1 E-LEARNING VE VÝUCE CIZÍCH JAZYKŮ Andrea Rozkošná Centrum jazykového vzdělávání na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity v Brně Osnova 1. Kurz Angličtina pro chemiky 2. Využití aplikací ISu MU Interaktivní osnova předmětu Aplikace Dril – opakování slovíček online Diatest – diagnostický test 3. Úskalí a přednosti „e-learningu“ Andrea Rozkošná: E-learning ve výuce cizích jazyků 2 1. Kurz Angličtina pro chemiky Struktura kurzu: čtyřsemestrální nepovinný předmět určený pro studenty chemie prezenční výuka 2 hodiny týdně v rámci 10 seminárních skupin, které pojmou asi 180 studentů Obsah kurzu : čtení odborných článků z oboru, konverzace, diskuze, prezentace, gramatická cvičení Zdroje: učebnice obecné, odborné a akademické angličtiny, vysokoškolská skripta, Internet Andrea Rozkošná: E-learning ve výuce cizích jazyků 3 2. Využití aplikací ISu MU v kurzu: Interaktivní osnova předmětu jsou v ní přehledně uloženy informace o kurzu a o zkouškách, užitečné odkazy lekce Aj pro chemiky - materiály ke kurzu klíč a seznam slovíček ke každé lekci – možnost individualizovaného opakování v rámci Aplikace Dril Odkaz: https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2010/JAC02/index.qwarp Andrea Rozkošná: E-learning ve výuce cizích jazyků 4 Diatest – diagnostický test online vyhodnocuje dosaženou úroveň angličtiny studentům je doporučeno absolvovat jej před vstupem do kurzu Angličtina pro chemiky Andrea Rozkošná: E-learning ve výuce cizích jazyků 5 4. Úskalí a přednosti e-learningu ÚSKALÍ časově a koordinačně poměrně náročné nutnost dobré přípravy, plánování vyžaduje jistou technickou zdatnost učitele naráží na přirozený konzervatismus učitelů PŘEDNOSTI interaktivní, studenti jsou na počítače zvyklí přehlednost a dostupnost materiálů řeší problém stárnutí studijních materiálů soustřeďuje více médií v rámci jedné platformy (videa, poslechy, Web) Andrea Rozkošná: E-learning ve výuce cizích jazyků 6 SHRNUTÍ v kurzu Angličtina pro chemiky byly použity aplikace ISu umožňující : Přehledné uspořádání materiálů (Interaktivní osnova) Opakování slovíček (Dril) Vypracování diagnostického testu (Diatest) Základem dobrého jazykového kurzu je a vždy bude především dobrý učitel; „e – learning“ nedokáže nahradit osobnost učitele, pouze umožní efektivně publikovat studijní materiály. Andrea Rozkošná: E-learning ve výuce cizích jazyků 7 DĚKUJI ZA POZORNOST Andrea Rozkošná: E-learning ve výuce cizích jazyků 8 Použitá literatura: Bulant, Michal – Sojka, Petr., ed. Sborník 5.ročníku konference o elektronické podpoře výuky SCO 2008. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80- 210-45613-9. 165 s. Hrtoňová, Nina – Váňová, Anna a kolektiv. Pilotní kurzy. Infrmačně-metodická příručka. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4260- 5. 50 s. Němcová, Hana a kol. Metodická doporučení pro jazykovou výuku online. In Methodological recommendations for online teaching. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4261-2.o d s. 15-30, 15 s. Pejša, Jan. E-Learning: Trendy, měření efektivity, ROI, případové studie. Available at http://www.e-learn.cz/soubory/e-learning_trends_ROI.pdf T. Pittner. E-learning na Masarykově Univerzitě. Zpravodaj ÚVT MU. ISSN 1212-0901 2002, roč.XIII, č.2, s.10-14. Andrea Rozkošná: E-learning ve výuce cizích jazyků 9