Edukační cíle (pracovní materiály k výuce; sestavila K.Vlčková) - edukační cíl = základní ped. kategorie, projektuje výchovně-vzdělávací výsledky, vyjadřuje účel edukace a implikuje směr působení, metody, principy, prostředky, formy atd.; je to konkretizace žádoucího stavu - historicky a kulturně podmíněná ped. kategorie – mění se; rozdíly mezi jednotlivými ped. koncepcemi jsou právě ve formulaci cílů silné (existencialismus – rozvoj jedince, reformní pedagogika – aktivnost, tvořivost,…; neotomismus – láska k Bohu, pokora; atd.) - některé ped. směry odmítají formulování cílů (antipedagogika, antiautoritavní výchova, antidirektivní výchova) jako prvek edukační diskriminace - důležitá je reálnost, splnitelnost cíle, tudíž i správná formulace cílů v tomto smyslu - problematikou edukačních cílů se zabývá jedna z ped. disciplín – ped. teleologie (telos – řeč. cíl) - progresivním trendem je charakterizovat cíle v podobě dosahovaných kompetencí žáky (viz Rámcové vzdělávací programy – RVP: cíle jsou formulovány v RVP) - cíle zahrnují: a) hodnoty a postoje, b) produktivní činnost a praktické dovednosti, c) poznatky a porozumění - rozlišujeme cíle: vyučovacího předmětu, ročníkové, pro určitá témata, pro výukové situace apod. Funkce cílů a) orientační – strategická orientace edukace díky formulaci cílů b) motivační – přiblížení se cíli, jeho dosažení motivuje c) realizační – správně zvolené a formulované cíle pomáhají dosáhnout tohoto cíle d) regulační – reflexe dosahování cílů podle stanovených cílů Požadavky na cíle - konzistentnost, kontrolovatelnost, komplexnost, přiměřenost (více viz např. Obst, Kalhous) Nejčastější chyby ve vymezování výukových cílů - ztotožnění cíle s tématem hodiny (např. české národní obrození, tok řeky Vltavy) - záměna cíle s popisem činnosti učitele (vysvětlit pojem eroze, předvést činnost parního stroje) - příliš obecné vymezení, není stanovena kvalita nebo jiná kritéria žákova výkonu (poznat ptáky, kteří u nás přezimují, vyvození rovnice hyperboly) Druhy cílů (nastudovat z Jůva: Úvod do pedagogiky; uvést rozdíly na současných/konkrétních problémech – např. RVP) - individuální X sociální - obecné X specifické - materiální/informativní X formální/formativní - adaptační X anticipační - teoretické X praktické - autonomní X heteronomní Edukační cíle - heteronomní morálka => autonomní morálka - heteroedukace => autoedukace - řízení jinými => autoregulace - interiorizace heteronomních cílů (zvnitření) Typy edukačních cílů – taxonomie cílů 1. Kognitivní (vzdělávací) 2. Afektivní (postojové) 3. Psychomotorické (výcvikové) 4. Sociální (komunikační) - hierarchie, pyramida – k dosažení vyššího cíle je potřebné dosažení/zvládnutí nižší úrovně => návaznost, propojenost cílů +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |B.S. Bloom – taxonomie kognitivních cílů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | |definovat, doplnit, napsat, opakovat, pojmenovat, popsat, přiřadit,| |1.znalost (zapamatování)|seřadit, reprodukovat, vybrat, vysvětlit, určit, … | | | | | | | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| | |dokázat, jinak formulovat, uvést příklad, interpretovat, objasnit, | |2.porozumění |vysvětlit, odhadnout, opravit, přeložit, převést, vyjádřit jinak | | |(vlastními slovy, jinou formou), vypočítat, zkontrolovat, změřit,..| |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |3.aplikace |aplikovat, demonstrovat, diskutovat, interpretovat údaje a vztahy, | | |načrtnout, navrhnout, plánovat, použít, prokázat, registrovat, | | |řešit, uvést vztah mezi …, uspořádat, vyčíslit, vyzkoušet, … | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |4.analýza |analyzovat, najít princip uspořádání, provést rozbor, rozhodnout, | | |rozlišit, rozdělit, specifikovat, .. | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| | |kategorizovat, klasifikovat, syntetizovat, kombinovat, skládat, | |5.syntéza |modifikovat, napsat sdělení (zprávu), navrhnout, organizovat, | | |shrnout, vyvodit obecné závěry | |------------------------+-------------------------------------------------------------------| |6.hodnotící posouzení |argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, podpořit (názory), | |(hodnocení) |porovnat, posoudit, provést kritiku, prověřit, srovnat s normou, | | |vybrat, vyvrátit, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit, .. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Důsledky: Učitel často zkouší jen 1. úroveň - znalost, nicméně cílem jsou i vyšší cíle stavějící na nižších – závazný Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání (RVP ZV) klade důraz na vyšší úrovně cílů, učitel by měl tuto skutečnost reflektovat. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | B. Niemierko – taxonomie kognitivních cílů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |1/ vědomosti|zapamatování poznatků |opakovat, napsat, definovat, znát, umět, | | | |pojmenovat, reprodukovat, vybrat, doplnit, | | | |přiřadit, seřadit,.. | | |------------------------------+------------------------------------------------| | |porozumění |dokázat, jinak formulovat, interpretovat, | | | |odhadnout, předložit, vyjádřit vlastními slovy | | | |(jinou formou), vysvětlit, vypočítat, objasnit, | | | |předvést, opravit, změřit,.. | |------------+------------------------------+------------------------------------------------| |2/ |používání vědomostí v typových|načrtnout, použít, uspořádat, řešit, vyzkoušet, | |dovednosti |situacích |.. | | |------------------------------+------------------------------------------------| | |používání vědomostí |provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit,| | |v problémových situacích |specifikovat, klasifikovat, napsat sdělení, | | | |navrhnout, shrnout, vyvodit obecné závěry, | | | |argumentovat, obhájit, porovnat, posoudit, | | | |prověřit, srovnat s normou, vybrat, uvést klady | | | |a zápory, zdůvodnit,.. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | D.B.Kratwohl a kol. – taxonomie afektivních cílů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |1. přijímání (vnímavost) | | |---------------------------------------------------+----------------------------------------| |2. reagování | | |---------------------------------------------------+----------------------------------------| |3. oceňování hodnoty | | |---------------------------------------------------+----------------------------------------| |4. integrování hodnoty (organizace) | | |---------------------------------------------------+----------------------------------------| |5. integrace hodnot v charakteru | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | B. Niemierko – taxonomie afektivních cílů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |I. úroveň |účast na činnosti | uvědomělé a pozorné provádění určité činnosti, nevyhýbá se| | | |roli či činnosti, ani ji neiniciuje (přizpůsobení situaci) | | |---------------------+-----------------------------------------------------------| | |podjímání se činnosti|samostatné zahájení určité činnosti, vnitřní angažovanost | | | |na ní, málo upevněné jednání | |----------+---------------------+-----------------------------------------------------------| |II. úroveň|naladění k činnosti |trvalá vnitřní potřeba činnost konat, chybí širší zobecnění| | | |vztahu k dané činnosti | | |---------------------+-----------------------------------------------------------| | |systém činnosti |zásady jednání v podobě rysů osobnosti, osobně svérázná | | | |činnost, ve složitých situacích nezklame | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | H. Daeve (1968) - taxonomie psychomotorických cílů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |1. imitace (nápodoba) |impulzivní nápodoba, vědomé opakování | |-----------------------------------+--------------------------------------------------------| |2. manipulace (praktická cvičení) |manipulace podle instrukce, výběru, za účelem zpevňování| |-----------------------------------+--------------------------------------------------------| |3. zpřesňování |reprodukce a kontrola | |-----------------------------------+--------------------------------------------------------| |4. koordinace |sekvence a harmonie | |-----------------------------------+--------------------------------------------------------| |5. automatizace |částečné zautomatizování, úplné | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Royl (1078) – taxonomie sociálně-komunikativních cílů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |1. vyhledat si kontakt/napojení na|1. jít ke skupině | |určitou skupinu |---------------------------------------------------------| | |2. rozvoj zájmu o účast na činnostech skupiny | | |---------------------------------------------------------| | |3. akceptovat možnosti jednání | | |---------------------------------------------------------| | |4. zpracovávat reakce členů skupiny | |----------------------------------+---------------------------------------------------------| |2. akceptovat návrhy na spolupráci|1. přiklonit se ke členovi skupiny, který navazuje | | |pozitivní kontakt | | |---------------------------------------------------------| | |2. mít radost z nabídek ke spolupráci | | |---------------------------------------------------------| | |3. ověřovat slučitelnost nabídek se skupinovými normami | | |---------------------------------------------------------| | |4. ve dvou provést nějakou skupinově konformní aktivitu | |----------------------------------+---------------------------------------------------------| |3. činit návrhy na spolupráci |1. vyhledávat vícero členů skupiny | | |---------------------------------------------------------| | |2. vykazovat pozitivně hodnotící pocity ve vztahu ke | | |spolupráci | | |---------------------------------------------------------| | |3. navrhovat společnou činnost/jednání | | |---------------------------------------------------------| | |4. společné uskutečnění plánu/činnosti | |----------------------------------+---------------------------------------------------------| |4. rozšiřování spolupráce |1. shromažďovat se po vícero členech | | |---------------------------------------------------------| | |2. sdělit své stanovisko - zájmy | | |---------------------------------------------------------| | |3. analyzovat bariéry spolupráce | | |---------------------------------------------------------| | |4. solidarizovat s ostatními | |----------------------------------+---------------------------------------------------------| |5. učit se různé sociální role |1. napodobovat způsoby chování (v jejich jevové/výrazové | | |podobě) specifické pro určitou roli | | |---------------------------------------------------------| | |2. rozvíjet cit pro pozitivní hodnoty jiné sociální role | | |---------------------------------------------------------| | |3. vymezit jedno chování vůči jinému | | |---------------------------------------------------------| | |4. aplikovat diferencovaný akcept chování | |----------------------------------+---------------------------------------------------------| |6. snažit se o sociálně-kulturní |1. sbírat informace o vůdčích idejích | |inovace |---------------------------------------------------------| | |2. považovat sociální změnu za cennou | | |---------------------------------------------------------| | |3. sjednocovat nové vůdčí myšlenky s principy sociálního | | |pokroku | | |---------------------------------------------------------| | |4. pomáhat při uskutečňování inovativních projektů | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Př. Edukační cíle vymezené novým školským zákonem Školský zákon – ze dne 24.9.2004, verze předložená prezidentovi k podpisu, 110 s. Účinnost zákona od 1.1.2005 (některé části později, např. nová maturita od 1.9.2007) Dostupné na: http://www.msmt.cz/files/doc/pkt0602senat.doc Obecná ustanovení § 1 - 32 Zákonem je vzdělání založeno na zásadách: - rovnost přístupu ke vzdělávání (bez diskriminace), - zohledňování vzděl. potřeb, - svobodném šíření poznatků, ale v souladu s obec. cíli, - zdokonalování vzdělávání, - hodnocení vzhledem k cílům (zákon, vzdělávací programy), - možnost celoživot. vzdělávání Cíle dané v zákonu: - rozvoj osobnosti: o poznávací a sociální způsobilost o hodnoty (pro osobní a občanský život, práci, získávání inf. a celož. učení) - získání vzdělání - uplatňování demokracie - uplatňování generové rovnosti - utváření národní, národností a evropské, globální příslušnosti - trvale udržitelný rozvoj Vzdělávací programy § 3, § 5 Systém vzdělávacích programů · MŠMT zpracovává NPV (nár. program vzdělávání – Bílá kniha) => vymezuje: cíle, oblasti, obsahy, prostředky => předkládá ho k projednání vládě, => ke schválení sněmovně a senátu => zveřejňuje ho na Internetu, · pro každý obor vzdělávání (MŠ, ZŠ, SŠ, základní umělecké, jazykové vzděl.) se vydávají RVP => vymezují: - cíle - obsah (všeobecného a odborného vzděl.), - rozsah, délku - organiz. uspořádání vzděl. - profesní profil, - podmínky průběhu a ukončování, - zásady pro tvorbu ŠVP - podmínky vzděl. žáků se spec. potřebami, - materiální, organiz., peson, bezpeč.podmínky Předškolní vzdělávání § 33 – 35 - podílí se na zdravém cit., rozumovém, těles. rozvoji - osvojení zákl. pravidel chování, - zákl. hodnot, mezilids. vztahů - vytváří zákl. předpoklady pro „pokračování ve vzdělávání“ - napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí - poskytuje spec. ped. péči dětem se spec. potřebami Základní vzdělávání - hl. 2 § 44 - 54 cíle: - osvojit strategie učení - motivování k celož. učení - učit se tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy - účinně komunikovat a spolupracovat - chránit své fyzic. i duš. zdraví, hodnoty a živ. prostředí - být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, kulturám, hodnotám, - poznávat své schopnosti a možnosti a uplatňovat je spolu s vědom. a dovednostmi při rozhodování o další profesní a život. dráze Střední vzdělávání cíle: - rozvíjí věd., doved., schop., postoje, hodnoty získané v zákl. vzdělávání důležité pro osobní rozvoj jedince - všeob. nebo odbor. se všeobecným vzdělání - upevňuje hodnotovou orientaci - předpoklady pro osobní a občans. život, samost. získ. inf. a celož. učení, pokračování v navazujícím vzdělávání - přípravu pro výkon povolání nebo prac. činnost Př. Edukační cíle v Rámcových vzdělávacích programech – edukační cíle v národním kurikulu ČR - nastudovat samostudiem - Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání (navazuje na něj základní vzdělávání!!), základního vzdělávání (RVP ZV), středního odborného vzdělávání (RVP SOV), středního gymnaziálního vzdělávání (RVP GV) - www.vuppraha.cz, www.nuov.cz, www.msmt.cz RVP ZV: http://www.vuppraha.cz/downloads/0208-SchalenydokumentRVPZV/schvalena_verze_RVPZV.pdf Literatura Obst, O. ; Kalhous, Z. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. s. 273- 292. Janiš, K.; Kraus, B.; Vacek, P. Vybrané kapitoly z pedagogiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-890-7. (kap. 4 – Výchovné cíle, s. 27 - 33.) Školský zákon ze dne 24.9.2004 ve znění zaslaném prezidentovi k podpisu, účinnost od 1.1.2005. Dostupné na: http://www.msmt.cz/files/doc/pkt0602senat.doc