C. Sókratés — muž |
c. Sókratovo nevědění |
„Není to totiž tak, že sám znám dobrou radu a potom jiné činím bezradnými, ale především sám jsem bezradný, a tak způsobuji, že i ostatní jsou bezradní.“
Platón, Menón 80c
„Ale Kritio, ..., ty se mnou zacházíš tak, jako bych já tvrdil, že vím to, nač se táži, a v domnění, že s tebou budu souhlasit, budu-li jen chtít. Avšak tomu není tak, nýbrž zkoumám pokaždé s tebou předloženou otázku, protože to sám nevím.“
Platón, Charmidés 165b
Tyto dva texty vysvětlují, proč se v Platónových dialozích většinou nepodaří zodpovědět ústřední otázku typu „co je X“. Sókratovi protivníci/partneři toho nakonec nejsou schopni, i když to zprvu považovali za hračku. A překvapivě se za neschopného — konzistentně od začátku do konce — prohlašuje i Sókratés.
To je ovšem zvláštní z několika důvodů:
První otázku lze osvětlit poměrně snadno, stačí nalézt v Obraně Sókrata následující vyjádření:
„... proti tomuto člověku jsem já opravdu moudřejší; bezpochyby totiž ani jeden ani druhý z nás neví nic dokonalého (οὐδὲν καλὸν κἀγαθόν), ale tento se při svém nevědění domnívá, že něco ví, kdežto já ani nevím, ani se nedomnívám, že vím; podobá se tedy, že jsem nad něho moudřejší aspoň o něco málo, právě o to, že co nevím, ani se nedomnívám, že vím.“
Platón, Obrana Sókrata 21d
„Ten z vás, lidé, je nejmoudřejší, kdo jako Sókratés poznal, že jeho moudrost nestojí opravdu za nic.“
Platón, Obrana Sókrata 23b
Nikdo z nás, lidí, nic neví, aspoň nic pořádného či dokonalého, ale přesto si mylně myslíme, že něco víme. Sókratés jediný dospěl k otevřenému pochopení, že
, že neznamená nic ve srovnání s moudrostí božskou. A proto je vskutku moudřejší než ostatní lidé, i když nemá skutečné vědění.Můžeme si také poměrně dobře domyslet, proč Sókratés s takovou suverenitou vítězí v argumentačních střetech. Pomohou nám přitom údaje o Sókratově životní náplni (viz C. a.) a jedna nenápadná poznámka:
„... neboť má řeč je stále táž, že totiž já nevím, jak se tyto věci mají, že však nikdo z těch, s kterými jsem se setkal …, nemůže ujít posměchu, jestliže mluví jinak.“
Platón, Gorgiás 509a
Jestliže Sókratés roky nedělal nic jiného, než diskutoval o stále stejných otázkách — co je ctnost, zda je učitelná atd., pak se jistě musel opakovaně setkat se všemi potenciálními odpověďmi a argumentačními strategiemi, takže pak sám mohl snadno vybrat tu, jež byla přesvědčivá a účinná v dané situaci. Přitom je však
, případně že sám si byl dobře vědom argumentačních strategií, jež by jeho preferovanou odpověď zpochybnily. Pak platí jeho přiznání, že neví nic καλὸν κἀγαθόν.Zbývá poslední a nejzávažnější problém. Jak v takovém případě mohl správně jednat? Například opět v Obraně říká, že nejvíce mu záleží na tom, aby nedělal nic nespravedlivého a bezbožného (32d). Ale jak by se tomu mohl vyhýbat, když nevěděl, co je spravedlivé (viz Ústava I) a zbožné (viz Euthyfrón)?
Tím dospíváme k počátku výkladu o Sókratových etických představách. Uvidíme, že vědění v nich hraje naprosto zásadní a neopominutelnou roli. Tím naléhavější se stane předchozí nezodpovězená otázka.