Jak mohou studenti napomoci při tvorbě odpovědníků Hana Cídlová Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita cidlova@ped.muni.cz • Repetitorium názvosloví anorganické chemie: 84 odpovědníků • Od r. 2012 využití ve výuce • Bakalářská a diplomová práce • Pomoc e-techniků Jak to začalo? • Pedagogická fakulta – studenti se učí učit  vztah k tvorbě studijních materiálů • r. 2008: grant FR VŠ: Laboratorní technika  www stránky osloven student PdF MU  cena děkana  pracovník servisního střediska • 2008: Repetitorium názvosloví anorganické chemie – vyprodaná skripta • 2009: převedení teoretických částí na elportál MU • Cvičení z vyprodaných skript – záměr zpracovat interaktivně  odpovědníky v IS MU • Pracné a nevýzkumné – vhodné na bakalářskou práci • Osloven celý 2. ročník studentů pedagogického asistentství chemie • přihlásila se 1 posluchačka Podmínky práce posluchačky na odpovědnících • Existence (téměř) bezchybné tištěné předlohy • Úspěšně absolvovaný předmět Repetitorium… • Dobré vztahy mezi posluchačkou a s-technikem • Návaznost bakalářské a diplomové práce • Zaměření posluchačky (studium učitelství) • Vnitřní motivace posluchačky • Kontrola učitelem, rady s-technika • cca 90 % práce student, 5 % s-technik, 5 % učitel Tvorba chemických odpovědníků: obtížný zápis do IS Tvorba chemických odpovědníků: obtížný zápis do IS Tvorba chemických odpovědníků – problém více správných odpovědí - modrá skalice - pentahydrát síranu měďnatého - pentahydrát tetraoxosíranu měďnatého - síran měďnatý pentahydrát - síran měďnatý-voda (1:5) - tetraoxosíran měďnatý-voda (1:5) Fáze tvorby odpovědníků posluchačkou • bakalářská práce (bez přístupu posluchačky do IS) • cvičení zapsatelná formou textu • posluchačka připravila v editoru WORD • jednorázové překopírování do IS (dohled vyučující) • diplomová práce (přístup posluchačky k předmětu v IS) 1. fáze – bakalářská práce 1. fáze Totéž pohledem testovaného studenta (graficky upraveno) 1. fáze - problém • Do odpovědního pole nelze psát indexy, exponenty apod.  úprava zadání • zapište vzorec  vyberte vzorec 2. fáze – diplomová práce Nutný přímý přístup posluchačky do IS – „pomocník učitele“ • Obrázky vloženy jako samostatné soubory (640) Totéž pohledem testovaného studenta Vyhodnocení po splnění cvičení Využití ve výuce • Náhrada cvičení ve vyprodaných tištěných skriptech • Výhody: • bezprostřední kontrola správnosti odpovědí  vhodné k procvičování • informace pro vyučujícího v IS o studentově činnosti • Nevýhody: • neuznání některých správných odpovědí – nevhodné k testování - modrá skalice - pentahydrát síranu měďnatého - pentahydrát tetraoxosíranu měďnatého - síran měďnatý pentahydrát - síran měďnatý-voda (1:5) - tetraoxosíran měďnatý-voda (1:5) Zkušenosti z výuky • 1. fáze: dobrovolné samostudium • 2. fáze: první zkušenosti s povinným řešením cvičení • technické problémy, překlepy • 3. fáze: povinné řešení cvičení, dořešení problémů • další připomínky studentů 1. fáze – dobrovolné samostudium • Velmi nízké využití odpovědníků: • (75 cvičení, ale celkem jen 183 přístupů = cca 3 %). • Učebnice teorie (Elportál) rozpor ještě větší: • 14 studentů v dotazníku uvedlo každotýdenní využití,  Elportál zaznamenal jen 9 přístupů za semestr. •  V dotazníku studenti lhali. BERANOVÁ, Monika a Hana CÍDLOVÁ. Tištěné versus elektronické studijní materiály ve výuce názvosloví anorganické chemie na PedF MU. In Hájková, E., Vémolová, R. (eds.). XXX International Colloquium on the Management of Educational Process: Proceedings, Social Science & Humanities. Brno: Univerzita obrany, 2012. s. 33-41. ISBN 978-80-7231-867-4. 2. fáze – povinné řešení cvičení • Jedna z podmínek zápočtu z Repetitoria… každý z odpovědníků vyřešit nejméně na 75 % bodů • Největší problém = vyhodnocení splnění podmínek: 70 studentů  84 odpovědníků = cca 6000 záznamů • Splnění bylo nutno opakovaně vyhodnotit „ručně“ Řešení e-technik – poznámkový autosumarizační blok Další problémy 2. fáze • Počet znaků v odpovědním poli < počet znaků vzorové odpovědi (řešení: e-technik) • Překlepy • V některých případech neuznání jiné alternativy správné odpovědi Řešení • Zaslání vzorových odpovědí k vybraným úkolům z nejproblematičtějších cvičení • Opravy překlepů v zadání odpovědníků • Individuální posouzení odpovědí učitelem na žádost konkrétních jednotlivých studentů. • Shromáždění a adekvátní řešení připomínek studentů • Doplnění typových odpovědí do zadání cvičení 3. fáze Poděkování • Mgr. M. Fiala: s-technik (skripta s teorií na el-portále, rady a pomoc při tvorbě odpovědníků) • Mgr. Monika Beranová (tvorba odpovědníků, první sledování jejich využití) • Markéta Blechová (shromažďování připomínek studentů, zasílání typových odpovědí, příprava korektur odpovědníků) • e-technici PdF MU (autosumarizační blok, automatické vyhodnocení splnění cvičení, řešení technických problémů) Děkuji za pozornost