Vážené kolegyně, vážení kolegové,
srdečně Vás zveme na 4. ročník Open space konference o e-learningu IS MU, která se koná pod záštitou rektora Masarykovy univerzity doc. PhDr. Mikuláše Beka, Ph.D.
Tento ročník je výjimečný – kromě toho, že se koná v období 95. založení univerzity, 15. výročí založení IS MU, uplynulo také od vzniku e-learningových nástrojů v Informačním systému Masarykovy univerzity a jejich používání právě 10 let, a proto má konference ve svém názvu podtitul „10 let e-learningu v ISu“. Můžete se těšit na prezentace učitelů s dlouholetými zkušenostmi, vyučující v příspěvcích zhodnotí svoji výuku z dlouhodobého pohledu používání e-learningových a multimediálních technologií nebo elektronického zkoušení, porovnají své začátky s odstupem několika let používání e-learningu ve své výuce, posoudí časovou investici při tvorbě a při rutinním provozu e-learningových kurzů nebo dílčích aktivit, vyhodnotí rozhodující přínos jak pro sebe, tak pro studenty, na základě zpětné vazby od studentů, nebo představí využití IT nástrojů ve výuce netradičním způsobem. Po celou dobu konference Vám budou jako vždy k dispozici stánky, na kterých můžete diskutovat své potřeby s uživatelskou podporou IS MU a pracovníky Servisního střediska pro e-learning.
Termín konání | Středa 12. února 2014 (registrace od 8.30) |
Místo konání | Fakulta sociálních studií, Joštova 10, Brno |
Přijďte se inspirovat zkušenostmi přednášejících učitelů MU.
Prezentovaná témata Vám nabídnou/představí:
Zkušenosti z provozu čistě e-learningových kurzů
Zkoušení mnoha studentů v krátkém čase
Používání multimédií pro vizualizaci vyučovaného obsahu
Motivaci studentů přispívat do diskusních fór
Zajištění nahrávání jedinečných neopakovatelných přednášek odborníků
Na konferenci se již není možné přihlásit.
První blok 9:00–10:20 |
E-learning jako řešení konkrétních situací
|
Přestávka s občerstvením | |
Druhý blok 10:40–12:00 |
Názorný e-learning
|
Přestávka s občerstvením | |
Třetí blok 13:00–14:40 |
E-learning a studenti
|
Workshop 15:00–16:00 |
Rozpisy témat
Workshop bude probíhat paralelně ve dvou místnostech (více informací) * Kapacita workshopu pro pokročilé byla naplňena. V případě zájmu se můžete výše registrovat a pokud se uvolní místo, budeme Vás kontaktovat a nabídneme Vám uvolněné místo přednostně. |
První blok | |
E-learningový kurz Informační výchova – best practicesMgr. Jiří Kratochvíl, Ph.D.Knihovna univerzitního kampusu – Správa Univerzitního kampusu Bohunice, Masarykova univerzita Cílem příspěvku je podělit se o zkušenosti s vedením e-learningového kurzu vsiv021 Informační výchova na Lékařské fakultě MU. Po nástinu obsahu kurzu bude v kontextu reálných čísel doložena vhodnost jeho vedení formou e-learningu namísto výuky v učebně. Dobré zkušenosti z vedení kurzu budou demonstrovány na vývoji designu interaktivní osnovy, studijních materiálech a koncepci samotného předmětu. Součástí příspěvku bude doložení reálného zvýšení informační gramotnosti studentů na základě pretestů a posttestů a převažující spokojenosti účastníků kurzu v dotazníkovém šetření. |
|
Proč měnit výuku v posluchárně za výuku za počítačem?Mgr. et Mgr. Naďa Štachová, Ph.D.Katedra dějin státu a práva – Právnická fakulta, Masarykova univerzita Příspěvek představí proces tvorby e-learningového kurzu Kapitoly z dějin českého středověkého práva (MVE001Z), který plnohodnotně nahradil dřívější prezenční výuku. Díky elektronické formě kurzu se povedlo výuku starších českých právních dějin na Právnické fakultě zachovat. Vyučující poskytne osobní pohled e-learningového začátečníka, který donucen okolnostmi „přesedlal“ z prezenční výuky na e-learning a učil se za běhu používat nové technologie, řídit výuku on-line, komunikovat se studenty a motivovat je přes počítač. Součástí příspěvku je vyhodnocení pilotního provozu kurzu včetně zpětné vazby studentů a porovnání s dosavadní tradiční formou výuky tohoto předmětu. |
|
E-learning jako prostředek pro rozvoj testových dovedností v odborném cizím jazyceMgr. Robert Helán, Ph.D.Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Lékařské fakultě – Centrum jazykového vzdělávání, Masarykova univerzita Příspěvek reflektuje využití specifických nástrojů e-learningové podpory v IS MU pro tvorbu studijních materiálů v předmětu Angličtina na Lékařské fakultě. V důsledku inovace tohoto předmětu došlo ke změně systému testování anglického jazyka a s tím spojená nutnost studenty na nový systém efektivně připravit. Využití interaktivních osnov s odpovědníky se jevilo jako nejvhodnější řešení v nastalé situaci. V prezentaci budou demonstrovány (1) typy otázek v IS MU umožňující nácvik testových dovedností v odborné lékařské angličtině, (2) možnosti získání zpětné vazby pro zjištění validity vzniklých testových cvičení a (3) výsledky studentské ankety zaměřené na užitečnost prezentované e-learningové podpory. |
|
Druhý blok | |
Přednášky výjimečných odborníků na MU aneb jak udělat z neopakovatelného opakovatelnéMgr. Eva Malenová, Ph.D.Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita Příspěvek se zabývá otázkou hostování výjimečných mimobrněnských odborníků na MU. Jejich přednášky a vystoupení bývají neopakovatelným obohacením pro akademickou obec, bohužel však vždy jen pro omezené množství zájemců. Autorka se rozhodla několik takových přednášek zachytit – nejen pro účely další výuky. Podělí se o své zkušenosti s organizací nahrávání, nastíní své pracovní postupy, výhody i úskalí celého procesu a představí praktické využití videomateriálů ve výuce. |
|
Ze suterénu na výsluní aneb Jak vznikal „Interaktivní embryologický atlas člověka“MUDr. Jana DumkováÚstav histologie a embryologie – Lékařská fakulta, Masarykova univerzita Součástí výuky budoucích lékařů je v 1. a 2. ročníku studia i výuka histologie a embryologie. V současné době je výuka histologie realizována formou přednášek i praktických cvičení, výuka embryologie však pouze formou přednášek. Embryologický interaktivní atlas člověka vznikl jako nový prvek stávající klasické výuky předmětu embryologie. Ve svém příspěvku by Vás vyučující ráda seznámila s tím, jakým způsobem tato interaktivní pomůcka pro výuku vznikala a jaké možnosti nabízí dnes publikování na webu pro tento obor. Velkým přínosem tohoto atlasu je možnost testování získaných znalostí. |
|
Jak pomocí animace přiblížit rozhodovací procesy v Evropském parlamentuMgr. Kateřina ČechováMgr. Ondřej Mocek Mezinárodní politologický ústav – Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita Rozhodovací procesy na úrovni Evropské unie jsou obtížnou záležitostí. Celý stav komplikuje ten fakt, že existuje hned několik režimů, jak mohou evropské instituce rozhodovat. Z praxe vyplývá, že studenti mají poměrně velký problém s pochopením této problematiky, a to i přesto, že existují různá grafická, nicméně statická, znázornění těchto procedur. Vyučující se proto rozhodli využít možnosti interaktivního znázornění jednotlivých kroků v konkrétních režimech projednávání a umožnit tak studentům „osahat si“ dané procedury. Díky tomuto kroku tak mohou sami zjišťovat jednotlivé postupy a zákonitosti daných procedur a lépe pochopit procesy jako celek. |
|
Sbírka řešených videopříkladů jako důsledek snížené hodinové dotace výukydoc. Mgr. Ondřej Klíma, Ph.D.Ústav matematiky a statistiky – Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita Ve speciálních cvičeních základního matematického předmětu pro studenty prvního ročníku informatiky vyučující věnoval velkou pozornost praktickému počítání složitějších příkladů, které přirozeně doplňovaly látku z přednášky. Reforma studijních programů na FI přinesla snížení hodinové dotace v předmětu MB101 znamenající zrušení těchto tzv. demonstrovaných cvičení. V příspěvku bude představeno, jak moderní technologie umožnily přesunout tuto část výuky do on-line podoby. Vznikly videopříklady formou postupného komentovaného rozkrývání řešení příkladů, které si studenti mohou kdykoli přehrát ve studijních materiálech předmětu. Zazní zejména praktické zkušenosti vyučujícího, problémy, se kterými se vyučující potýkal, časová náročnost na přípravu a v neposlední řadě i odezva studentů na tuto formu elektronické podpory výuky. |
|
Třetí blok | |
Motivace studentů k aktivní odborné elektronické diskusiPhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita Při výuce budoucích učitelů na FSpS je e-learning dnes už standardní součástí výuky. Aktivita studentů v diskusích je však závislá na motivaci. Vyučující představí svoje zkušenosti, jak aktivizovat studenty k odborné diskusi v předmětových diskusních fórech. Ukáže netradiční použití diskusí ke vzájemnému komentování „videopříspěvků“ samotnými studenty a systém motivačního bodového hodnocení, který vyučující postupně nastavila. Součástí příspěvku je zhodnocení, v čem je největší přínos aktivních diskusí vzhledem k prezenční a kombinované formě výuky. |
|
Jak mohou studenti napomoci při tvorbě odpovědníkůdoc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita Autorka příspěvku vedla bakalářskou a následně diplomovou práci, jejichž výsledkem byl kromě jiného systém 84 odpovědníků, jejichž cílem bylo poskytnout studentům podklady pro samostatná cvičení v rámci povinného předmětu Repetitorium názvosloví anorganické chemie. Tato cvičení autorka od roku 2012 naplno využívá ve výuce. Cílem příspěvku je seznámit posluchače s postupem vzniku uvedených odpovědníků (včetně problémů s tím spojených) a s jejich dnešním využíváním (výhody i stinné stránky). |
|
Jak dostat studentům mikroby do hlavyMUDr. Ondřej ZahradníčekMikrobiologický ústav – Lékařská fakulta, Masarykova univerzita Příspěvek přináší přehled možností, které nabízejí současné e-learningové nástroje IS MU pro výuku klinické mikrobiologie studentů lékařských i nelékařských zdravotnických oborů. Popisuje jednotlivé e-learningové aplikace, které systém nabízí, jejich využití a jejich propojení s klasickou kontaktní výukou jednotlivých předmětů. Vedle elektronických studijních opor a agend pro procvičování se také zabývá využitím nástrojů pro usnadnění paměťového učení a krátce se dotýká také možností testování studentů. |
|
Workshop | |
|
Rozpisy tématV průběhu workshopu se seznámíte s novou verzí agendy Rozpisy témat, která je vyučujícími využívána ve výuce například pro zadání úkolů, referátů, projektů či seminárních skupin.
Dozvíte se, jak ji lze v předmětu využít a jaké nové možnosti agenda poskytuje. Naučíte se zakládat rozpisy i jednotlivá témata a zjistíte, jak je pro Vaši výuku optimálně nastavit. Workshop bude probíhat paralelně pro pokročilé uživatele a začátečníky. U pokročilých uživatelů se předpokládá dobrá orientace v ISu a zkušenosti s agendou předmětových rozpisů. |
Fotogalerie z předchozích ročníků konference:
Podívejte se, jak probíhaly minulé ročníky:
Informační systém Masarykovy univerzityhttp://is.muni.cz/ |
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041