Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

sipka B. Sókratés v řecké filosofické tradici

Cíle tématu

  • vysvětlit podstatu „sókratovské otázky“ (problém s prameny)
  • představit jedinečnost Sókratova zjevu v dějinách filosofie
  • poukázat na podobnosti a rozdílnosti Sókratova myšlení a myšlení sofistů
  • představit základní Sókratovy etické představy
  • vysvětlit Sókratovy morální paradoxy
Sókratés | © Michal Peichl

Můžete se podívat na další zajímavé obrázky Sókrata:

Sókratés starý
Sókratés ošklivý
Sókratés kreslený
Sókratés na Athénské škole
Sókratés od hlavy až téměř k patě.

Následující web vám chce pomoci s četbou dialogů líčících události kolem Sókratovy smrti:

The Last Days of Socrates.

Především na pramenné a historicko-filosofické souvislosti Sókratova působení se zaměřila D. Nailsová v

The Stanford Encyclopedia of Philosophy.

Hodně obrázků, zdá se i hodně informací, to se snad konečně můžeme těšit na jistější závěry ve srovnání s předsókratiky! Ale chyba lávky, všechno je jinak...

O Sókratovi skutečně máme dost informací, cynik by možná řekl až příliš mnoho informací. Dochovaly se nám totiž ucelené a poměrně rozsáhlé zprávy několika autorů. Jenže právě v tom je ta chyba (lávky)! Každý z těchto autorů líčí úplně jiného člověka, kdyby mu všichni nedali stejné jméno, vůbec by nás nenapadlo, že se má jednat o tutéž osobu.

K tomu přidejme skutečnost, že v jednom ohledu jsme na tom u Sókrata hůře než u všech předsókratiků — nemáme dochovány žádné jeho texty. To ani mít nemůžeme, neboť Sókratův způsob filosofování byl jedinečný a zvláštní kromě jiného v tom, že nezahrnoval sepisování knih. Jsme tedy odkázáni pouze na zmíněné autory zpráv o Sókratovi.

Protože jsou zprávy tak odlišné, musíme si hned na počátku vyjasnit, jak s nimi budeme pracovat (to učiníme v oddíle B. a.). Teprve poté můžeme navázat obvyklým postupem, totiž obecnou úvodní charakteristikou Sókratova myšlení a jeho místa v dějinách řecké filosofie (B. b.).

První otázka proto zní: Kdo je Sókratés?

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041