7. Respektující výchova a komunikační techniky
Jan Nehyba
Obsah kapitoly
7.7 Tímto vše začíná
Výše uvedené komunikační techniky k zvládání výchovných situací Vám možná připadly v něčem zajímavé, možná že ne, možná s nimi souhlasíte možná ne. Důležité je, že to byla jen nepatrná část různých technik. Mohli bychom zde mluvit o technikách jako: navažte kontakt a přesměrujte pozornost (Siegel, Payne-Bryson, 2015); říkejte dětem, co mají dělat a ne to, co nemají dělat; přirozené důsledky ve výchově (Dinkmeyer, McKay, 2008); deskriptivně laděnou techniku jestliže… pak…, a mnoho dalšího.
Pokud jste četli pozorně, tak jste zjistili, že podstatou humanisticky orientovaných komunikačních technik není jich znát co nejvíce, ale něco úplně jiného. Něco, co mnohdy není moc populární pro lidi, kteří chtějí rychlá a jasná řešení a o výchově přemýšlí jako o automatu.
Používání humanistických komunikačních technik v řešení výchovných situací, které jsou obtížné, nás totiž vede k nám samotným. K našemu nitru, k tomu, co se v našem nitru děje a do jaké míry máme kapacitu vědomě reagovat. Může se to zdát jako paradox, že cesta k ovlivnění chování dítěte začíná u nás samotných, ale jak někdo kdysi řekl: Pokud chcete změnit druhého, musíte nejdříve změnit sami sebe.