otiva >vo je odvozeno z latinského movere, tj. hýbati, pohybovati, tivace je proces usměrňování, udržování a energetizace >vam. / V >> í co člověk dělá, dělá z nějakých pohnutek. idské chování je jistým způsobem determinováno (předurčeno). Za každým lidským činem hledáme příčinu, důvod, který způsobil takovou reakci. V zaměření motivace se uplatňuje osobnost jedince, jeho hierarchie hodnot i dosavadní zkušenosti, schopnosti dovednosti. \/ r ,íi TiezaaoLíCJ zovan str' ost, bolest aj... 30. léta: „celek vědomých a nevědomých faktorů,které jsou základem chtěni Lani James Drever: „označení fenoménů, které se týkají pobídek, činností a pudů" P.T.Young: „proces, kterým je aktivováno neboli zahájeno určité chování, je proces, kterým je udržována aktivita a kterým je tato aktivita zaměřována určitým směrem" Motivace lidského jednání vyjadřuje podstatnou zvláštnost psychickýcj procesů člov*1" Odpovídá na otázky, čím bylo chování určitého jedince vyvoláno nebo proč se změnilo, proč bylo zaměřeno k dosažení právě toho či loho cíle, proč se u toho člověka projevil) právě ty či ony podněty, které jeho chování vyvolá Pojem motivace zahrnuje všechny faktory, pochody a stavy, které vzbuzují, udržují a řídí chování živé bytosti. které fungují jako instinkty a vyvíjejí se podmiňováním. é ten otiv lamm mi- nauč jak jeho síly a směru, tak i způsobu. Totivace vnější- vyvolává denní a roční doba, Htomnost či absence lidí a nodnětů v ok jedince, jako je hlad, žízeň, hladina horm ale také cíl, plán, představa, tužba.. - pohnutka, příčina činnosti, jednání člověka zaměřené na uspokojení určité potřeby otiv má cíl, směr, intenzitu,trvalost, pramení z podnětů vnitřních i vněj ších, vědomých i bezděčných, ekundární), úspěchu - výkon POTREBY v psychologii se rozlišují formy motivů, které jsou vyjadřovány termíny jako potřeby, zájmy ákladní formy motivů j sou pokládány T H portu se jedná intenzitu v závislosti m siayn elovsJ rétova n e n DUZ1 ane spoiec mej větší intenzitu má u dětí a s narůstajícím věkem se snižuje) sportovní aktivity dávají naplnění potřeb podl Seberealizace Sebeúcta Respekt druhých lidí Příslušnost ke skupině Obydlí a bezpečí Potrava a voda isiEö MiiuiDY/Dvy vvniiiůí. JTtJM ^ odání sportovního výkonu za cílem uznání,ocenění Začlenění do sportovní skupiny Důvěra v podání určitého sportovního výkonu k uspokojení biologické potřeby pohybu edo mi a nevedom Ne všechny motivy jsou vědomé. Nevědomá motivace v ívu, které j sou pro nas nežádoucí, takže je ne vpouštíme do vědomí Nevědomou motivací je míněno, že každý člověk má ho chová racionálním uvažování hledá její naplnění ne im »gJKi rias s&*^mtíSsSuSmiMai •o potřebu pohybu ro slávu >ro orání rodičů Kumpí ;aci pocitů méněcennosti a ne r \/ Úroveň «rani nízká motivace a vysoká motivace Vnízký výkon úroveň motivace a aspirace Soortovní motivace má 4 stádia: Stadium generalizace důležité je udržet motivaci na takovém stupni, aby byi vytvořen kladný vztah ke sportovní činnosti i z vlastního iTTiltt ;ovam motivace vne \/ * \/ r \/ cm um enciace utvrzení tendencí k určité činnosti do popředí vystupují motivy sebeuplatnění, sebeúcty společenského ohodnocení, soutěživosti charakteristické je dosažení sportovního mistrovství, motivů soutěživosti, potřeby výkonů, dosažení cílů sportovních, osobních i společenských Stadium involu motivy udržení zdraví, postavy, kondici sto pouziv ť\ moiivacm i \\ Poklid ab \j» \ r \ p— m ■ i • y, biií