Koordinační schopnosti Koordinační schopnosti (dříve nazývané obratnostní schopnosti), též koordinačněpsychomotorické, zaujímají mezi ostatními pohybovými schopnostmi zvláštní postavení, vyplývající z různorodosti jejich projevů. Přes celou řadu výzkumů není definice autorů jednotná. Nejčastěji jsou koordinační schopnosti definovány jako zobecněné a relativně upevněné kvality řízení a regulace pohybu, které jsou základem různorodého pohybového jednání. Je však zřejmé, že energetické zabezpečení pohybové činnosti není podstatné (na rozdíl např. od síly, vytrvalosti). Koordinace se většinou dává do souvislostí s činností CNS, která řídí a organizuje řadu oblastí podstatných pro konkrétní pohyb. Mezi hlavní oblasti patří: ­ Činnost analyzátorů (zrakového, sluchového, proprioreceptorů-analyzátorů ve svalech a šlachách), ­ činnost jednotlivých funkčních systémů (oběhového, dýchacího aj.) zabezpečující přísun energetických zdrojů do svalů a buněk v konkrétním pohybu, ­ nervosvalová koordinace, ­ psychologické procesy (např. vůle, pozornost, motivace). Projevy rozvoje koordinačních schopností je možné spatřovat ­ v rychlé a správné reakci na podněty zahájení, změn či ukončení činnosti prostřednictvím koordinace jednotlivých dílčích pohybů (např. částí těla) a jejich integrace do sladěných pohybových celků, ­ v osvojování nových pohybů v krátké době a v přiměřené kvalitě, ­ v kontrole vlastní pohybové činnosti ve smyslu přiměřeného vynakládání svalové síly, využití prostoru a náležitého načasování pohybové činnosti, ­ v adaptaci (přizpůsobení a případné přestavbě) pohybové činnosti respektive pohybů těla měnícím se podmínkám vnějších i vnitřních, ­ ve výběru pohybových programů a v jejich hospodárné realizaci. Koordinaci můžeme rozdělit na tzv. obecnou a speciální. Koordinace obecná představuje schopnost účelného provádění pohybových dovedností bez ohledu na sportovní specializaci. Existuje hypotéza přímé úměrnosti mezi úrovní obecných koordinačních schopností a rychlým osvojením speciálních požadavků konkrétního sportu. Koordinace je tedy důležitým předpokladem pro nácvik sportovní techniky. Koordinace speciální představuje schopnost efektivního a intenzivního provádění specifických sportovních činností (rychle, bezchybně, dokonale). Získává se pravidelným procvičováním pohybových dovedností a technických prvků v průběhu celé sportovní kariéry. Koordinace je z aspektu struktury velmi složitá pohybová schopnost, která je tvořena dílčími schopnostmi, které se v podstatě neprojevují v žádném případě samostatně, mají své zvláštnosti a jejich podíl na konkrétním pohybovém vzorci, konkrétní pohybové činnosti je ve větší či menší míře rozdílný. Za dílčí schopnosti je možné podle autorů zabývajících se touto problematikou považovat schopnost * diferenciační, * orientační, * reakční, * rovnováhovou, * rytmickou, * sdružování, * přestavby. Diferenciační schopnost tj. schopnost řízení pohybu v prostoru a čase s ohledem na silové požadavky, na základě přesně rozlišené a rozpracované kinestetické informace (přicházející ze svalů, šlach, vazů a kloubních pouzder) a proto je často upřesňována přívlastkem kinestetická. V řízení pohybu má zvláštní význam pro tzv. zpětnou vazbu. Souvisí se schopností řízení a regulace pohybu a rozhoduje o ekonomičností, preciznosti, přesnosti, souladu jednotlivých fází pohybu. Projevuje se nejčastěji v časovém deficitu. O těchto schopnostech někdy hovoříme jako o projevech pohybového cítění (specifické aspekty diferenciačních schopností související s vnímáním označujeme jako pocit míče, pocit vzdálenosti, obecně jako pocit těla či pocit pohybu), o kinestézii, specifické pro různé sporty a ovlivňující vnější stránku techniky. Na úrovni diferenciačních schopností se podílí také pohybová zkušenost a stupeň osvojení konkrétní činnosti. Za další stránky diferenciačních schopností musíme považovat i zručnost projevenou při jemných motorických činnostech ruky, nohy, hlavy a též schopnost svalové relaxace. Diferenciační schopnost je těsně propojena s prostorovou orientační schopností. * Prostředkem rozvoje kinesteticko-diferenciačních schopností jsou např. cvičení základní a sportovní gymnastiky. Orientační schopnost tj. schopnost určovat a měnit polohu a pohyb těla v prostoru a čase a to vzhledem k akčnímu poli nebo pohybujícímu se objektu, je to schopnost dokonalého hodnocení prostorových vztahů respektive schopnost určit a adekvátně změnit postavení a pohyb těla v prostoru. Umožňuje okamžitou reakci a koordinaci pohybů v souladu s řešeným pohybovým úkolem. Projevuje se např. vnímáním prostorů sportoviště-hřiště, postavení a pohybu spoluhráčů, rychlosti, směru a rotace míče. U některých hráčů se projevuje určitá úroveň anticipace-předvídání (vystihnutí přihrávky soupeře). Tato schopnost se utváří v procesu motorického učení od dětského věku, (vzhledem k dominantnímu významu optické-vizuální informace pro pohybové jednání) a je v koordinačně náročných sportech nenahraditelná. Orientační schopnost je možné rozčlenit na další podschopnosti, tj. rychlost orientace, přesnost hodnocení vzdálenosti, přesnost identifikace tvaru, přesnost hodnocení úhlu a komplexní orientace. * Prostředkem rozvoje prostorově-orientačních schopností jsou např. aplikace cvičení ve dvojici, trojici, herní cvičení, průpravné hry apod. Schopnost reakční je schopnost zahájit (účelný pohyb na daný jednoduchý nebo složitý podnět v co nejkratším čase. Indikátorem je reakční doba. Reakční schopnost je v podstatě totéž co reakční rychlost. Úzce souvisí s všeobecnou koordinací a se schopností rovnováhovou, tedy optimální reakce ve správném čase a na správném místě je zásadním předpokladem pohybového jednání a též jeho bezpečnosti. Reakční schopnost se v jednoduchých reakcích projevuje vcelku nespecificky bez ohledu na způsob podnětu, část těla, stranu těla atd. Se vzrůstající složitostí reakce jednoduchá reakce pozbývá svého významu (korelace klesá). Jedinec s rychlou jednoduchou reakcí nemusí být rychlý ve složitých situacích (např. v herních). Hodnota jednoduché pohybové reakce u dospělého člověka je cca 200 ms, u dětí 500 ms. Reakční dobu ovlivňuje řada činitelů, např. intenzita či významnost podnětu, kontrast vzhledem k pozadí aj. Horní končetina reaguje obvykle po kratší době, než končetina dolní. Prodlevu mezi vysláním podnětu a zahájením pohybu je způsobeno vedením vzruchu nervovými vlákny a dobou zpracování v CNS. Reakční časy složitých výběrových reakcí jsou tedy adekvátně delší (při volbě ze dvou alternativ re reakční doba prodlužuje na cca 300 ms, při sedmi alternativách na cca 600 ms). Rytmická schopnost je schopnost postihnout a motoricky vyjádřit rytmus daný z vnějšku nebo obsažený v samotné pohybové činnosti. Rytmickou schopnost lze členit na schopnost rytmické percepce a schopnost rytmické realizace (schopnost vnímat a rozlišovat rytmické vzorce přijímané akusticky, opticky, taktilně). Rytmus je důležitý pro racionálnost pohybu, zahrnuje jak schopnost pohyb řídit, přizpůsobovat a přeorganizovat (střídat cyklické a acyklické pohyby), tak též schopnost motorické docility. Rytmická schopnost je významně geneticky podmíněna. Nejintenzivnější rozvoj je možný u dívek ve věku 9-11, u chlapců 9-13 let. V 15. roce se rozdíly mezi pohlavími vyrovnávají. Prostředkem rozvoje rytmických schopností jsou např. gymnastická cvičení zaměřená na správné držení těla a základních pohybů jednotlivých částí těla, hudebně-sluchová a hudebně-pohybová cvičení se změnou rytmu, tempa, dynamiky, formy, výrazu, prostorová cvičení. Rovnováhová schopnost tzn. schopnost udržování těla v určitých polohách nebo v průběhu přemisťování těla tento stav udržet případně obnovit. Rozlišujeme rovnováhu statickou (na místě), dynamickou (při pohybu, projevuje se při translaci a lokomoci, při rotačních pohybech, při letu) a balancování s předmětem. Základem je vysoká úroveň činnosti vestibulárního analyzátoru ve spojení s proprioreceptory ve svalech a zrakovým analyzátorem (orientací). Senzitivní období pro rozvoj rovnováhy je období předškolního a především pak mladšího školního věku, tj. mezi 8.-12. rokem. Ve 13. roku života dosahují děti úrovně dospělých, u kterých se střídá stoupající úroveň se stagnací, ve starším věku dochází k výraznému zhoršení. V praxi tato schopnost nabývá na důležitosti při činnostech, při nichž dochází k narušení stability (skoky, hody, běh se změnami směru, kontakt se soupeřem aj.). Rovnováhová schopnost je ve vzájemných vztazích téměř se všemi ostatními koordinačními schopnostmi, je s nimi propojena a může být pokládána za jádro pohybové koordinace. * Prostředkem rozvoje rovnováhy je např. izometrické posilování posturálních svalů, rozvoj trénovanosti vestibulárního analyzátoru, komplexní cvičení rovnováhy a balanční cvičení. Schopnost sdružování tzn. schopnost navzájem propojovat dílčí pohyby těla (končetin, hlavy, trupu) do prostorově, časově a dynamicky sladěného celkového pohybu, zaměřeného na splnění cíle pohybového jednání. Jedná se tedy o schopnost účelně organizovat pohyby jednotlivých segmentů těla, kombinovat je a spojovat. Organizace musí umožnit zakomponování vztahů vzhledem k použitému náčiní, ke spoluhráči, k soupeři, kteří svým působením obtížnost zvyšují. Projevem schopnosti sdružování je způsobilost např. provádět složité pohyby a současně ovládat náčiní-míč. Kritériem úrovně schopnosti sdružování může být samotná obtížnost pohybového úkolu. Schopnost přestavby tj. schopnost adaptovat či přebudovat pohybovou činnost podle měnících se podmínek (vnitřních i vnějších), které člověk v průběhu pohybu vnímá nebo předjímá., schopnost přestavovat pohybovou činnost podle měnícího se zadán. Změnu přináší např. činnost soupeře, měnící se kvalita terénu, povětrnostní podmínky, ale i přicházející únava. Ve hře často změna situace vyvolává změnu pohybového zadání (přechod z činnosti útočné do obranné). Schopnost přestavby spočívá i na rychlosti a přesnosti vnímání, na schopnosti anticipace (předvídání) změny. V tomto případě nabývá na důležitosti pohybová (herní) zkušenost. Schopnost přestavby je úzce spojena se schopností orientační a reakční. Předpoklad je tedy komplexní a lze jej vyjádřit pojmem herní schopnost.