Kód: Ch2cF7a000000q2101z Tematický celek chemie: Ch2 Směsi Mikrocelek chemie: Ch2c Vzduch Tematický celek fyziky: F7 Vesmír Mikrocelek fyziky: F7a Sluneční soustava Typ úlohy: q Chemický otazník Obtížnost: 2 Časová náročnost: 10 minut Interdisciplinarita: chemie – fyzika OTAZNIK 14. Dramatický příběh prvku boha Slunce Ve druhé polovině 19. století pojal hvězdář Lockyev úmysl zkoumat sluneční světlo pomocí jeho rozkladu hranolem. Lockyevovi se nakonec podařilo pomocí přístroje, užívaného astronomy k pozorování sluneční chromosféry, objevit ve slunečním spektru čáru, která neodpovídala žádnému z tehdy známých prvků. Pochopil, že našel nový prvek a na počest antického boha Slunce ho pojmenoval jeho jménem. Dnes je tento prvek nepostradatelný v celé řadě oborů vědy i techniky. Stejný nápad měl i jeho francouzský kolega Janssen. Došlo k neuvěřitelné náhodě, kterou si může dovolit napsat jen život. Oba vědci ohlásili francouzské akademii věd svůj objev nejen ve stejný den, ale i ve stejnou hodinu. Akademie uznala prvenství obou a na jejich počest dala razit pamětní medaili, která měla na jedné straně profil Lockyeva a na druhé straně Janssena. Množství popsaného plynného prvku ve vzduchu dokumentuje skutečnost, že k získání 1 dm^3 tohoto plynu je třeba zpracovat 245 300 dm^3 vzduchu. Dnes je náš hledaný prvek běžně dostupným technickým plynem. Vzhledem k tomu, že se v lidské krvi rozpouští méně než dusík, se používá místo dusíku jako složka dýchacích směsí hlubinných potápěčů. Jeho mimořádný význam však spočívá v použití ve fyzikálních výzkumech. Úkoly: 1) Napište chemický název popsaného plynu, jeho značku a jméno antického boha, podle kterého byl pojmenován. 2) Doplňte tabulku vlastností uvažovaného plynu: Skupenství za běžných podmínek Hořlavost Hustota v porovnání se vzduchem Základní zdroje tohoto plynu 3) Jakým způsobem lze plyn ukrytý v otazníku získat ze vzduchu? 4) Kolik valenčních elektronů mají vzácné plyny? Nakreslete jednoduché schéma vzájemných pozic Slunce, Měsíce a Země při zatmění Slunce.