22.2.2006 Zaměření a zpracování bakalářské práce Napsat dobrý vědecký text je umění svého druhu. Napsat první vědecký text je vůbec nejtěžší. „Vždyť ti, kteří budou usilovat o dokonalost, i když jí nedosáhnou, přece jen dojdou výš než ti, kteří se předem vzdají naděje, že by mohli dospět, kam by chtěli, a zastaví se hned dole. Nenajde se nikdo, kdo by vzdor úsilí nedosáhl ničeho." (M.F.Quintilianus) Zaměření a zpracování bakalářské práce 1) Co bude obsahem přednášky a cvičení 2) Literatura, podmínky zápočtu 3) Vědecká komunikace O čem to bude a o čem to nebude neexistuje model, podle něhož lze napsat úspěšnou bakalářskou práci nebo jiné vědecké sdělení Souhrn poznatků a doporučení Má to vůbec smysl? Jakou hodnotu mají taková doporučení: - specifika odborného textu - uplatňování pravidel a doporučení pak vede k postupnému zdokonalení, a to i v neodborném vyjadřování - ovládneme práci s textem (psaným i mluveným) - tvorba textu podle příjemce, logika textu, obsah sdělení, gradace, konečné sdělení „vědecká komunikace" Záplava informací a doporučení Co s tím budu dělat? 1. fáze: „začátečník" Informace na přednáškách a cvičení - zapamatuj, kde děláš chyby. 2. fáze: „pokročilý začátečník" Během tvorby textů „odříkávej desatera" 3. fáze: „téměř profesionál" Pečlivě pročítej prezentace z přednášek a dopiluj zbylé nedostatky Nikdy však nebudeš dokonalý. Neustále je potřeba na sobě pracovat. Čtenáři to ocení. Sylabus přednášky Oiientaciií plán prednášky vi úkolů: 1. Úvod, Vedecká komunikace 2. Prameny odborné literatury (typy vedeckých článků, vedecké články a internet) 3. Prameny odborné literatury (internetové zdroje, databáze, strategie hledání) 4. Prameny odborné literatury (získávání vedeckých článků, práce s literaturou) 5. Technika psaní, struktura bakalářské práce 6. Zpracování textu (odstavce, tvorba textu, kompozice textu) 7. Zpracování textu (pišme česky, nejčastější textové chyby) 8. Přehl e d lite ratury a její c itac e 9. Přílohy, grafické úpravy, psaní posudků 10. Rozbor BP1 aBP2 11. Posudky a obhajoba bakalářské práce 12. Zaměření bakalářské práce na Katedře genetiky a mol. biologie 13. Zápočet Cvičení - 15. a 22.3. - vyhledávání článků na internetu + dle požadavků Semestrální úkoly 1) Přečtení a zhodnocení vybrané bakalářské práce (BPl) 2) Vyhledání 2-3 odborných článků 3) Přečtení a vypracování posudku na vybranou bakalářskou práci (BP2) 4) Sepsání „malé bakalářské práce" IS - „Organizační pokyny k výuce" Plán uřednáškv a úkolů (časová osal Časovv olán a ookvnv k woracování úkolů Podmínky zápočtu - účast, vypracování úkolů Materiály na ISu Literatura JAK jJôCll »CADE«,» a přednášet o vede ZDENEK ŠESTÁK Academia, Praha 2000 LEDA Praha 1999 BÍ7401 Zaměření a zpracování diplomové práce - zimní semestr 1.ročníku magisterského studia - specifika diplomové práce - příprava ústní prezentace - základy správného přednášení (rétoriky), obhajoba DP - jiné formy vědecké komunikace - poster, žádost o grant atd. Základy vědecké komunikace Proč je důležitá komunikace - praktický pokus - komunikace je oboustranná - i u psaného textu komunikace se čtenářem Druhy vědecké komunikace: - ústní (rozhovor, přednáška, diskuse) - už v antice - dopisy (klasické, email) - publikace (knihy, časopisy - od 17. st., internet - od 20. st.) - plakát (poster) - populárně-vědecké sdělení (knihy, časopisy, TV pořady) - REKLAMA - musíme se naučit vědu podat srozumitelně nejen veřejnosti, ale i sponzorům - příliv financí Základy vědecké komunikace - správnému vyjadřování je třeba se naučit, aby nám posluchač nebo čtenář rozuměl, mějte tedy stále na paměti následující sdělení a vyvarujte se jeho dodržování: Jedině ten, kdo má absolutní znalost o zkoumaném jevu, může jej vysvětlit tak, aby jej nikdo jiný nepochopil. v USA - eseje, univerzitní kurzy, nezávislé kurzy, povinná výuka vědecké komunikace jako oboru v Evropě se v posledním desetiletí rozvíjí, uznána již jako obor Základy vědecké komunikace Proč je pro nás tato komunikace tak důležitá? Publikovat, publikovat, publikovat - „Publish or perish"; „Work, finish, publish" i Obr. 1.1. Nepublikovaná veda není řádnou védou. I kdyby badatel bádal sebevíce, jeho knihy a protokoly pokusů nakonec obmotají pavučiny, seíerou myši a výsledek je nulový. - jen známé mezi ostatními vědci může vést k pokroku (př. J.G.Mendel) „Ve vědě získá důvěru ten, kdo přesvědčí svět, ne ten, koho ta myšlenka napadla jako prvního" (A.F.Darwin) „Blázen sbírá fakta; chytrý je třídí" (A.J.W.Powell) Komunikace mezi vědci je nezbytná jako v každé jiné oblasti lidského života. Základy vědecké komunikace Vědecká komunikace - obor shrnující vědecké písemnictví, řečnictví a popularizaci přibližující se současnému rozvoji informační techniky Hovorový jazyk x jazyk vědy Jazyk vědy - normy, závazné modely vyjadřování atd. = nezáživný informativní styl (minulost) Vědecká komunikace - má více rétorický styl - nejde již o kázání pravdy, snaha vyvolat u (současnost) čtenáře pocity a emoce - snaha zaujmout - vychází to z mluveného slova, jehož význam v posledním století získal na významu (média) Základy vědecké komunikace Význam vědecké komunikace vzrůstá v současnosti, v éře internetu - rozhodující je rychlost a přesnost 21. století Nadbytek informací (nepřeberné množství časopisů, publikací, poznatky na Internetu) Příčiny: _ specializace jednotlivých oborů - velká vědecká centra bez hranic, nadnárodní výzkum, virtuální laboratoře - rychlá výměna poznatků, rychlý vývoj laboratorních přístrojů a laboratorních technik Důsledkem je zdvojnásobení počtu vědeckých publikací každých 15 let - v 90. letech 20. století vzniklo půl milionu nových článků, celkem jich bylo napsáno něco kolem 1 milionu) - v posledních letech vychází více než jeden milion článků ročně Řešení: schopnosti vyznat se v záplavě informací umět j e zpracovat komunikovat maximálně stručně a přesně Základy vědecké komunikace Jazyk vědy musí být univerzální pro zjednodušení komunikace - řečtina, latina, diplomatická francouzština, národní jazyky (19. a 20. století), ve druhé polovině 20. století se ustaluje angličtina. Angličtina - Basic English - kombinací základního jazyka s odbornými termíny (často odvozenými právě z angličtiny) se lze poměrně srozumitelně dorozumět - "latina současnosti". „Desatero" o psaní odborného textu: Pravidlo první: Dobře psaný text nezachrání špatnou vědu, ale dobrou vědu může zničit špatně napsaný text.