Software Studies Workshop, který uspořádal Matthew Fuller ve dnech 25. a 26. února roku 2006 na Institutu Pieta Zwarta v Rotterdamu, vymezuje počátek aktuální práce na transformaci studií nových médií v softwarová studia. V anotaci charakterizující zaměření workshopu Fuller napsal:
„Software je často slepou skvrnou teorie a výzkumu programovatelných a síťových digitálních médií. Je vlastním základem a materiálem designu médií. Jistým způsobem je dnes veškerá intelektuální činnost studiem softwaru (software study), neboť software poskytuje médium i kontext, ale je jen velmi málo míst, kde je zvláštní povaha, materialita softwaru zkoumána jinak než jako záležitost technických oborů.“15
Na webové stránce workshopu se rovněž dočteme, že Fuller nazval projekt „Software studies“ ze dvou důvodů: „Zaprvé, předkládá tezi, že software může být považován za předmět výzkumu a prostor aktivit pro teorii umění a designu, pro humanitní vědy, pro teorii vědy a pro objevující se reflexivní větev počítačové vědy.“16 Druhým důvodem byla skutečnost, že spolupráce výzkumníků, kteří se workshopu zúčastnili, směřovala k vydání první publikace tvořené souborem krátkých studií věnovaných softwaru jako kulturní formě. Fuller dodává: „Worskhop nabízí rozsáhlé cvičení v rychlé tvorbě prototypů (,rapid-prototypingʻ) potenciálně kritických, inovativních a spekulativních přístupů k softwaru. Výsledky workshopu, spolu s dalšími příspěvky, poskytnou pracovní materiál pro knihu […].”17 Knihu, kterou bychom mohli označit jako soubor softwarových studií.
Software studies workshop organizovaný Matthewem Fullerem znamená faktický začátek softwarových studií jako akademické disciplíny.
Webová stránka Software studies workshopu (web archiv): http://web.archive.org/web/20100327185154/http://pzwart.wdka.hro.nl/mdr/Seminars2/softstudworkshop
Informace o workshopu z roku 2013: http://pzwart3.wdka.hro.nl/wiki/Software_Studies
15FULLER, Mathew. Software Studies Workshop, 2/2006. Internetová stránka akce. Dostupná z: <http://web.archive.org/web/20100327185154/http://pzwart.wdka.hro.nl/mdr/Seminars2/softstudworkshop> [cit. 30. 10. 2013].
16Ibidem.
17 Ibidem.