PRÁVO PROTI DOMÁCÍMU NÁSILÍ IV. nezletilé dítě ohrožené násilí a domácím násilím © Zdeňka Králíčková, 2011 www.law.muni.cz 2 LITERATURA  MONOGRAFIE Voňková, J., Huňková, M.: Domácí násilí z pohledu žen. Praha: Profem, 2004; Marvánová-Vargová, B. Pokorná, D., Toufarová, M. : Partnerské násilí. Linde, 2009; Gjuričová, Š., Kocourková, J., Koutek, J.: Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, 2000; Špeciánová, Š.: Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003; Vaníčková, E.: Tělesné tresty dětí (definice – popis – následky). Praha: Grada Publishing, 2004;  Sborník z konference Právo proti domácímu násilí (online) dostupný na www.law.muni.cz  STUDIE Králíčková, Z.: Občanskoprávní aspekty domácího násilí de lege ferenda. Bulletin advokacie, 2003, č. 8, s. 84 – 89; Králíčková, Z.: Civilněprávní postih domácího násilí – utopie, nebo efektivní budoucí právní úprava? Právo a rodina, 2004, č. 12, s. 7 – 10; Králíčková, Z.: Civilněprávní postih domácího násilí – úvahy de lege ferenda (zejména nad sněmovním tiskem č. 828). Acta iuridica olomucensis. Vol. 1, 2005, s. 50 – 53; Králíčková, Z. Dávid, R.: Rodinné bydlení a domácí násilí. Právní fórum, 2008, s. 429 - 436; Radvanová, S.: Zdravé rodinné prostředí – jak pro koho. Acta iuridica olomucensis. Vol. 1, 2005, s. 47 – 49; Melicharová, D.: Dítě jako svědek a oběť domácího násilí. Ibid., s. 62 - 65 www.law.muni.cz 3 KOMENTÁŘOVÁ LITERATURA  Eliáš, K. a kol.: Občanský zákoník. Velký akademický komentář. Praha: Linde, 2008;  Švestka, J., Spáčil, J., Škárová, M., Hulmák, M. a kol.: Občanský zákoník. Komentář. Praha: C. H. Beck, 2008;  Hrušáková, M. a kol.: Zákon o rodině. Zákon o registrovaném partnerství. 4. vyd., Praha: C. H. Beck, 2009;  Drápal, L., Bureš, J.: Občanský soudní řád. Komentář. Praha: C. H. Beck, 2009;  Šámal, P. a kol.: Trestní zákoník. Komentář. Praha: C. H. Beck, 2009. www.law.muni.cz 4 PRAMENY  VNITROSTÁTNÍ  LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD (č. 2/1993 Sb.)  ZOR (z. č. 94/1963 Sb.)  OZ (z. č. 40/1964 Sb.)  ZSPOD (z. č. 359/1999 Sb.)  OSŘ (z. č. 99/1963 Sb.)  MEZINÁRODNÍ ÚMLUVY  ÚMLUVA O OCHRANĚ LIDSKÝCH PRÁV A ZÁKLADNÍCH SVOBOD (č. 209/1992 Sb., čl. 8)  ÚMLUVA O PRÁVECH DÍTĚTE (č. 104/1991 Sb.)  EVROPSKÁ ÚMLUVA O VÝKONU PRÁV DĚTÍ (č. 54/2001 Sb. m. s.)  EVROPSKÁ ÚMLUVA O STYKU S DĚTMI (č. 91/2005 Sb. m. s.) www.law.muni.cz 5  Metodické opatření Postup lékařů při poskytování zdravotní péče osobám ohroženým domácím násilím, Věstník ministerstva zdravotnictví, 2006, č. 3.  Metodické opatření Postup lékařů primární péče při podezření ze syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, Věstník ministerstva zdravotnictví, 2008, č. 3.  Metodické Doporučení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 3/2010, o postupu orgánů sociálněprávní ochrany dětí v případech domácího násilí. 6 DÍTĚ JAKO OBĚŤ www.law.muni.cz 7 ZÁKLADNÍ POJMY  historie: rituály, vitae necisque potestas  dnes: překrývání domácího násilí a týrání, zneužívání a zanedbávání dětí (CAN)  prioritou při jakékoli činnosti týkající se dítěte je a musí být zájem a bezpečí dítěte www.law.muni.cz 8 ZDRAVÁ RODINA Rodiče mají povinnost:  § 18 ZOR … společně pečovat o děti a vytvářet zdravé rodinné prostředí  § 31 odst. 1 ZOR … pečovat o zdraví … vývoj … dítěte  § 31 odst. 2 ZOR … chránit zájmy dítěte … … použít přiměřené výchovné prostředky (viz výchova)  § 32 odst. 2 ZOR … být příkladem svým dětem www.law.muni.cz 9 RODIČOVSKÁ ZODPOVĚDNOST  Obsahem jsou práva a jim korespondující povinnosti.  Účel: ochrana dítěte.  Zákon upravuje trichotomii práv a povinností, tedy  péči o nezletilé dítě, zejména o jeho zdraví, citový, rozumový a mravní vývoj,  zastupování nezletilého dítěte a  správu jeho jmění [ve smyslu § 31 odst. 1 a), b), c) ZOR]. Dítě je aktivní subjekt – má participační práva (§ 31 odst. 3 ZOR) www.law.muni.cz 10 výchova  přiměřené výchovné prostředky, které mají rodiče jako nositelé rodičovské zodpovědnosti při výchově dítěte právo užít tak, aby nebyla dotčena důstojnost dítěte a jakkoli ohroženo jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj (srov. § 31 odst. 2 ZOR);  přiměřené trestání, které nesmí, ať už v psychické či fyzické rovině, narušovat zdraví, tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj dítěte;  tělesné tresty zahrnují záměrné působení bolesti atakem na tělo pro kázeňský přestupek, např. o pohlavek, bití na citlivé části těla, výprask rukou či předmětem, kopanec, odhození, štípání, údery knihou či klíči do hlavy, tahání za vlasy či boltec ucha apod., s tím, že na těle dítěte zpravidla zůstávají stopy (např. modřiny);  tělesné tresty jsou s ohledem na obecnou úpravu absolutně chránící osobnost člověka, jeho život a zdraví, lidskou důstojnost a duševní a tělesnou integritu z povahy věci vyloučeny (viz § 11 ObčZ), a proto je považujeme je za nepřiměřené a protiprávní; www.law.muni.cz 11 CAN, CSA  CAN – Child Abuse and Neglect, tedy syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, považovaný za soubor nepříznivých příznaků,  ke kterému dochází především ze strany primárních vychovatelů  a jehož formy jsou variabilní,  což znesnadňuje diagnostikování;  jde o jakékoli vědomé či nevědomé aktivity, které mají nedozírné následky na psychiku dítěte, tělesné zdraví a celkový vývoj; >  týrání může být fyzické, psychické, sexuální;  zneužívání taktéž,  zanedbávaní může být v celkové péči či dohledu, ale i v jednotlivostech, tedy např.:  v oblasti tělesné, např. špatná hygiena anebo lékařská péče;  v oblasti citové, kupř. odmítání dítěte;  v oblasti vzdělání, jde např. o nedostatečné podněty, zanedbání povinné školní docházky apod.;  CSA – Child Sexual Abuse, čili syndrom sexuálně zneužívaného dítěte, který se projevuje jako strach, deprese, delikvence, sexuální disfunkce a zneužívání jiných. www.law.muni.cz 12 oběť přímá, oběť nepřímá  přímá - často splývá s pojmy nepřiměřené trestání, týrání, zneužívání a zanedbávání dětí (CAN)  nepřímá – dříve: „pouhý“ svědek; dnes: psychické týrání  situaci je vždy třeba řešit  www.law.muni.cz 13 nežádoucí následky  psychosomatické potíže, nejčastěji nespavost, bolesti břicha, poruchy příjmu potravy, částečná ztráta paměti, pomočování;  ztráta radosti ze života, ztráta naděje;  není vyloučen návrat do nižších vývojových stadií – sací reflex;  v kategorii poruch chování se jedná o závislosti, záškoláctví, agresivní projevy, vulgarismus, odmítání autority, hyperaktivitu;  mnohdy ambivalence, kdy má dítě násilnou osobu rádo jako rodiče, zároveň ji však nenávidí jako narušitele a ubližujícího; 14 ŘEŠENÍ www.law.muni.cz 15 vždy  prevence  aktivní jednání a zejména nulová tolerance  individuální přístup někdy  úplné oddělení od násilníka  posilování vzájemného vztahu ohrožené osoby a dítěte  společná terapie dítěte a ohrožené osoby, terapie zaměřená na posilování vzájemné komunikace, eventuelně i video trénink interakcí  společná terapie všech aktérů (?) www.law.muni.cz 16 vždy  jednoznačná úprava poměrů v návaznosti na dokazování a realizaci participačních práv dítěte, takové rozhodnutí, kterým by bylo sledováno  jak krátkodobé hledisko (rychlé oddělení dítěte od pachatele, zpravidla předběžným opatřením: § 76, § 76a a zejména § 76b OSŘ),  tak dlouhodobější zřetel, tedy rozhodnutí ve věci samé (§ 176 OSŘ):  o zbavení násilného rodiče rodičovské zodpovědnosti (srov. § 44 ZOR),  o úpravě styku (např. asistovaný styk) či zákazu styku dítěte s tímto rodičem (viz § 27 ZOR);  situace dítěte nesmí zůstat nikdy neupravena, a to právě v jeho zájmu  www.law.muni.cz 17 různé situace  dítě jednoho z rodičů zcela odmítá: soud se musí zabývat zejména důvody tohoto negativního postoje dítěte:  obecně mohou být způsobeny samotným odmítaným rodičem, např. jeho počátečním nezájmem o dítě;  nebo druhým rodičem, který v dítěti vytváří negativní obraz z důvodů čistě osobních, způsobených například opuštěním, nevěrou, odlišném názoru na výchovu apod. (syndrom zavrženého rodiče ?!);  zvláštním případem vedoucím k odmítání kontaktů je CAN či domácí násilí;  dítě kontakt s násilným rodičem vítá, resp. je ambivalentní: klade se tak celá řada „nových“ otázek,  např. zda může být násilný partner dobrým rodičem,  či zda mu jde jen o udržení moci a kontrolu a další traumatizaci týraného partnera prostřednictvím dítěte; na „nové“ otázky je třeba hledat odpovědi, neboť nejde jen o případný přímý styk dítěte s násilníkem, ale zejména o střídavou výchovu, což předpokládá spolupráci rodičů, především v rámci předávání dítěte. www.law.muni.cz 18  případy nikoli ukončeného domácího násilí, kdy je zásadně nežádoucí rozvíjení rodinného života a udržování vzájemných kontaktů (střídavé výchovy či širokého styku) dítěte s násilnou osobou, bez ohledu na přání a stanovisko dítěte, a  případy s ukončeným domácím násilím, kdy může být pro dítě přínosné udržování pocitu sounáležitosti s bývalým násilným rodičem, zejména z dlouhodobého hlediska (rozvíjení rodinného života) www.law.muni.cz 19 dohoda v. autoritativní rozhodnutí  aby mohlo být dohody dosaženo, soud musí rodiče v zájmu dítěte motivovat a aktivně vést >  proto zákon stanoví, že soud může ve věcech péče o nezletilé uložit účastníkům na dobu nejvýše 3 měsíců účast na mimosoudním smírčím nebo mediačním jednání nebo rodinné terapii (§ 100 odst. 3 OSŘ); +  dítě má participační práva (§ 31 odst. 3 ZOR, § 100 odst. 4 OSŘ) www.law.muni.cz 20 svěření dítěte do péče: individuální, střídavá (společná z povahy věci vyloučena)  § 50 ZOR faktická odluka  § 25 ZOR rozvod kriteria: § 26 ZOR www.law.muni.cz 21 styk/kontakt  mnoho forem (přímý, nepřímý, asistovaný/řízený/odložený …)  řada zahraničních studií upouští od koncepce „ano“ či „ne“  klade se otázka, za jakých okolností lze či nelze kontakt podporovat  uvažuje se o alternativách, např.  o asistovaném styku  přípravná fáze a realizace  o odloženém styku  tříměsíční fáze klidu  § 27 ZOR úprava, omezení, zbavení (faktická eliminace rodiče z výchovy) www.law.muni.cz 22 § 835 návrhu OZ (www.justice.cz) Dítě, které je v péči jen jednoho rodiče, má právo stýkat se s druhým rodičem v rozsahu, který je v zájmu dítěte, stejně jako tento rodič má právo stýkat se s dítětem, ledaže soud takový styk omezí nebo zakáže; soud může také určit podmínky styku, zejména místo, kde k němu má dojít, jakož i určit osoby, které se smějí, popřípadě nesmějí styku účastnit. Rodič, který má dítě v péči, je povinen dítě na styk s druhým rodičem řádně připravit, styk dítěte s druhým rodičem řádně umožnit a při výkonu práva osobního styku s dítětem v potřebném rozsahu s druhým rodičem spolupracovat. www.law.muni.cz 23 shrnutí  bylo-li dítě obětí CAN či přímou obětí domácího násilí, je třeba styk dítěte s násilným rodičem výslovně zakázat (a)nebo tohoto rodiče zbavit rodičovské zodpovědnosti, bez ohledu na přání dítěte, neboť v jeho zájmu je nepochybně prioritou bezpečí;  pokud bylo dítě nepřímou obětí (svědkem) či nebylo v domácnosti vůbec přítomno, ať už je přáním dítěte cokoli, je třeba věc posoudit nikoli jen z krátkodobého hlediska (vykázání), ale sledovat především zájem dítěte na rozvíjení rodinného života > otázka nezní zda kontakt ano či ne, ale za jakých podmínek (tzv. asistovaný/odložený styk). www.law.muni.cz 24 VÝCHOVNÁ OPATŘENÍ (SOUD, OSPOD)  § 43 ZOR  napomenutí  dohled  omezení www.law.muni.cz 25 SOUDNÍ ZÁSAHY DO VÝKONU RODIČOVSKÉ ZODPOVĚDNOSTI  § 44 ZOR  (odst.1: pozastavení)  odst. 2: omezení  odst. 3, 4: zbavení (faktická eliminace rodiče z výchovy, styk?) www.law.muni.cz 26 VYKÁZÁNÝ RODIČ DÍTĚTE  vykázaný rodič je pouze fakticky omezen ve výkonu rodičovské zodpovědnosti, zejména v osobní péči o dítě, nicméně je zákonným zástupcem dítěte s právem rozhodovat o podstatných věcech dítěte, a nebylo-li soudem na základě zákona stanoveno jinak, s právem se s dítětem osobně (i jinak) stýkat;  je zásadně třeba, aby vykázaný rodiče kontaktoval příslušné intervenční centrum a orgán sociálně-právní ochrany dětí za účelem zprostředkování osobního či jiného kontaktu s dítětem,  proto je třeba rozlišovat, zda byl rodič vykázán ve vazbě na nezletilé dítě, ať už jako přímé či nepřímé oběti (oběti), nebo z jiných důvodů,  souvisí-li domácí násilí rodiče s dítětem, je třeba posoudit, zda rodiče zbavit rodičovské zodpovědnosti (§ 44 odst. 3 ZOR) nebo mu omezit anebo zakázat s dítětem (osobní) styk (§ 27 odst. 3 ZOR). www.law.muni.cz 27 RODIČ VE VÝKONU TRESTU  je pouze fakticky omezen ve výkonu rodičovské zodpovědnosti, zejména v osobní péči o dítě, nicméně je zákonným zástupcem dítěte s právem rozhodovat o podstatných věcech dítěte, a nebylo-li soudem na základě zákona stanoveno jinak, s právem se s dítětem osobně (i jinak, např. písemně či telefonicky) stýkat,  je třeba rozlišovat, zda je rodič ve výkonu trestu odnětí svobody z důvodu např. týrání dítěte, domácího násilí, zneužití dítěte k trestné činnosti atd. nebo z jiných důvodů,  souvisí-li trestná činnost rodiče s dítětem, je třeba posoudit, zda rodiče zbavit rodičovské zodpovědnosti (§ 44 odst. 4 ZOR) nebo mu omezit nebo zakázat s dítětem (osobní) styk (§ 27 odst. 3 ZOR) www.law.muni.cz 28 NÁHRADNÍ (RODINNÁ) VÝCHOVA  po odejmutí dítěte dle § 76a o. s. ř. ►  ústavní výchova nebo zařízení pro děti vyžadující okamžitou péči (§ 46 ZOR)  pěstounská péče (§ 45a – 45d ZOR)  svěření do péče jiné osoby (§ 45 ZOR) +  osvojení (§ 63 s násl. ZOR) (statusová změna!) www.law.muni.cz 29 SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANA DĚTÍ  sociálně-právní ochrana se zaměřuje – mimo jiné –  na děti, jejichž rodiče neplní či zneužívají práva a povinnosti plynoucí z rodičovské zodpovědnosti [§ 6 odst. 1 písm. a) body 2, 3. ZSPOD],  a zejména na děti, které jsou ohrožovány násilím mezi rodiči či jinými osobami odpovědnými za výchovu dítěte, popř. násilím mezi dalšími osobami [§ 6 odst. 1 písm. g) ZSPOD] www.law.muni.cz 30 ROLE OSPOD  koordinátor pomoci, spolupráce s intervenčními centry  jde o to, kdy může a kdy musí zasáhnout ► volba zákonného prostředku ► od nejmírnějších po nejradikálnější  ve věci konkrétního dítěte povinnost, ale i právo pracovníků orgánů sociálně-právní ochrany dětí k  projednání celé záležitosti s rodiči nebo jinými osobami odpovědnými za výchovu dítěte [§ 10 odst. 1 písm. b) a c), § 53 odst. 2 ZSPOD],  provedení pohovoru s dítětem v závislosti na věku dítěte a stupni jeho rozumové vyspělosti (§ 8 odst. 2 ZSPOD),  poskytnutí či zprostředkování odborné poradenské pomoci rodičům a dítěti [§ 9 a § 11 odst. 1 písm. a), b) ZSPOD] podle konkrétních potřeb rodiče a dítěte, zejména pokud jde o řešení úpravy výchovy a výživy dětí, bydlení, uplatnění nároku na sociální dávky (zejména dávky státní sociální podpory a dávky pomoci v hmotné nouzi, zajištění školní docházky dětí, zprostředkování odborné pomoci psychologické, sociálně právní, socioterapeutické apod.)  provedení návštěvy a sociálního šetření v místě bydliště dítěte nebo v jiném prostředí, ve kterém se dítě zdržuje (§ 52 ZSPOD),  vyžádání dalších potřebných údajů od jiných osob, orgánů a subjektů (§ 53 odst. 1 ZSPOD) www.law.muni.cz 31  podnět soudu na vydání předběžného opatření k zatímní úpravě péče o dítě, výživy dítěte nebo styku rodiče s dítětem (§ 76 odst. 1 OSŘ),  návrh na nařízení předběžného opatření soudu (§ 76a OSŘ) v případech, ve kterých se nezletilé dítě ocitne bez jakékoliv péče nebo jsou jeho život nebo příznivý vývoj vážně ohroženy nebo narušeny,  návrh na svěření dítěte do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (§ 46 ZOR),  návrh na nařízení ústavní výchovy dítěte (§ 46 ZOR) či ochranné výchovy (dle ZSVM),  návrh na omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti anebo pozastavení jejího výkonu (§ 44 ZOR),  návrh na omezení, úpravu či zákaz styku rodiče s dítětem (§ 27 ZOR),  podnět soudu na zahájení řízení o uložení výchovných opatření (§ 43 ZOR), pokud k uložení těchto opatření nepřistoupil orgán sociálněprávní ochrany dětí,  podnět soudu na ustanovení opatrovníka pro účely řízení (§ 76b OSŘ). 32 DÍTĚ JAKO NÁSILNÍK www.law.muni.cz 33 „DÍTĚ, KTERÉ OHROŽUJE, JE OHROŽENÉ“  odejmutí dítěte z rodiny [§ 76 odst. 1 písm. b), f); § 76a OSŘ]  ústavní výchova (§ 46 ZOR)  ochranná výchova (z. č. 218/2003 Sb., zákon o soudnictví ve věcech mládeže) x  vykázání  policejní  soudní (§ 76b OSŘ) 34 AKTIVITY RADY EVROPY Ad hoc Committee on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence (CAHVIO): Draft Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence (15th October 2009 www.coe.int) www.law.muni.cz 35 Návrh Úmluvy o předcházení a boji proti násilí na ženách a domácímu násilí Článek 23 Péče, právo návštěvy a bezpečnost v případech domácího násilí 1. Smluvní strany přijmou nezbytná legislativní nebo jiná opatření k zajištění toho, aby při stanovení péče o dítě a práva na návštěvy, byly spolehlivě vzaty v úvahu údaje o historii násilí páchaného na ženách a domácím násilí. 2. Smluvní strany přijmou nezbytná legislativní nebo jiná opatření k zajištění, aby výkon všech návštěv nebo právo péče o dítě neohrožovalo bezpečnost oběti a dětí. www.law.muni.cz Další aktivity Rady Evropy CE Parliamentary Assembly  Recommendation 1905(2010) Children who witness domestic violence 36 37 AKTIVITY ORGANIZACE SPOJENÝCH NÁRODŮ United Nations. Department of Economic and Social Affairs. Division for the Advancement of Women: Handbook for Legislation on Violence against Women. New York: United Nations, 2010. www.law.muni.cz 38  Doporučující příručka stanoví, aby národní legislativa obsahovala domněnku zákazu péče pachatele domácího násilí o dítě a zákaz styku jinak než s dohledem.  Domněnka by se měla uplatnit přinejmenším od okamžiku, kdy je pachateli domácího násilí soudem uložen zákaz určitého chování ve vztahu k oběti.  Doporučující příručka dále vyžaduje, aby před nařízením styku s dohledem pachatel prokázal, že uplynuly nejméně tři měsíce od okamžiku, kdy se naposledy choval násilně, a že se účastní programu pro pachatele domácího násilí.