Máte rádi geometrii? Dívejte se kolem sebe a uvidíte, kolik různých tvarů mají předměty, které vás obklopují, s jakou přesností musí být vyrobeny, aby byly funkční. Podívejte se například na dům nebo byt, ve kterém bydlíte a uvědomte si, co všechno bylo třeba udělat, než se postavil. Od vyměření pozemku, na kterém stojí, přes vlastní stavbu až po vybavení nábytkem. Všímejte si nádobí, které běžně denně používáte, jeho tvaru, jeho objemu ale také dekorací, kterými je vyzdoben. Domy mohou mít tvar kvádru, krychle, hranolu, střechy mohou mít tvar jehlanu, hranolu, hrníček má tvar válce, míč má tvar koule apod. Některé hrany předmětů jsou rovnoběžné, jiné jsou a sebe kolmé, některé části jsou shodné, podobně je to i se stěnami předmětů.
Slyším a zapomenu, vidím a zapamatuji si, udělám a pochopím.
Montesori, M.
Každý člověk, ať dělá jakoukoliv profesi, se nějakým způsobem s geometrií setkává. Pokud se např. podílí na tvorbě určitých předmětů nebo výrobků, zpravidla musí jednak respektovat zákonitosti, které v geometrii platí, jednak by měl mít určitou geometrickou a prostorovou představivost. Pokud se např. pohybuje v silničním provozu, ať jako řidič automobilu, cyklista čí chodec, řeší neustále situace, které souvisejí s geometrickým vnímáním.
Stejné je to s dětmi, když si hrají s různými stavebnicemi. Pozorují tvary kostek nebo dílů stavebnice, a aby jim stavba nespadla, musí také respektovat určité zákonitosti. Když děti kreslí obrázky, jejich úroveň do jisté míry závisí na schopnostech dítěte vnímat a umět znázornit prostorovou situaci v rovině.
Přitom geometrie ve škole příliš oblíbená není. Geometrické pojmy a jejich vlastnosti, řešení úloh s geometrickými náměty, používání vzorců pro výpočty obvodů a obsahů geometrických útvarů nebo povrchů a objemů těles, rýsování, řešení konstrukčních úloh apod. se častokrát u dětí setkává s nepochopením. Je však možné najít cesty a metody, jak dětem geometrii přiblížit, učinit geometrii zajímavou a poskytnout dětem možnost zažít radost z objevu. Pokusme se uvést alespoň některé z nich.
RNDr. Růžena Blažková, CSc. Katedra matematiky – Pedagogická fakulta MU Poříčí 31, Brno e-mail: blazkova@ped.muni.cz Osobní stránka vyučující v IS MU |
Multimediální elektronický výukový materiál
1. vydání html verze 2011
1. vydání epub verze 2015
Vydala Masarykova univerzita, Brno 2011, 2015
Vytvořeno ve spolupráci se Servisním střediskem pro e-learning na MU,
Fakulta informatiky Masarykovy Univerzity, Brno 2011–2015
Publikováno na Elportále, ISSN 1802-128X
ISBN 978-80-210-5702-9 (html verze)
ISBN 978-80-210-8006-5 (ePub verze)
© Masarykova univerzita, 2011–2015
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.