V našem brčále žil kdysi dávno vodník Česílko. Bydlel si ve svém vodním království a jeho koníčkem bylo sbírání hrníčků, do kterých si ukládal dušičky.
Česílko ve volné chvíli rád sedával nad brčálem na staré vrbě, bafal ze své fajfky, kochal se okolím rybníčku a počítal raky, ryby a žabky ve svých vodách.
Jednou si takhle odpočívá na své vrbě, náhle ho z jeho zasněného dumání něco vyrušilo. Slyší nezvyklé žbluňkání. Rozhlíží se po rybníce, ale nic neobvyklého nevidí. „Co jen to může být?“ říká si.
Rozhodne se proto Česílko podívat se raději pod hladinu, aby zjistil, co se opravdu děje. Ponoří tedy svůj šos do brčálu, a co nevidí? Jeho nezbedný soused hastrman Kebule vypouští dušičky z jeho hrníčků.
To Česílka moc rozzlobilo. „Copak to děláš, Kebule?!“ křikl na něj a žádal ho, aby vše hned napravil. Jakmile Kebule spatřil rozhněvaného souseda, lekl se a ihned začal vypuštěné dušičky chytat a vracet je zpět do hrníčků.
Dušičky mu však stále unikaly. Jak se je Kebule snažil pochytat, plaval po celém brčále stále sem a tam, že se všechna zvířata, co v něm žijí, vyplašila a schovala se.
Když už byly konečně všechny dušičky chyceny, slíbil Kebule Česílkovi, že už to víckrát neudělá a dali si na to ruku. Od té doby společně sedávají na vrbě a bafají své fajfky.
V našem brčále žil kdysi dávno vodník Česílko. Bydlel si ve svém vodním království a jeho koníčkem bylo sbírání hrníčků, do kterých si ukládal dušičky.
Hlavní zaměření | seznámení s vodou, zahřátí |
Pomůcky | žádné |
Vodní prostředí | brouzdaliště s hloubkou do 50 cm |
Popis hry | Jeden z hráčů (dětí) je vodník, snaží se chytit své dušičky, které mu uplavaly (ostatní děti). Chycené dušičky se drží vodníka, připojují se za sebe a společně chytají zbylé dušičky. |
Česílko ve volné chvíli rád sedával nad brčálem na staré vrbě, bafal ze své fajfky, kochal se okolím rybníčku a počítal raky, ryby a žabky ve svých vodách.
Hlavní zaměření | seznámení s vodou, protažení | |
Pomůcky | žádné | |
Vodní prostředí | brouzdaliště s hloubkou do 50 cm | |
Říkanka |
|
třepání nohama skákání snožit mávání rukama kroužení rukama v ramenou kroužení rukama v zápěstí běh v jednom směru
sed do vody
|
Popis hry | Děti cvičí podle říkanky. |
Jednou si takhle odpočívá na své vrbě, náhle ho z jeho zasněného dumání něco vyrušilo. Slyší nezvyklé žbluňkání. Rozhlíží se po rybníce, ale nic neobvyklého nevidí. „Co jen to může být?“ říká si.
Hlavní zaměření | dýchání | |
Pomůcky | žádné | |
Vodní prostředí | schody do bazénu o hloubce cca 70 cm | |
Říkanka |
|
stříkání vody rukama plácání rukama do vody vintenzivnější plácání ponoření hlavy |
Popis hry | Děti opakují pohyby učitelky při říkance |
Rozhodne se proto Česílko podívat se raději pod hladinu, aby zjistil, co se opravdu děje. Ponoří tedy svůj šos do brčálu, a co nevidí? Jeho nezbedný soused hastrman Kebule vypouští dušičky z jeho hrníčků.
Hlavní zaměření | dýchání do vody |
Pomůcky | žádné |
Vodní prostředí | brouzdaliště s hloubkou do 50 cm |
Říkanka |
|
Popis hry | Děti jsou rozmístěny po ploše brouzdaliště, rukama si vytvoří rybníček (spojí dlaně naplněné vodou) a při „vypustím … dušičku“ ponoří ústa a vydechují do vody. |
To Česílka moc rozzlobilo. „Copak to děláš, Kebule?!“ křikl na něj a žádal ho, aby vše hned napravil. Jakmile Kebule spatřil rozhněvaného souseda, lekl se a ihned začal vypuštěné dušičky chytat a vracet je zpět do hrníčků.
Hlavní zaměření | základy splývání na břiše |
Pomůcky | malá deska, malý míček |
Vodní prostředí | brouzdaliště s hloubkou cca 50 cm |
Popis hry | Děti drží v natažených rukou desku, na které je položen míček. Učitel dítě táhne za desku po vodě. Děti musí mít natažené tělo, v nejlepším případě mají ponořenou hlavu. |
Dušičky mu však stále unikaly. Jak se je Kebule snažil pochytat, plaval po celém brčále stále sem a tam, že se všechna zvířata, co v něm žijí, vyplašila a schovala se.
Hlavní zaměření | nácvik splývavé polohy na zádech |
Pomůcky | malá deska, vodolepka |
Vodní prostředí | brouzdaliště s hloubkou cca 50 cm |
Popis hry | Děti si s pomocí paní učitelky lehnou na záda, na bříško si dají vodolepku a deskou na ni přilepí tak, aby jim po cestě neuplavala. Brada by se neměla dotýkat desky, uši jsou ponořené ve vodě. |
Když už byly konečně všechny dušičky chyceny, slíbil Kebule Česílkovi, že už to víckrát neudělá a dali si na to ruku. Od té doby společně sedávají na vrbě a bafají své fajfky.
Hlavní zaměření | relaxace |
Pomůcky | žádné |
Vodní prostředí | brouzdaliště s hloubkou do 50 cm |
Popis hry | Učitelka rozdělí děti do dvojic, dvojice si sednou zády k sobě do brouzdaliště, zavřou oči a poslouchají šplouchání vody. |