PRACOVNÍ LIST: Neúrazové urgentní stavy 1. ÚKOL Přiřaďte ke každému neúrazovému urgentnímu stavu 2 příznaky: Vhodná je zde i diskuze, neboť se některé příznaky mohou vyskytovat u více neúrazových stavů. A. Kolaps, B. Infarkt myokardu, C. Cévní mozková příhoda, D. Astmatický záchvat, E. Náhlé příhody břišní, F. Křečové stavy, G. Anafylaktický šok, H. Hyperventilační tetanie, I. Cukrovka a) pád se ztrátou vědomí, b) bolest na hrudi (typická bolest pálivá, tlaková a svíravá, šířící se např. do krku, horní končetiny, břicha), c) záchvatová dušnost, d) dušnost, e) jednostranná porucha hybnosti, f) prodloužený výdech se sípáním, g) zhoršení slovní komunikace, h) porucha vědomí, i) plošná nebo lokalizovaná bolest břicha, j) pocení, k) zvracení, l) bledý vzhled a studený pot, m) ztráta vědomí, n) pád a rytmické záškuby celého těla, o) otok šířící se na celé tělo, p) rozvoj dušnosti, q) selhání krevního oběhu a ztráta vědomí, r) brnění v okolí úst, s) charakteristické zkroucení rukou 2. ÚKOL Napište, o jaký neúrazový urgentní stav se jedná: a) Jedná se o stav, při kterém dojde k uzavření srdeční tepny vyživující srdce. První pomoc - volání ZZS, uklidnění, poloha v polosedě, uvolnit oděv, nepodávat tekutiny, postižený v bezvědomí, zahájit resuscitaci dle GL 2010. U léčených pacientů se aktivně ptát po lécích. Výzva k aplikaci nitroglycerinu – sprej nebo tableta. b) U tohoto stavu dochází k přerušení přívodu krve do mozku – ischemii, krvácení do mozku. První pomoc - kontrola základních životních funkcí, pokud je pacient při vědomí – absolutní klid, bez pohybu!, pokud je pacient v bezvědomí – postup dle GL 2010, neprodlené volání ZZS 155 c) Jedná se o náhle vzniklou krátkodobou ztrátu vědomí, která vzniká nedokrvením mozku z různých příčin – např. psychické nebo fyzické vyčerpání, úlek, rychlá změna polohy těla, přehřátí, dehydratace, aj. První pomoc - čerstvý vzduch, uvolnit oděv, poloha vleže se zvednutými dolními končetinami, sledování základních životních funkcí. Volání ZZS - při déle trvající ztrátě vědomí, v případě opakování kolapsu, při nezlepšení obtíží po poskytnutí první pomoci, v případě poranění, které vzniklo pádem (především poranění hlavy). 3. ÚKOL Zamyslete se, jaký je rozdíl a co mají shodné tyto dvě modelové situace: A) MODELOVÁ SITUACE Tříletý chlapec, který je nachlazený se v noci probudí se záchvatovitým štěkavým kašlem, teplotu nemá, ale těžce se mu dýchá, je bledý, opocený a neklidný. Napište, o jaké virové onemocnění se jedná a jak byste poskytli první pomoc malému chlapci? B) MODELOVÁ SITUACE Pětiletá holčička má rýmu a náhle jí vyskočí vysoké horečky, není schopná polykat a tečou jí sliny z úst, cítí velkou bolest při polknutí a nechce si lehnout, je dušná. Napište, o jaké bakteriální onemocnění se jedná a jak byste poskytli první pomoc malé holčičce? 4. ÚKOL Doplňte odpověď nebo vyberte ano x ne Cukrovka je porucha regulace hladiny cukru v krvi (glykémie). Nemocný si aplikuje inzulín nebo bere léky. a) Co by měl mít u sebe každý léčený diabetik? b) Můžete podat inzulín při poskytování první pomoci léčenému diabetikovi? ANO x NE c) Který stav je u diabetiků častější hypoglykémie nebo hyperglykémie? d) Člověku v hyperglykémii je nutné dát najíst nebo napít něčeho sladkého. ANO x NE e) S jakým jiným neúrazovým stavem, můžete zaměnit stav člověka s onemocněním diabetes? Pro oba stavy jsou tyto příznaky: motorický neklid, porucha vědomí, pocení, nevolnost slabost. 5. ÚKOL Opravte chyby v textu, který se týká náhlé příhody břišní. Poznáte, o jaký akutní stav se jedná? MODELOVÁ SITUACE Třináctiletá dívka si stěžuje na bolest kolem pupku a později na bolest v pravé části břicha, je jí na zvracení, má průjem, zvýšenou teplotu a nitkovitý pulz. Dívku uklidníme, dáme jí léky proti bolesti a dostatečně napít. Necháme dívku, ať si najde svoji úlevovou polohu. Když léky zaberou, tak se nebude jednat o nic vážného, proto není nutné volat 155 nebo navštívit pohotovost. 6. ÚKOL a) Epileptik musí dodržovat vhodnou životosprávu, správný denní režim. Rozdělte následující pojmy a situace na dvě skupiny ANO x NE a vysvětlete v rámci společné diskuze proč. Cestovat, alkohol, pobývat na přímém slunci, sportovat, ponocovat, jíst čokoládu, pobývat v horku, užívat léky naordinované lékařem b) Seřaďte ošetření desetiletého chlapce s epileptickým záchvatem číslem 1-5 (kdy 1 je prvním krokem ošetření): 1. Volat 155 2. Po záchvatu kontrola základních životních funkcí 3. Zabránit poranění o nebezpečné předměty v jeho okolí. 4. Sledovat čas záchvatu, nenechávat chlapce bez dohledu 5. Nesnažit se mechanicky zabránit křečím, nevkládat nic do úst, neotvírat ústa 7. ÚKOL MODELOVÁ SITUACE Čtyřicetiletá žena při hádce s manželem, kdy je velice rozrušená, náhle nemůže dýchat, cítí brnění v okolí úst a má charakteristicky zkroucené ruce. a) Napište, jak poskytnete ženě první pomoc. b) V jaké situaci může být tento stav osudný. 8. ÚKOL a) Označte, do jaké polohy uložíte člověka s astmatickým záchvatem: • Stabilizované • Do polosedu s možností opory horních končetin • Poloha vleže • Poloha vleže se zvednutými končetinami b) Vyberte správné možnosti při poskytování první pomoci u člověka s astmatickým záchvatem: • výzva k aplikaci léků – sprey • čerstvý vzduch • dostatek tekutin • volat 155 • poloha vsedě či polosedu • stabilizovaná poloha • uklidnit postiženého 9. ÚKOL MODELOVÁ SITUACE Žáci osmé třídy jdou na výletě po louce s vysokou trávou. Náhle se jedné s dívek objeví na těle velké červené skvrny, špatně se jí dýchá a cítí bušení srdce. Učitelka o této dívce ví, že není alergická. Odpovězte na následující otázky: a) Je možné, aby se u dívky jednalo o alergii na pyl, i když nikdy žádnou reakci neměla? b) Může být tato dívka ohrožena anafylaktickým šokem? c) Jak by měl postupovat učitel při náhlé alergické reakci? d) Může učitel dívce podat lék, když žádný proti alergii neužívá? MODELOVÁ SITUACE Jedenáctiletého chlapce, který běhal na zahradě bosý, štípla vosa do nohy. Noha ho bolí, místo vpichu má oteklé a zarudlé. O chlapci víte, že je alergický na vosí štípnutí. Napište, jak ošetříte chlapce a co chlapci hrozí v případě neposkytnutí první pomoci.