Dějiny filosofie I

Na co myslí běžný antický filosof? | © Michal Peichl

sipka D. Etika: Jak být šťastný?

sipka d. „Ἀρετή je vědění“

Všechny výměry ctností uváděné Xenofóntem se shodují v tom, že se jedná o nějaké vědění (Vzpomínky IV 6). Jinde Xenofón přímo píše, že „spravedlnost a každá jiná ctnost je σοφία“ (Vzpomínky III 9), jejíž podstatou jak víme je vědění.

V Platónově Lachétovi 199c-d je zase o zdatnosti (ἀρετή) jako celku řečeno, že to je vědění o dobru a zlu. Viděli jsme v předchozím oddíle, že podle Euthydéma je za vědění považována moudrost.

Ovšem základní svědectví k tomuto problému se nachází v Prótagorovi, který nejenže obsahuje prohlášení „ctnost je vědění“, ale navíc předkládá také argumentaci, jež má toto tvrzení prokázat.

Nejprve se dokazuje, že člověku vládne vědění, tj. lidské jednání je dáno jen tím, co člověk ví a neví. (Nezdá se vám to? Pak jste odhalili kritické místo Sókratovy etiky.) Tomu ovšem většina lidí nevěří, neboť vědění podle nich podléhá vášním, slastem či strachu. Sókratés se obrací právě k těmto lidem a snaží se je přesvědčit následující argumentací (352b-357e):

Nyní víme, že o našem jednání rozhoduje úroveň našeho vědění a schopnost srovnávání dobra a zla (či libého a nelibého). Ovšem zatím nepadlo ani slovo o ctnosti. Kde se najednou objeví?

Argumentace pokračuje následovně (358b-361c):

Protože právě o statečnosti se zdálo, že se liší od ostatních ctností a že u ní nehraje vědění takovou roli, je nyní prokázáno, že ctnost vůbec je věděním.

To má závažný důsledek: Jestliže ἀρετή je věděním, tj. souborem poznatků, pak je možné se jí naučit. V tuto chvíli je tedy Prótagorova činnost obhájena — ἀρετή je učitelná, Prótagorás se může prohlašovat za jejího učitele.

Poznámka k paradoxu Prótagory:
Ovšem v Prótagorovi se projevilo Platónovo mistrovství jemné ironie, neboť nechal slavného sofistu hájit stanovisko, jež popíralo tezi, že společným jmenovatelem všech ctností je právě vědění...

Pojetí ἀρετή jako vědění umožňuje také překvapivým způsobem vysvětlit chyby v našem morálním jednání a odpovědět na otázku, proč se někdy dopouštíme zlých činů.

nahoru
Powered by Ondřej Škrabal, Martin Prokop
Autor publikace: PhDr. Josef Petrželka, Ph.D.

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041

Logolink, projekt číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0041