+--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Pedagogika a struktura pedagogických disciplín | | | | (doplňkové pracovní podklady k semináři) | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ · antika (paidagógos, paedagogus – lat.) · Význam slova se liší (Něm. – monodisciplinární (fil.) X Fr. – multidisc., jedna ze sociálních věd) · laici – to, co dělá učitel X odborníci – teoret. + praktic. · ped. je stará, výchova od nepaměti, postupná institucionalizace a profesionalizace · vyčlenila se z fil. a fil. úvah v novověku => ped. teorie (zobecnění jevů + nástroje) · Komenský položil základy systematic. vědě o výchově mládeže a dospělých · 19/20. st. – intenzivní rozvoj ped., dílčí obory Předmět pedagogiky: edukační realita (determinanty, procesy, výsledky procesů) Pedagogika = věda o edukační realitě, kt. pomocí své teorie a výzkumu identifikuje, popisuje, analyzuje, objasňuje X ne preskriptivní, normativní a beroucí na sebe odpovědnost = věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůz. sférách života společnosti - educational science, Erziehungswissenschaft (věda) - v anglosaském kontextu to, co učitelé dělají (pedagogy, Pädagogik) Účel, poslání pedagogiky: 1. normativní (instrumentální věda) => aplikovaná ? => pro potřeby praxe 2. moderní pedagogika – explanativní - rozvíjení ped. jako samostatné vědy, orientace na praktický předmět, empirická Je to věda? charakteristiky vědy: 1. jasně vymezený předmět 2. výzkum a jeho metodologie (kvalit, kvantit- pozitivismus) 3. infrastruktura 4. účel, poslání 5. nehodnotící 6. systém 7. pojmový aparát Struktura pedagogiky: 2 složky (X nespolupracují) a) teorie (1. popis, 2. explanace procesů a jevů) b) výzkum (data pro popis) Obsah ped. tvoří soubor disciplín, samost. vědy => neujasněné +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |A. Základní disciplíny | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Obecná pedagogika § kategorie (výchova…) § zabývá se objasňováním základních jevů a procesů edukační reality, formulací teoretických modelů těchto jevů a procesů, vymezováním významů vědeckých termínů označujících tyto jevy a procesy, čerpá z poznatků ped. výzkumu a z teorií jiných sociálních věd Obecná didaktika § teorie vyučování a vzdělávání § teorie edukačních procesů v prostředí školy s dominantním zřetelem na vyučování, učivo, organizační formy školní edukace (české, němec., skandinávské pojetí). V posled. době důraz na charakteristiky učícího se subjektu – rozvoj psychodidaktiky § USA, anglosas. země – obec. did. nemá tradici, daná oblast je pokrývána jinými disciplínami např. teorií kurikula, teorií vyučování (instructional science) Teorie výchovy § základní výchovné kategorie: cíl, obsah, prostředky, formy) § v nejširším pojetí = pedagogika (fil.-pedagogické pojetí) => u nás: teorie vzdělávání (didaktika – problematika učení a vyučování) X teorie výchovy ( otázky výchovy v užším slova smyslu) § v ČR převládá její pojetí jako fil. disciplíny X možno ji pojímat jako empiricky (výzkumně) založenou teorii Dějiny pedagogiky § vertikálně § ped. disciplína zkoumající historický vývoj ped. teorií, idejí a koncepcí, od antiky až po současnost § komeniologie § dějiny školství = součást dějin ped., zabývají se vývojem školských soustav, učitelstva a vzdělanosti obyvatelstva a jejich vztahem k sociálním, kulturním a politickým a ekonomickým faktorům dané země v jejím historickém vývoji. Výzkum zde založen na analýze demografických dat, školské dokumentaci a statistice (statistické ročenky, historická ročenka školství v ČR, 1998, ÚIV) Srovnávací (komparativní) pedagogika § angl. comparative education § horizontálně § srovnává systémy, obsahy, ideové zdroje § nejednoznačný pojem: 1) výzkumná metoda (srovnávací analýza), 2 ) vědní disciplína zabývající se srovnáváním vzdělávacích systémů nebo jejich částí ve 2 n. více zemích, 3) oblast výzkumných aktivit zaměřených na shromažďování poznatků o vzdělávání v různých zemích (mezinárodní pedagogika = srovnávací nebo všechny aktivity vztahující se ke vzdělávání, mezinár.výzkumy, projekty, expertízy, mobilita aj.), 4) mezinárodní srovnávací pedagogika = srovnává jevy ve více zemích, přináší inspiraci a kritický pohled na vlastní vzdělávací systém, podporuje hledání obecných řešení v mezinárodním měřítku => počátky v ČR v 19.st. (J.L.Mašek), rozvoj v 1.pol.20.st. (Kádner, Příhoda, Uher, Vrána, Hrazdil), od 50.l. 20.st. nejméně rozvíjena, ideologizována, po 1989 zvýš. zájem o mezinár. srov. výzkumy, k vytvoření disciplíny a její institucionální základny však nedošlo. Metodologie – nauka o struktuře, logice a metodice poznávací činnosti – angl. methodology of educational science – systém teoret. principů, metod a zp. popisu, analýzy a objasňování ped. jevů. Praktické ot. plánování, realizace a publikace výzk. prací, normy a etic. principy vědec. práce – před. 1989 marxistická metodologie +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |B. Aplikované | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Dle věku: Předškolní pedagogika Pedagogika mladšího školního věku Pedagogika adolescence Andragogika Gerontagogika/ gerontopedagogika § angl. educational gerontology § obor pedagogiky zabývající se učením a vzděláváním lidí v ekonomicky postaktivním věku (seniorů) § učící se společnost, celoživotní vzdělávání, univerzita třetího věku Dle oblasti společenské činnosti: Pedagogika podniková (lidské zdroje), pedagogika vojenská, pedagogika dramatická, pedagogika hudby, pedagogika sportu, pedagogika volného času aj. Pedagogika sportu § obor rozvíjející ped. a did. aspekty výchovy mládeže a dospělých ve sportovní a tělových. činnosti § zkoumá problematiku ovlivňování sportovců trenérem, učitelem aj. např. při motivování k výkonům, při diagnostikování schop. pro určitý sport § užití i při výchově pro volný čas Pedagogika volného času § disciplína pedagogiky, zaměřená na vých. a vzděl. prostředky, napomáhající autonomnímu a smysluplnému využívání volného času dětí, dospívajících i dospělých § v mnoha zemích stud. obor § význam: roste množství voln. času, media, nežádoucí formy chování – nárůst, nuda, workoholismus, § významná je metoda animace Dle instituce: ped. rodiny, školní ped., vysokoškolská ped., pedagogika dalších spec. org. Primární pedagogika § souhrnné označení ped. aj. disciplín zabývajících se primární školou a zejm. přípravou učitelů pro tento stupeň školy. Relat. samost. obor, založený interdisciplinárně § obor studia Dle sk. obyvatelstva: Sociální pedagogika § = disciplína pedagogiky, zabývá se problémy spjatými s vých. působením na rizikové a sociálně znevýhodněné sk. mládeže a dospělých (př. poruchy rodiny a rodičovství, náhradní rodinná výchova, týrané, zneužívané, zanedbávané děti, delikvence a agrese mládeže, drogová závislost mládeže, dětská pornografie a prostituce, dodržování práv dítěte, resocializace a reedukace trestaných aj. § významnou úlohu v současné spol. v souvislosti s nárůstem soc. patologie, kriminality aj. § v ČR se rozvíjí až po 1989, nyní jako stud. obor na fakultách – v souvislosti s oborem zv. sociální práce Speciální pedagogika § angl. special education § zabývá se teorií, praxí rozvoje, výchovy a vzdělávání jedinců postižených různými těles., smysl., dušev. nedostatky n. poruchami chování § v zahraničí – léčebná ped., nápravná ped., ped. handicapovaných dětí § otázky integrace § stud. obor § oftalmopedie (tyflopedie) (zrak) § logopedie (řečové a jazykové postižení) § psychopedie (rozumová nedostatečnost) § etopedie (obtížně vychovatelní) § somatopedie (poruchy hybnosti) § surdopedie (sluch) Etnopedagogika § obor ped. teorie a výzkumu, zabývající se problémy výchovy a vzdělávání příslušníků etnických menšin (etnické faktory ve vzdě+lávání,multikulturní výchova) Pedeutologie (teorie učitelské profese) § obor ped. teorie a výzkumu , vzdělávání učitelů Dle oborů/ věd. disciplín: oborové didaktiky a předmětové didaktiky (zastarale metodiky) § př. Oborová didaktika: lingvodidaktika = vědec. disciplína zabýv. se teorií a praxí učení a vyučování cizích jazyků, u nás v rámci ped., interdisciplinární (obec. did., lingvistika, psych. teorie učení, psycholingvistiky, teorie verbál. komunikace) § př. Předmětová didaktika: didaktika chemie, didaktika němčiny Další: Pedagogická diagnostika § angl. assessment, diagnostics § vědec. disciplína zabývající se otázkami diagnostikování subjektů v edukačním prostředí § formuluje teorii ped. diagnostikování, metody, zp. interpretace ped. diagnóz § v USA je součástí evaluace X samostatná disciplína (P.Gavora) Pedagogická evaluace § angl. educational evaluation/assessment, § samost. věd. disciplína, rozsáhlá a propracovaná teoret. a metodol. základna (IEA, Kalibro, TIMSS aj.) § hodnocení (obecný význam) X ped. : zjišťování, porovnávání a vysvětlování dat charakterizujících stav, kvalitu, fungování, efektivnost škol, částí n. celku vzděl. systému § role: korekce a inovace škols. systému, pro strategie plánování rozvoje a priorit § zahrnuje: 1) evaluace vzdělávacích potřeb, 2) vzděl. Programy, 3) edukační prostředí, 4) výuka (učení a vyučování), 5) evaluace vzděl. Výsledků, 6) standardů, 7) činnosti a produktivity školy Edukometrie - oblast ped. teorie a výzkumu zabývající se měřením ped. jevů (hl. měření výsledků výuky, konstruování a aplikace testů) - souvisí s pedagogickou evaluací +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |C. Hraniční | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pedagogická psychologie § angl. educational psychlogy § jedna z nejstarších aplik. disciplín psychologie § psychol. pohled na předpoklady, průběh a výsledky rozvoje jedince, sk. v situacích ped. typu § X školní psych.- svébytná diciplína psych. psychologicky zkoumá průběh, podmínky a výsledky školní výchovy a vzdělávání, všímá si zejm. aktérů; zabývá se diagnostikou, intervencí, prevencí, pomáhá aktérům, optimalizace klimatu Filozofie výchovy § a) filozofie procesu výchovy, b) filozofie pedagogiky jako vědecké teorie § komplexní nazírání na svět výchovy => koncepce čl. a jeho vychovatelnosti, rozvoje a život. smyslu § metodol ot. zkoumání vých. jevů, možnosti lids. poznání a jeho předávání § etické ot. výchovy, stanoviska k lids. životu a světu hodnot, kt. určují cíle a povahu výchovy Pedagogická etika § a)hraniční obor, etické aspekty výchovy, vzdělávání, b) soubor etických požadavků kladených na pedagogy (Charta učitelů – př. etické standardy pro did. testování) Pedagogická etnografie (prostředí) Sociologie výchovy § zkoumá a) místo a fce výchovy ve společnosti, b) vztahy mezi sociální strukturou a škol. vzděláváním z hlediska sociálních charakteristik subjektů, c) fungování a efekty školy jako sociální instituce § edukační procesy jsou nazírány jako determinované soc. faktory § témata: vzdělanostní struktura, vzdělanostní mobilita, vztah mezi sociální stratifikací a vzděláním, rovnost vzděl. příležitostí, prostředí školy jako sociální instituce § funkcionalistická teorie výchovy, radikální teorie výchovy, interakcionalistická t. § varianta: ped. sociologie, sociologie vzdělávání, sociologická pedagogika Pedagogická antropologie § angl. antrophology of education § disciplína pedagogiky snažící se objasňovat výchovu a jeí vývoj v celistvém pohledu na člověka a společnost, na základě biologických a sociálních poznatků o lids. rodu, např. v souvislosti s vývojem jazyka, symbolické komunikace a kultur. artefaktů společnosti; dále interkultur. rozdíly v učení, ve stylech rodinné výchovy, škol. edukaci aj. § v ČR nerozvinuta, dříve opomíjena, dnes potřebná i pro praxi (edukace dětí imigrantů, řešení ras. a etnic. konfliktů) Ekonomie vzdělávání § angl. economic of education, ekonomika vzdělávání (v ČJ není termín ustálen) § vzájemné podmiňování ekon. procesů (např. tvorba HDP) a ped. procesy (např. vývoj vzdělanostní struktury populace) § v zemích s tržním hospodářstvím je sektor vzdělávání významně ovlivňován ekon. faktory => ekon. vzděl. důležitá pro vzděl. politiku § klíčová problematika: kvalita výstupů vzděl. systému ve vztahu k vloženým nákladům (efektivnost škol, indikátory vzdělávání, výdaje na vzdělávání) § marketing školy § X ekonomika školství (vzdělávání) = komplex jevů, procesů, subjektů, jenž je součástí celkové ekonomiky/národního hospodářství státu (zejm. financování škol a školských zařízení, pracovníci v resortu a jejich mzdové prostředky, druhy a velikost dalších výdajů a příjmů), v zájmu politiky – spotřebovává stále více z HDP Vzdělávací politika § angl. educational policy § vědní obor, praktic. činnost zabývající se plánováním, legislativou, financováním, budoucím rozvojem a jinými rozhod. procedurami v sektoru školství a vzděl. systému § součástí vzděl.politiky je kurikulární politika § témata: úloha státu v řízení vzdělávání, programy rozvoje vzdělávání, prostředky uplatňování vzděl. politiky, subjekty vzděl. politiky § postupně se u nás jako vědní disciplína utváří § prakticky realizována orgány státní správy ve školství a aktéry školského managementu (národní program rozvoje vzdělání) § poradní orgán MŠMT ČR: Rada pro vzdělávací politiku § Journal of education policy Pedagogická prognostika § angl. educational futures, forward planning, strategic planning, long-term planning of education § disciplína pedagogiky, zabývá se vytvářením modelů a strategií bud. (možného n. plánovaného) rozvoje vzděl. systémů, vzděl. procesů, jednotl. druhů škol, počtů žáků a učitelů § důležitá pro plánování ve školství a vzděl. politiku § v ČR zanedbávána, dnes absence dlouhod. prognóz vývoje čes. vzdělávání X v 70.-80. letech byla úspěšně rozvíjena § lit: Forward planning in education in the member states of the european union, Eurydice, 1999 Školský management (teorie řízení školství) § angl. school management, school leadership § obecně: celk. systém řízení školství v zemi, centrální – střední – lokální úroveň; všechny činnosti a instituce, kt. realizují vzděl. politiku (plánování, organizování, finacování, monitorování, evaluace růz. oblastí fungování školství) § užší význam: řízení školy, management školy, school leadership (plánování vzděl. programu a procesu, kurikula, materiál. a finanč. a lids. zdrojů, vztahů s rodiči a soc. partnery § obor studia, další vzděl ředitelů škol, inspektorů, pracovníků školské administrativy Technologie vzdělávání a) v širším pojetí: projektování technologických postupů, kt. umožní optimálně řídit žákovo učení v situacích ped. typu; ucelené a do speciálních programů začleněné postupy řízení (zabudovány ve speciálních učebních textech, počítač. programech, programech trenažerů, simulátorů) – čerpají z kognit. psychologie, psych. motivace a psych. řízení, teorie regulace, AI = umělé inteligence b) užší: využívání technických prostředků ve vzdělávání (počítačů, tv aj.)