i druhému stejnou měrou, nýbrž moudřejšímu větší, méně vzdělanému menší. Já sám vás žádám, Prótagoro a Sókrate, abyste byli povolní a abyste se o myšlenkách domlouvali, nikoli však přeli — domlouvají se totiž i v dobrém přátelé s přáteli, ale přou se mezi sebou odpůrci a nepřátelé — a tak by se nám naše schůzka stávala nejkrásnější. Neboť vy, řečníci, byste takto u nás, posluchačů, získávali nejvíce ocenění, nikoli pochvaly — neboť cenění vzniká v duších posluchačů bez klamu, kdežto chvála vzniká v řeči lidí často proti svému mínění lhoucích — a my zase, posluchači, bychom takto měli největší potěšení, nikoli požitek — neboť mít potěšení jest, když se člověk něčemu učí a nabývá poznání samou myslí, kdežto mít požitek, když něco jí nebo zakouší nějakou jinou libost samým tělem.“
DK 84 A13 (Platón, Prótagorás 337a-c)
Prodikos o bozích
Prodikos při úvaze o bozích projevil pro sofisty typický přístup — nic není „svaté“, nic není vyňato z rozumového zkoumání. Zatímco Prótagorás se spokojil s pochybností, Prodikos postupuje ještě dále (nemáme žádné zprávy o případných obviněních z bezbožnosti):
„Slunce, měsíc, řeky, prameny a vůbec vše, co prospívá našemu životu, pokládali naši předkové za bohy pro užitek z toho, tak jako Egypťané Nil.“
DK 84 B5 ze Sexta (B5/4 = Sextos Empeirikos, Adversus mathematicos IX, 18)
„Prodikos spojuje každý lidský obřad, mysteria i zasvěcování s prospěchem z orby a má za to, že odtud přišla mezi lidi i představa bohů i veškerá zbožnost.“
DK 84 B5 z Themistia (B5/6 = Themistios, Oratio 30; p. 422)
Prodikos tedy hledá počátky náboženství se zjevným přesvědčením, že
. Konkrétně si lidé měli zbožštit ty přírodní skutečnosti, které byly důležité pro jejich přežití. Každá taková skutečnost byla personifikována a prohlášena za boha (voda — Poseidón). Vykonávání kultu a dalších náboženských aktivit pak má přímo souviset se zemědělstvím, tedy s obstaráváním obživy.Takové pochopení bohů neumožňuje považovat bohy za garanty práva, spravedlnosti a morálky (uvědomte si rozdíl oproti Hésiodovi), proto bychom mohli očekávat, že Prodikos založí svou koncepci morálky na φύσις, tedy na uspokojování přirozených potřeb. Jak tomu bylo ve skutečnosti?
Prodikos o morálce
Xenofón (Vzpomínky na Sókrata II 1, 21-34; DK 84 B2) nechává Sókrata převyprávět příběh o Hérakleovi, který prý sepsal a často vyprávěl Prodikos. V příběhu soupeří o mladého Héraklea, budoucího velkého hrdinu, dvě symbolické postavy — Ctnost a Blaženost/Neřest. (Vzpomeňte na souboj slabšího a silnějšího argumentu z Aristofanových Oblak!)
Z pojetí příběhu je zřejmé, že jeho
, jež činí člověka silným, spolehlivým a užitečným pro obec a pro přátele. Slast a příjemnost má být odměnou po vykonané práci ve chvíli, kdy si toho žádá přirozená potřeba.Je ovšem zajímavé, že Ctnost se opakovaně odvolává na své ocenění nejen lidmi, nýbrž i bohy, což jí má dodat váhy.
Můžeme konstatovat, že Prodikos patřil k sofistům, kteří respektovali tradiční morální hodnoty, nicméně samotné vyprávění o Hérakleovi stojí také na tradičním pojetí bohů, jež odporuje Prodikovu přirozenému vysvětlení náboženství.