Zkoušení pomocí počítačů v prostředí IS MU Pavel Kubáček kubacek@chemi.muni.cz Ústav chemie … učit všemu mládež v jakémkoliv počtu nebude o nic nesnadnější, než pomocí tiskařských strojů potisknout denně tisíce archů nejkrásnějším písmem nebo postavit Archimédův stroj a kamkoliv přenášet domy, věže a jakékoliv náklady, nebo vstoupit na loď, přeplout moře a plavit se na Nový svět. … A tak mile a libě, jak milo a libo je dívat se na takový samohybný stroj. Konečně půjde to takovou jistotou, jaké jen se dá dosíci při nějakém takovém umělém stroji. J.A.K., autor DIDAKTIKY a INFORMATORIA, 1627 – 1638  zkoušet by se nemuselo, kdyby si studenti nepřáli, aby jim škola certifikovala dosažené vzdělání Historie e-zkoušení teoretické chemické předměty v bakalářských studijních programech předmět od prospělo C1021 Obecná chemie PS2004 698 C4660 Základy fyzikální chemie JS2005 1303 C4020 Pokročilá fyzikální chemie JS2006 534 C6310 Symetrie molekul JS2010 35 celkem 2570 z hlediska IS je e-zkouška odpovědník v režimu ostrý test u PC * provozní pozitiva e-zkoušení flexibilita odpovědníků přátelská editace otázek SW & HW úroveň IS MU perfektní návaznost agend v IS MU instantní vyhodnocení zkoušky a záznam výsledků dokumentace přípravy a průběhu zkoušky možnost sledování průběhu efektivita zkoušení obecná pozitiva e-zkoušení vysoký informační obsah ozřejmující otázku barevné provedení (na rozdíl od tisku) zdarma rozsah zadání nehraje (téměř) roli zahrnutí všech vyučovaných témat objektivní z hlediska stejných podmínek problémy e-zkoušení obecně problémy písemné zkoušky neumožní odhalovat vysokou úroveň znalostí studenta absence dialogu postupný „hack“ databáze otázek (primat, muny,…) e-zkoušení stojí a padá s databází otázek * soubor zkušebních otázek členěn dle témat (12; 25) a náročnosti (1; 2; 3 body) test z ca 30 otázek (maximálně 50) bodů zápis chemické teorie vyžaduje text matematické symboly chemické vzorce grafiku (znázornění molekul, záznam spekter,…) e-zkouška klasifikace dle bodů návaznost e-zkoušení celkový systém výuky průběžnou práci studenta během výuky technické zvládnutí e-testů (odpovědníků) zvládnutí příslušných agend IS MU počet přístupů za semestr dosahuje u jednoho předmětu desítek tisíc průběžné e-procvičování v IS – „domácí úkoly“ ECTS - hodnocení IS MU podporuje studijní řád MU (naštěstí?) neumožňuje 0 10 20 30 40 A B C D E % PS09: 42-37-32-27-22 ECTS: 42-37-30-25-22 stesk(?) e-learning vyžaduje pořizování HW & SW, jeho upgrade a update, prostředky na pořízení se získávají stále obtížněji… závěr e-zkoušení lze doporučit, úsilí vynaložené na tvorbu databáze otázek se vyplatí podpůrné důvody a příklady je třeba hledat spíše v USA než v Evropě… těšíme se na další zdokonalení (zabezpečení) týmem IS MU Poděkování patří  zdrojům (FRVŠ, )  architektům a konstruktérům Informačního systému MU  laskavým posluchačkám a posluchačům za pozornost