Hry a cvičení pro rovnováhu Charakteristika a popis pohybového úkonu, výběr vhodného terénu Dovednosti přenosu a udržení rovnováhy tvoří základní předpoklad pro úspěch ve výuce běžeckého lyžování. Podle Fritsche a Wilmana (obr. 2/1) jsou při výuce důležité 4 základní moduly, které tvoří výukové cíle v přípravě běžeckého lyžování: dynamický přenos těžiště těla, rytmus, odraz a odpich, pozice těla. Obr. 2/1 Základní čtyři moduly výuky technik běžeckého lyžování (zdroj: Fritsch a Willmann, 2005, upraveno) Princip udržení pravolevé a předozadní rovnováhy patří k základům správného pohybu jak v klasické, tak i volné technice běhu na lyžích. Běžecké lyžování je založeno na principu jízdy po jedné lyži. Při nedostatečném zatížení stojné lyže v klasickém způsobu běhu na lyžích nedojde k dokonalému spojení styčných ploch sněhu a stoupací komory se stoupacím voskem, lyže smýká. Při špatném, krátkém nebo nedůsledném přenosu těžiště při volné technice dochází ke zpomalení pohybu, pohyb je fyziologicky náročnější a lyžař ujede za časovou jednotku kratší vzdálenost – je pomalejší. Dokonalý přenos váhy tedy přispívá k ekonomice pohybu a dokonalému skluzu či odrazu na jedné lyži. Při nedokonalém přenosu váhy pouze nad jednu z lyží dochází k dvouoporovému postavení (těžiště mezi lyžemi) lyžaře, což přináší problémy s rychlostí, dynamikou, ekonomikou a estetikou pohybu. Cvičení na rovnováhu by měla být obsahem všech pohybových struktur a technik. V případě, že učitel pomine nácvik této dovednosti a její aplikaci v technice jednotlivých pohybových prvků, dostává se lyžař na hranice vlastních možností pokroku ve výuce velmi záhy, jeho pohyb je neefektivní a velmi namáhavý. Naopak při výuce mají výhodu lyžaři s přirozenými schopnostmi nebo naučenými dovednostmi udržení rovnováhy velmi dobré předpoklady pro její rozvoj a při výuce běžeckého lyžování je pokrok v jejich výuce mnohem výraznější. Dobrou přípravou proto mohou být rovnovážná cvičení (především dolních končetin a stability trupu) před odjezdem na výukový kurz, úroveň kvality jejich provedení, frekvence a stupeň trénovanosti těchto schopností je při tom limitující při další výuce rovnováhy při aplikaci na běžecké lyžování. Cvičení na rovnováhu na sněhu Cvičení na sněhu lze rozdělit do několika kategorií. Jelikož je primárním cílem nácvik klasické techniky, upřednostňujeme v počátcích výcviku zaměření konkrétního cíle výuky rovnováhy především na dovednosti rovnováhy v paralelním postavení lyží a klasický způsob běhu. Proto jsou uvedená cvičení nejprve zaměřena na klasickou techniku. Při nácviku volné techniky běhu je rozvoj rovnovážných schopností a speciálních dovedností neméně důležité, k nácviku rovnováhy však v plném rozsahu přistupujeme až po úplném zvládnutí techniky základních způsobů klasického běhu na lyžích. Hry a cvičení by měly být součástí každého výcviku. Představují oživení mnohdy nezáživného provádění cvičení metodických řad nácviku různých běžeckých technik a vzbuzují v cvičencích motivaci k vítězství umocněné kolektivním prožitkem. Nacvičené pohyby tak vystavíme modifikaci v podmínkách soutěže, kdy se snoubí motivace k vítězství, stres z prohry, soutěživost a aspirace a mnoho dalších s úrovní dovedností pohybového celku. Dalším kladem soutěží je z hlediska psychologického a fyziologického to, že si začátečník rychleji zvyká na nové prostředí a zapomíná na strach. ((Kovařík, 1991)) Při pohledu na správné provedení cvičení je dobré sledovat stabilitu stojné končetiny, doprovodné prvky a míru instability těžiště těla. Jelikož se jedná o nácvik, není perfektní technika provedení příliš důležitá, přesto sledujeme:  přenos těžiště nad stojnou lyži v procentech  dokonalý skluz na jedné lyži  délku skluzu a jistotu provedení Zásadami pro začlenění cvičení a her do výcviku jsou zejména: 1. výběr vhodného terénu bez omezení pohybu ostatních lyžařů  široká cesta, sklon svahu – rovina,  čistá cesta bez překážek – stromy,  kvalitní stopa, kterou ale nebude vyučující potřebovat pro další výcvik apod. 2. načasování zařazení her, které by se měly soustředit na začátek nebo konec výcviku, popřípadě citlivě v průběhu nácviku pohybového prvku v metodické řadě 3. vhodné povětrnostní podmínky jako déšť, vítr, husté sněžení apod. 4. výběr vhodných her podle pohybové úrovně cvičenců (schopnost ovládání rychlosti jízdy) 5. přesvědčení o zajištění bezpečnosti při hře samotné nejen z hlediska vnějších vlivů, ale i samotných cvičenců 6. dostatečné materiálové zabezpečení pomůckami (tyče, míče, kužely apod.) Pro nácvik je dobré vybrat terén mírně se svažující s bezpečným dojezdem na rovnou plochu, pokud možno středně dlouhý (asi 50–100 m), délku je vhodné zvolit podle pohybových dovedností a schopností lyžařů. Lyžaři mohou cvičení provádět postupně nebo ve dvojicích. Při organizaci je nutné cvičení dokonale vysvětlit a upozornit na kritické body. Je také dobré vyznačit lyžařům místo, kde mají zastavit a prvnímu z nich dát pokyny, zda se mají všichni vrátit zpět nebo na vyučujícího čekat. V případě metodiky postupuje vyučující od lehčích cvičení k těžším, od cvičení na místě ke cvičením na rovině a v klesání, jehož sklon postupně zvyšujeme. Obecně je lyže ovladatelnější při vyšší rychlosti, za předpokladu správné techniky, proto se snažíme rychlost sklonem svahu korigovat a postupujeme od pomalejších cvičení k rychlejším. Mezi chyby v provedení patří vrávorání, které se odstraní pouze pohybovou zkušeností na lyžích. Přesto by lyžař měl aktivně těžiště přesouvat do přední části lyže, do špičky vázání, lyže je lépe ovladatelná. Chybou je záklon a přenos těžiště do patek vázání, rychlost lyže se zvyšuje. Hry a cvičení 2/1 klasika, bruslení chůze ve stopě stopa, bez holí běžná chůze ve stopě, střídavá práce paží, přenos váhy na jednu/druhou stojnou končetinu Modifikace: s mírným skluzem přenos těžiště, rovnováha skluz 2/2 klasika, bruslení vlak stopa, hole do dvojice Jeden ze cvičenců je lokomotiva, druhý vagon, hole mají jedny do dvojice, jeden drží talířky (vpředu?) a druhý madla holí (vzadu).  cvičenci kopírují pohyb  první je vůdčí  střídavá práce paží  modifikace – pozadu přenos těžiště, rovnováha rytmus 2/3 klasika, bruslení váha na místě rovina, široká cesta, hole přenos váhy na jednu z lyží na místě s/bez opěry o hole  zvedání patky lyže  zvedání špičky lyže  zvedání pravé/levé lyže přenos těžiště, rovnováha 2/4 klasika × bruslení mušketýr rovina, molitanová tyč Šermířský souboj mezi cvičenci ve vymezeném území s molitanovými tyčemi.  poskoky na jedné lyži  výpad  ústup vzad přenos těžiště, rovnováha odraz 2/5 klasika, bruslení holubička rovina, mírné klesání, bez holí Váha předklonmo na místě nebo ve stopě  pravá/levá noha  poslepu Aktivní přenos váhy nad špičku vázání, stojná noha mírně pokrčená. Lyže je ve stopě opřená o špičku ve stopě nebo zcela mimo stopu ve vzduchu – pro pokročilé. rovnováha 2/6 klasika, bruslení 3× krátce, 3×dlouze mírné klesání, ve stopě nebo mimo ni dle techniky Lyžaři jedou ve stopě paralelně a od vyznačené značky provádějí střídavě 3 skluzy krátké a dynamické a tři skluzy dlouhé.  pozor na přenos váhy v momentě míjení končetin (bot)  modifikace při nácviku volné techniy rovnováha skluz 2/7 klasika skokanský můstek mírné klesání, bez holí, stopa, která se nebude používat dále Cvičenec jede z rukama za zády jako na skokanském můstku. U značky provede mírný podřep a poskok jako simulaci skoku na lyžích.  cvičení je nutné přizpůsobit pokročilosti (skok, poskok, výpon) rovnováha odraz, skluz 2/8 klasika haló, haló stopa, kolega, mírné klesání, bez holí Cvičenec jede ve stopě a otáčí se za sebe střídavě na levou a pravou stranu. Kolega mu ukazuje na prstech čísla a cvičenec nahlas hodnotu vyslovuje. Modifikace:  dřep  pohled rozkrokem  záklonem rovnováha skluz 2/9 klasika × bruslení dřep mírné klesání, branky z molitanových tyčí, holí Cvičenec jede vzpříma a před překážkou provede dřep, za ní se opět napřímí, …  několik překážek za sebou rovnováha skluz 2/10 klasika × bruslení ze stopy do stopy mírné klesání, dvě stopy na cestě Cvičenec jede ve stopě (levá), ohlédne se a vystoupí ze stopy, přejede ke druhé stopě (pravá) a nastoupí do ní, opakuje.  Nejdříve se zvedá vnější končetina a vsouvá do vnější stopy (při nastupování do stopy vpravo zvedne pravou nohu a položí ji do pravé stopy). Modifikace: pouze jedna stopa, vyšší rychlost rovnováha skluz 2/11 klasika × bruslení házení míče mírné klesání, kolegové, míč (nafukovací, lehký) cvičenec si hází s míčem s kolegy, kteří jsou podél stopy (cca 5) poté se cvičenci vymění Modifikace:  míč prohodí rozkrokem za sebe,nad hlavou, …  kolegové jsou střídavě na levé a pravé straně od cvičence odraz, rytmus, … odraz, rytmus, … 2/12 klasika, bruslení balerína mírné klesání, molitanová tyč, mimo stopu cvičenec jede s molitanovou tyčí v předpažení, pokouší se zvedat lyži, patku, špičku, unožit, zanožit, přednožit, … snaží se, aby lyže nepřišla do kontaktu se sněhem Modifikace: skluz po dráze pouze na jedné lyži prostřednictvím opakovaných odrazů druhé končetiny. rovnováha odraz, skluz 2/13 klasika koloběžka rovina, mírné stoupání, stopa Cvičenec jede ve stopě a jednu lyži má odepnutou. Botou se odráží mimo stopu a klouže po jedné lyži. Modifikace:  soutěž mezi týmy  dva jedinci v jedné stopě (drží se, vnitřní lyže mají ve stopě, vnějšími se odrážejí) rovnováha, odraz skluz 2/14 klasika, bruslení král bílé stopy mírné klesání, hůl, mimo stopu – devastace stopy Cvičenec se několikrát mohutně odrazí a od vyznačeného místa pokračuje ve skluzu pouze na jedné lyži (druhou má pokrčenu). Ve chvíli, kdy jízdu ve skluzu nezvládne (obvykle pád) zapíchne hůl a ustoupí jezdci za ním, který se pokouší jej překonat. Vítězem je lyžař s nejdelším skluzem. rovnováha skluz 2/15 klasika, bruslení vlajková rugby rovina, široká plocha, pozor na hrubost, úrazy Ve vymezeném prostoru (hole, molitan. tyče) jsou 2 rohy označeny chráněným územím. Zde visí na holi vlajka (čepice) každého z družstev. Obě družstva se snaží ukrást vlajku protivníka a odnést ji na svůj stožár. Bránící družstvo však nesmí bránit svou vlajku blíž než cca 2–4m od stožáru (podobně jako házená). Vítězem je družstvo, které ukradenou vlajku umístí na svůj stožár. Povolený je jakýkoli kontakt ve vymezeném území, cvičenci si mohou vlajku předávat nebo házet, soupeř se snaží akci překazit (rugby) rovnováha odraz 2/16 klasika × bruslení honička rovina, široká plocha, pozor na hrubost, úrazy klasická honička Doporučení:  více jedinců, kteří mají „babu“  při předávce zvednout ruku nebo jinak siganalizovat „babu“  možno předávat šátek, čepici odraz, rytmus, … odraz, rytmus, … 2/17 klasika sněhulák 2 stopy vedle sebe, kolega Dvě družstva v zástupu na pokyn vystartují ve stopě směrem ke kolegovi (cca 50m), který stojí uprostřed mezi stopami. Cvičenci se z libovolné vzdálenosti libovolným počtem pokusů pokoušejí kolegu (sněhuláka) zasáhnout. Po úspěšném zásahu (periferie, NE – obličej) se cvičenci obrátí a předávají štafetu soutěžícím za sebou. Vítězí nejrychlejší družstvo. POZOR NA HRUBOST!!! sněhulák si může rukama chránit choulostivé partie odraz, rovnováha skluz 2/18 klasika, bruslení slepec 2 stopy vedle sebe, kolegové – vodiči, devastace stopy, bez holí Dvě družstva v zástupu na pokyn vystartují ve stopě směrem k obrátce (cca 50 m) při tom mají znemožněnu kontrolu pohybu vizuálním vjemem (čepice přes oči) kolega – vodič každého soutěžícího ve svém družstvu pomocí slov naviguje, nesmí se jej dotknout. Na obrátce cvičenec pod dohledem vodiče provede obrat, jede zpět a předá štafetu. vyhrává nejrychlejší družstvo rovnováha skluz, odraz 2/19 klasika, bruslení rybičky a rybáři volné prostranství – vymezené, bez holí, pozor na úraz Klasická hra na rybičky a rybáře ve vymezeném prostoru stojí naproti sobě rybář (1) a ostatní (rybičky např.12) Obě formace jdou proti sobě a rybář se snaží ulovit rybičky, které se posléze stanou také rybáři. Výchozí pozice se vymění a vše se opakuje. Hra končí vítězstvím nejobratnější „rybičky“, která zůstala poslední nepolapena. Rovnováha skluz, odraz 2/20 klasika poskoky stopa, mírné klesání během skluzu cvičenec vyskočí odrazem z jedné končetiny a na tu stejnou také poté dopadne a pokračuje dál. Při druhém pokusu končetiny vymění Pozn. náročné cvičení. rovnováha odraz, poloha těžiště 2/21 klasika jednonohý stopa, rovina, mírné klesání, hole Jedna z lyží je sundána, jezdec se posouvá pomocí holí vpřed a pomáhá si pohybem „chromé“ nohy vpřed (ve vzduchu) Modifikace:  výměna lyží  silnější odraz a delší skluz rovnováha skluz, odraz 2/22 klasika × bruslení hovínka stopa, mírné klesání, malé větvičky Jezdec jede ve stopě, kde jsou střídavě rozloženy větvičky („hovínka“) Jezdec musí při překonávání těchto překážek vždy zvednout jednu, druhou lyži. Modifikace:  intervaly se zkracují  větší sklon terénu rovnováha skluz 2/23 klasika, bruslení fotbal 2 družstva, branka z molitan. tyčí, volné prostranství, míč – lehký Klasická hra – fotbal, členové družstva mají sundánu jednu lyži. rovnováha skluz, odraz 2/24 klasika ve stopě mírné klesání, bez holí cvičenec jede ve stopě v dvouoporovém postavení, postupně zvedá celou lyži a jede na jedné z nich. Modifikace  zvedání špičky a patky  změna lyží (pravá, levá)  zvedání a unožení rovnováha