E-learning jako prostředek pro rozvoj testových dovedností v odborném cizím jazyce Robert Helán, CJV na LF MU Osnova • Úvod: představení materiálů 1. Typy otázek v IS MU pro nácvik testových dovedností 2. Zjišťování validity vzniklých cvičení 3. Studentská anketa • Závěr: co se povedlo vs. co je potřeba změnit/doplnit Úvod Centrum jazykového vzdělávání na LF: • Projekt IMPACT • Inovace předmětu Angličtina • Standardizace systému testování Důvody pro inovaci e-learningu: • Nový druh testových dovedností • Nácvik mimo kontaktní hodiny • Ušetření času Úvod Inovace: • Inovovaly se výukové materiály a e-learning • Pro studenty Bc. a Mgr. studia na LF • Vznikla osnova „STUDY MATERIALS“ s odpovědníky • Každý týden v průměru 2 sady cvičení: - „EXAM PRACTICE“ (nový e-learning) - „ADDITIONAL PRACTICE“ (starý e-learning) • Rozsah: 4-5 cvičení na sadu Typy otázek v IS MU a testové dovednosti Doplňování bez nabídky: typ „tt“ (vepište do více polí) Typy otázek v IS MU a testové dovednosti Tvorba slov: typ „tt“ (vepište do více polí) Typy otázek v IS MU a testové dovednosti Výběr odpovědí: typ „vv“ (vyberte z více nabídek) Typy otázek v IS MU a testové dovednosti Poslech – otevřené otázky: typ „tt“ (vepište do více polí) Typy otázek v IS MU a testové dovednosti Poslech – výběr odpovědí: typ „r“ (zaškrtněte právě jednu správnou odpověď) Zjišťování validity vzniklých cvičení Učitel Sady otázek Obtížnost Odpovědník Zjišťování validity vzniklých cvičení Poslech: Stable angina usually occurs after • hard work. 73x • intensive exercise. 173x • drinking a lot. 4x • having a rest. 10x Zjišťování validity vzniklých cvičení Poslech: Which statement is NOT true? Variant angina • occurs rarely. 39x • occurs at rest. 30x • occurs before midnight. 138x • occurs after midnight. 50x Zjišťování validity vzniklých cvičení Elportál Nástroje pro výuková multimédia Extraktor Zjišťování validity vzniklých cvičení Studentská anketa Jak byste celkově ohodnotili e-learningové materiály a proč? Oznámkujte (1 = nejlepší, 5 = nejhorší). • Průměr 1,63 (bak. 1,51; medici 1,75) – celkem 320 studentů Bohatá slovní zásoba… Některá cvičení byla příliš těžká… Studentská anketa Která cvičení byla nejpřínosnější a proč? • Tvorba slov (synonyma a přídavná jména) • Popis obrázku – anatomie • Poslech – otevřené otázky • Výběr správného lékařského termínu Výběr odpovědí se dá dělat vylučovací metodou… Otevřené otázky nutí přemýšlet… Studentská anketa Jak byste ohodnotili obtížnost e-learningových materiálů? Oznámkujte (1 = nejlehčí, 5 = nejobtížnější). • Průměr 2,97 (bak. 3,00; medici 2,94) Museli jsme si sami hodně dohledávat… Obtížnost byla přiměřená… Studentská anketa Co vám v e-learningových materiálech chybělo? • Více čtení, gramatiky, výslovnost • Ucelený přehled slovní zásoby z daného tématu • Možnost tolerance více možností • Překlad • Dril Vyžadovalo to moc klikání… Lepší e-learning než kupovat učebnici… Studentská anketa Co bylo v e-learningových materiálech nadbytečné? • Odkazy do internetu, dlouhá videa, nic. Na videa a další cvičení v Internetu nezbyl čas… Všechno bylo užitečné… Studentská anketa Jak často jste e-elearningové materiály využívali? • 1x týdně • Nepravidelně Proč jste e-elearningové materiály používali? • Opakování a zlepšení znalostí • Příprava na test Preferoval bych raději tištěná skripta… Navedení, jakým směrem se v učení ubírat… Závěr Co je potřeba změnit/doplnit - Soupis slovíček a spojení - Dril - Překlad obtížných spojení - Zařazení více cvičení na gramatiku a čtení - Strategie pro „cloze test“ - Příprava na test - Procvičení slovní zásoby - Vhodné pro průběžné učení - Propojení odbornosti s testovými dovednostmi - Prohloubení znalostí Co se povedlo