Představujeme vám zásobník cvičení bez náčiní, který je obohacen o motivace vhodné pro děti mladšího školního věku. Naším cílem není sestavení konkrétních „rozcviček“, ale nabídnout taková cvičení včetně motivací, ze kterých lze kvalitní rozcvičení sestavit.
Dříve než začneme s náročnější pohybovou činností, musíme organismus připravit na budoucí zátěž cíleným rozcvičením, které spočívá v prohřátí a protažení svalů, uvolnění kloubů a struktur kolem nich, naladění a přípravě dechové, oběhové a nervové soustavy atd. Do náplně rozcvičení volíme takové činnosti, abychom předešli poškození nejen pohybového aparátu (především kloubů, úponů a šlach), ale i zdraví jako takového.
Hodiny tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ mají danou strukturu, v jejímž rámci je rozcvičení věnována časová dotace 12 až 15 minut s ohledem na náplň v hlavní části hodiny. Rozcvičení můžeme dále rozdělit na kratší rušnou část (3–5 minut) a delší průpravnou část (max. 10 minut).
Při rušné části dochází v organismu ke zvýšení tepové frekvence, zahřátí svalů, nastávají změny v dýchací, oběhové i dalších soustavách. Do rušné části zařazujeme běh, rychlou chůzi, poskoky, tance a taneční prvky, honičky apod.
Průpravná část se zaměřuje na uvolňovací cvičení (také zvaná kloubně-mobilizační cvičení), jejichž cílem je příprava kloubních struktur k dalším pohybovým aktivitám. Cvičení probíhá pomocí krouživých a kyvadlovitých pohybů, které se provádějí nejdříve v malém rozsahu. Postupně se tento rozsah nenásilnou formou zvětšuje. Následují protahovací cvičení v podobě dynamického strečinku nebo staticko-dynamického strečinku se zaměřením na ty svalové skupiny, které budou nejvíce zatěžovány a používány v hlavní části hodiny. V současnosti se ustupuje od používání pouze statického strečinku v této části hodiny, statický strečink bývá naopak zařazován do části závěrečné. Po strečinku se zařazují vhodná cvičení posilovací a koordinační.
Rozcvičení může probíhat za slovního doprovodu učitele (nejčastěji se používá počítání) nebo s hudebním doprovodem. Pro děti předškolního a mladšího školního věku je nezbytnou součástí vhodně zvolená motivace (slovní – příběhy, přirovnání, komentář; obrázky; odpovídající hudební doprovod; využívání tradičního a netradičního náčiní a nářadí atd.).
Pro učitele jsou příprava a realizace kvalitního rozcvičení náročné hned z několika důvodů:
Uvedená cvičení jsou vhodná pro rozcvičení dětí mladšího školního věku. Na základě našich zkušeností z praktických výstupů studentů (a bohužel i učitelů v praxi) víme, že je příprava rozcvičení často podceňována, jsou zařazovány cviky na izolované svalové skupiny a rozcvičení se stává jen nezáživnou nutností. Objevují se i případy, kdy si studenti s rozcvičením nevědí rady a nedokáží žáky k důkladnému rozcvičení nadchnout. To se posléze projevuje u žáků jejich nechutí rozcvičovat se a při nepochopení významu rozcvičení i snahou cvičení šidit.
V následujících videoukázkách a krátkých videosekvencích jsou představeny jednotlivé cviky i celé sestavy cvičení, obohacené o motivace vhodné pro uvedenou věkovou kategorii. Vytvoření konkrétních rozcvičení ponecháme na osobním uvážení každého učitele.
Autorky | |
PaedDr. Hana Janošková, PhD. Katedra tělesné výchovy, Pedagogická fakulta MU Osobní stránka v IS MU |
|
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. Katedra tělesné výchovy, Pedagogická fakulta MU Osobní stránka v IS MU |
|
Cvičící | |
Julie Marková |
|