Sběr dotazů byl k 10.9. ukončen. ↓Nové dotazy k 6.9. ↓ "1. Je z hlediska autorského zákona v pořádku, pokud ve webové publikaci vyučující využije obrázky z děl jiných autorů, resp. v takovémto rozsahu? Jedná se o nově vzniklou publikaci v rozsahu cca 70 stran A4 textu (dílem vyučující), který je doplněn o celkem 150 ks obrázků. Všech 150 obrázků je převzatých ze sedmnácti publikací jiných autorů. Vzniklá publikace bude sloužit ke studijním účelům studentů MU a zároveň bude veřejně vystavena na Elportálu. 2. Některé obrázky potřebuje vyučující upravit, resp. změnit značení v obrázcích nebo dodat vlastní popisky (jedná se např. o obrázky kostry a svalů - vyučující požaduje změnit, či přidat kóty a textové popisy v obrázku, případně přeložit popisky z cizího jazyka do češtiny). Lze toto provádět?" ↓Nové dotazy k 3.9. ↓ " Jak je to s autorskymi pravy u videi z prednasek (kde jsem prednasejicim)? Kdo je drzitelem copyrightu? Ja nebo Univerzita? Pripadne jak je to se zverejnovanim techto videi mimo IS? muze ucitel svuj zaznam propujcit i ven? (kdyz nastavi prava v ISu pro vsechny z internetu, tak video muze stahnout kdokoli..) (jedna se o videa zverejnovana na video.muni.cz) " " Chystam tistenou knihu (vydanou u nakl. MU), v knize používám obrázky vyrobené za použití simulačního softwaru XY. V knize mám takových obrázků více s tím, že odkaz na uvedený nástroj mám začleněný (i s komentářem) v textu. Recenzent si myslí, že podle autorského zákona by měl být odkaz na zdroj (tj. ten simulační nástroj) pod každým takovýmto obrázkem. Já si to nemyslím, protože ten obrázek je můj vlastní výtvor, pouze za použití příslušného softwaru, což mi přijde analogické jako použití grafického editoru, který také nemusím pod každým obrázkem uvádět jako zdroj. Samozřejmě cítím simulační nástroj jako důležitější prvek a proto ho v dobrovodném textu uvádím (narozdíl od grafického editoru). " ↓Nové dotazy k 30.8. ↓ "Vyučujúci z LF: Existuje dílo, které je volně stažitelné na internetu a užití celého díla ve výuce je velmi vhodné. Splňuje kritéria volného použití ve výuce podle § 31, odst. 1 písm c), když umístím PDF dokument do studijních materiálů předmětu a přiřadím atribut „číst smí pouze studenti předmětu v aktuálním období“?" ↓ Dotazy k 28.8. ↓ "Je možnost vytvořit předmět, ve kterém budou studenti moci koukat na filmy doma a na hodinách o nich budou jen diskutovat? Existuje možnost zpřístupnit celé filmy studentům? " "Když chce učitel, aby studenti četli nějaké staré texty, které nejsou téměř dostupné běžně a rád by jim je oskenoval. Může?" "Dotaz vyučujícího z LF: Dobrý den, mám dva dotazy. 1) Zjistil jsem, že rentgenové snímky nejsou chráněny autorským zákonem. Jak mohu zajistit, aby mi je někdo ""neukradl"", když je zveřejňuji studentům? Některé jsou velmi povedené. 2) Pokud do rengenového snímku doplním popisky (např. latinské názvy oblastí), bude už takový obrázek/schéma chráněno autorským zákonem? Děkuji." "Dotaz vyučující ho z FF: Dobrý den, jak mohu studentům zpřístupňovat notové zápisy tak, abych neporušila autorský zákon?" "Dobrý den, jak mám prosím citovat anatomické schéma, kterému přeložím popisky do českého jazyka a zveřejním ho studentům?" "Dobrý den, chtěla bych studentům zpřístupnit video na You Tube. Zatím jsem ho odkazovala, ale video z You Tube zmizelo. Raději bych ho stáhla do studijních materiálů, aby si ho studenti mohli pouštět z ISu, ale kolegyně mi říkala, že tím porušují autorský zákon. Jaké mám tedy možnosti za zpřístupnění videa z You Tube? Děkuji za odpověď." "Dobrý den, mohu převést do ISu do odpovědníků testy ze zakoupené učebnice, aniž bych je citovala? Pokud uvedu citaci, tak studenti přijdou na to, odkud testy mám, a koupí si k nim klíč a s testováním mohu skončit." "Dobrý den, mohu moje vlastní učebnice šířit pod licencemi Creative Commons? Technici mne upozorňovali na možný problém kvůli zaměstnaneckému dílu. Děkuji za odpověď. " "Dobrý den, jaký postih mi hrozí, pokud studentům zpřístupním v ISu celou naskenovanou knihu?" "Dobrý den, vlastním knihy a filmy, které nejdou v ČR vůbec zakoupit. Některé jsou staré, některé novější, ale vůbec se u nás neprodávají. Vztahuje se na takové případy nějaká výjimka a mohu studentům takové knihy a filmy vložit do ISu?" "V rámci inovace výuky předmětů angličtiny bychom rádi jako ilustraci odborného jazyka a terminologie použili některé (necelé) kapitoly z této knihy http://www.cengagebrain.co.uk/shop/isbn/9780495806813 (kniha má asi 900 stran a předpokládáme, že bychom potřebovali zveřejnit tak max. 100 stran). V knihovně máme jednu kopii, předpokládáme, že bychom koupili ještě jednu, případně i ebook. Pokud bychom tedy určité části kapitol prostřednictvím studijních materiálů v ISu zveřejnili (s tím, že by přístup byl omezen na studenty aktuálně zapsané v předmětu v daném období), bylo by to z hlediska copyrightu v pořádku a nic bychom neporušovali?" "V knize používám obrázky vyrobené za použití simulačního softwaru NetLogo, pro ilustraci posílám v příloze jeden z obrázků v knize, na následující stránce je onen příklad v tom simulačním softwaru: http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/Ants V knize mám takových obrázků více s tím, že odkaz na uvedený nástroj mám začleněný (i s komentářem) v textu. Recenzent si myslí, že podle autorského zákona by měl být odkaz na zdroj (tj. ten simulační nástroj) pod každým takovýmto obrázkem. Já si to nemyslím, protože ten obrázek je můj vlastní výtvor, pouze za použití příslušného softwaru, což mi přijde analogické jako použití grafického editoru, který také nemusím pod každým obrázkem uvádět jako zdroj. Samozřejmě cítím simulační nástroj jako důležitější prvek a proto ho v dobrovodném textu uvádím (narozdíl od grafického editoru). Můžete mi prosím poradit, jak by to mělo být?" "Dobrý den, pro výuku v geografii používám v prezentacích pro ilustraci velké množství fotografií z různých částí Země, které stahuji z Google, Google Earth a podobně. U většiny fotografií autoři nejsou uvedeni, na Google Earth jsou uveřejňovany fotografie v oddíle Panoramio, kam je vkládají lidé z celého světa. K fotografiím se autoři sami uvádějí např. jako: pim69, js., haloween, atd. Jak tedy používat takové fotografie? Je nutné je všechny citovat? Jedná se i o stovky fotografií v jednom předmětu. Navíc mi připadá hloupé psát jako autora do vážně míněné prezentace například zmíněného ""haloweena""."