08/2008::Založení ediční řady Software studies vydavatelství MIT Press
V roce 2008 byla vydavatelstvím MIT Press založena první ediční řada zaměřená na vydávání publikací oboru softwarová studia. Jejími editory se stali tři vědci, které můžeme považovat za zakladatele softwarových studií: Matthew Fuller, Lev Manovich a Noah Wardrip-Fruin.33
Na stránkách vydavatelství byla nová ediční řada zaměřená na softwarová studia představena krátkým textem, pod který se podepsali všichni tři editoři. Můžeme jej číst jako neoficiální manifest softwarových studií, shrnující hlavní myšlenky, které výzkum softwaru jako součásti kultury pohánějí.
„Software je zjevně i téměř neviditelně – ekonomicky, kulturně, kreativně, politicky – hluboce propleten se současným životem. Přesto, že bylo mnoho napsáno o tom, jak se software používá, a o činnostech, které podporuje a formuje, myšlení o softwaru samotném zůstávalo po většinu jeho historie technické. Stále častěji však umělci, vědci, inženýři, hackeři, designéři a akademici v humanitních a společenských vědách zjišťují, že otázky, se kterými jsou konfrontováni, a věci, které potřebují vytvořit, nezbytně vyžadují širší pojetí softwaru. Pro tento typ chápání mohou zajít k pramenu textů v historii výpočetní techniky a nových médií, mohou se zapojit do bohaté implicitní kultury softwaru a mohou se rovněž zapojit do vývoje vznikající, fundamentálně transdisciplinární, počítačové gramotnosti. Tyto poskytují základ softwarovým studiím.
Softwarová studia využívají a rozvíjejí kulturní, teoretické a prakticky zaměřené přístupy, aby vytvořila kritické, historické a experimentální úvahy o objektech a procesech softwaru (a intervence skrze ně). Tato oblast zahrnuje a podílí se na výzkumu počítačových vědců, práci softwarových designérů a inženýrů a tvorbě softwarových umělců. Sleduje, jak značně je software zapojen do procesů současné kultury a společnosti, jak přetváří procesy, myšlenky, instituce a kulturní objekty ve své blízkosti do algoritmického formálního popisu a akce. Softwarová studia navrhují historie počítačových kultur a práce s intelektuálními zdroji programování, aby tak rozvíjela reflexivní myšlení o jejich vzájemném propletení a možnostech. Činí tak jak v akademickém modu humanitních a společenských věd, tak tvorbou softwaru a výzkumnými metodami počítačové vědy, umění a designu […].“34
Publikovat softwarové studie
Přístup oboru softwarová studia, založený na fúzi interpretačních přístupů humanitních věd a výzkumu potenciálu funkčních vlastností nových médií, se propisuje nejen do obsahů publikací, ale také do experimentování se způsoby autorství, psaní a publikování.
2008–2013: Soft-book (zobrazit text)
Již v roce 2008 uveřejnil Lev Manovich na svých stránkách „soft-book“,35 pracovní verzi publikace Software Takes Command.36 Uveřejněné texty přitom průběžně aktualizoval a doplňoval, případně odkazoval ke svým starším studiím, které tvořily základ některých kapitol připravované knihy. Dal tedy čtenářům možnost nahlédnout na svůj pracovní stůl (desktop) a sledovat proces vedoucí k finální, tištěné podobě textu. O metodě své práce napsal:
„Jedna z výhod on-line distribuce, kterou mohu ovládat, je, že nemusím neustále fixovat obsahy knihy. Kniha se může, stejně jako současný software a webové služby, proměňovat tak často, jak budu chtít, pravidelně doplňovanými novými ‚features‘ a ‚big fixes‘. Chystám se využít výhody těchto možností. Čas od času přidám nový materiál a udělám změny a úpravy v textu.“37
Čtenáři „soft“ verze Manovichovy knihy mohli také zasílat doporučení a komentáře na jeho e-mail. Zprávy měly být v předmětu označeny slovním spojením „softbook“.38
2009: Soft-peer-review (zobrazit text)
Rovněž Noah Wardrip-Fruin, autor první knihy vydané v ediční řadě Softwarových studií MIT Press, Expressive Processing: Digital Fictions, Computer Games and Software Studies z roku 2009,39 se zaměřil na prozkoumání možnosti transkódování akademického diskurzu softwarovými nástroji. Kromě tří anonymních odborných posudků rukopisu, které si vyžádalo vydavatelství, dal text k dispozici také odborné veřejnosti v prostředí internetu. První verzi rukopisu zveřejnil na stránkách blogu Grand Text Auto (GTxA),40 určeného pro specialisty z oblasti herních studií a nových médií, který spravuje Wardrip-Fruin spolu s pěti dalšími umělci, herními vývojáři a akademiky. Blog navštíví přibližně 35 000 uživatelů měsíčně.
Během deseti týdnů trvání experimentu autor zaznamenal stovky připomínek, které napsal okruh přibližně šedesáti komentátorů. Autor spatřoval výhody „blog-based peer review“ především ve dvou ohledech: Užitý softwarový nástroj, který umožňuje přidat komentář ke každému odstavci zveřejněného textu, podpořil možnost vyjádřit se nejen k základnímu argumentu publikace, ale i k dílčím nedostatkům textu, třeba jen k nepřesné formulaci vztahu mezi teoretickou tezí a konkrétním příkladem. Takto detailní komentář rukopisu standardní třístránkový formát recenze v rámci peer review systému nepodporuje.
Další výhodou „blog-based peer review“ byla podle autora skutečnost, že do debaty se zapojili nejen akademikové, ale své komentáře zveřejnili také třeba herní vývojáři, pamětníci nebo umělci, kteří by za normálních okolností nemohli, nebo nebyli ochotni, zapojit se do procesu akademického publikování textů.41
2013: Soft-writing-strategies (zobrazit text)
Zatím poslední publikací vydanou v ediční řadě softwarových studií MIT Press je kniha 10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10, vydaná v roce 2013.42 Je to dílo autorského kolektivu tvořeného deseti předními výzkumníky digitálních médií. Podíleli se na ní Nick Montfort, Patsy Baudoin, John Bell, Ian Bogost, Jeremy Douglass, Mark C. Marino, Michael Mateas, Casey Reas, Mark Sample a Noah Vawter. Publikace je nejen příspěvkem k softwarovým studiím, rozvíjejícím strategie „close reading“ kódu a mediální archeologie, ale opět se jedná také o experiment v rovině (tvůrčích) strategií psaní. V tomto případě můžeme hovořit o experimentu s kolaborativním autorstvím v prostředí akademického psaní.
Nápad napsat kolektivní publikaci o jediném jednořádkovém programu se zrodil během online konference Critical Code Studies Working Group moderované Markem C. Marinem, vedoucím Humanities and Critical Code Studies Lab na University of Southern California, v roce 2010.43 Nick Montfort vyzval ostatní participanty, aby se zaměřili na společné kritické prozkoumání jednořádkového programu 10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10 (v knize zkráceně nazývaný 10 PRINT). Jak dokazuje výsledná publikace, tento jednoduchý program, může sloužit jako symptomatický příklad pestrých aktivit programátorské praxe, jako brána k hlubšímu pochopení toho, jak programování funguje ve společnosti, ale také jako ukázka toho, co vlastně znamená psaní, čtení a spuštění počítačového kódu.
Autoři zdůrazňují, že kniha je výsledkem spolupráce. Nejedná se tedy o soubor deseti studií, ale o výsledek „komunálního autorství“.44 Většina textů vznikala v prostředí wiki. V průběhu psaní však nebyl text zpřístupněn veřejnosti, ani ke čtení, ani ke komentářům. Předložený text je tedy výsledkem spolupráce deseti autorů, kteří se hlásí ke knize jako ke svému společnému dílu bez toho, aby autorizovali její jednotlivé části nebo kapitoly.
33 Ediční řada Software studies vydavatelství MIT Press. Dostupné z: <http://mitpress.mit.edu/books/series/software-studies> [30. 10. 2013].
34 FULLER, Matthew – MANOVICH, Lev – WARDRIP-FRUIN, Noah. Ediční řada Software studies, MIT Press, 2008. Text ze stránek vydavatelství byl již odstraněn. Text prohlášení editorů byl však publikován v knize: MONTFORT, Nick et al.: 10 PRINT CHR$ (205.5+RND(1)); : GOTO 10. Cambridge – London: MIT Press, 2012, s. XI.
35 MANOVICH, Lev. Software Takes Command (soft-book). 2008. Dostupné z: <http://softwarestudies.com/softbook/manovich_softbook_11_20_2008.doc> [cit. 30. 10. 2013].
36 MANOVICH, Lev. Software Takes Command. 2013.
37 Viz About the version In MANOVICH, Lev. Software Takes Command (soft-book). 2008.
38 Ibidem.
39 WARDRIP-FRUIN, Noah. Expressive Processing: Digital Fictions, Computer Games and Software Studies. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2009.
40 Grand Text Auto. A group blog about computer narrative, games, poetry, and art. Dostupné z: <http://grandtextauto.org/> [cit. 30. 10. 2013].
41 Metodu práce na rukopisu autor reflektoval v rozhovoru. WARDRIP-FRUIN, Noah. UC San Diego New-Media Expert Pushes Peer Review into the 21st Century. San Diego, CA, March 21, 2008. Dostupné z: <http://www.calit2.net/newsroom/release.php?id=1260> [cit. 30. 10. 2013]. Poznatky o možnostech rozšíření praxe akademického psaní, peer review, o nástroje, které nabízí publikování v on-line prostředí shrnul i v doslovu knihy. Viz WARDRIP-FRUIN, Noah. Expressive Processing, s. 427–441.
42 MONTFORT, Nick et al. 10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10. Cambridge – London: MIT Press, 2012.
43 MARINO, Mark C. Critical Code Studies and the Electronic Book Review: an Introduction. Electronic Book Review. September 15. 9. 2010. Dostupné z: <http://www.electronicbookreview.com/thread/firstperson/ningislanded> [30. 10. 2013].
44 MONTFORT, Nick et al. 10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10, s. 5 (nestr.).