Sbírka řešených videopříkladů jako důsledek snížené hodinové dotace výuky Servisní středisko pro e-learning a Ondřej Klíma Ustav matematiky a statistiky Přírodovědecká fakulta Masarykova univerzita 12. 2. 2014 Ondřej Klíma Sbírka řešených videopříkladů 1/8 Výchozí situace, motivace Organizace výuky matematiky na Fl: • Od semestru podzim 2012 změna. • 4 předměty (Matematika 1 - 4) pro všechny studenty Fl. • Obsáhlá inovativní učebnice. • Obecně k výuce matematiky: teorie vs. počítání příkladů. • Výuková dotace předmětů změněna z 2-2-2 na 2-0-2. Motivace: • Nahradit část výuky kde byly vzorově řešeny příklady. Hlavní cílová skupina studentů prvního ročníku: ti, pro které je první kontakt s formálnějším matematickým textem příliš náročný. • Kdy? Semestr podzim 2013. Ondřej Klíma Sbírka řešených videopříkladů 2/8 Charakterizace studijního materiálu Charakterizace: sbírka řešených videopříkladů. • Přednáška bez zobrazení přednášejícího - slajdy se zvukem. • Vždy 2-4 příklady pro jeden týden, které doplňují příklady uvedené na přednášce. Zveřejnění v den přednášky. Ukázka: viz MB101 (interaktivní osnova) - příklad 3.3 a 3.4. Proces vzniku videopříkladů pro jeden týden: O Učitel: výběr příkladů, sepsání zadání, příprava řešení. O Učitel + e-technik: "přednáška" u tabule, videonahrávka. O E-technik (technici): výroba slajdů, prostříhání zvukové stopy nahrávky, synchronizace. O Učitel: kontrola výstupu. (Výhoda: e-technici - absolventi podobného předmětu.) 0 E-technik: korekce. Celkem téměř 13h videa (0 60 minut na týden). Ondřej Klíma Sbírka řešených videopříkladů 3/8 Zkušenosti z pohledu učitele I Úskalí: • Časová náročnost v jednom týdnu - nová přednáška navíc. • Podcenění kontrolní fáze - velmi náročné na soustředění. • Opravdu velký zmatek při přípravě. • Celková doba výroby byla obvykle dva týdny (před zveřejněním/přednáškou). • Potom se při normální přednášce ztrácí přehled, co bylo odpřednášeno při minulé přednášce, a co při nahrávání videopříkladů, kterou uvidí studenti později. • Spolu s přípravou odpovědníků, přednášek, cvičení a písemek (2 písemky během semestru) bylo obtížné udržet přehled, kdy se co učí. • Zmatek jsem ustál pouze díky vypracovaným slajdům pro přednášku z minulého semestru, zejména přesnému rozdělení látky do jednotlivých týdnů výuky. • Pravidelnost - každý týden, celý semestr. Ondřej Klíma Sbírka řešených videopříkladů 4/8 Zkušenosti z pohledu učitele II Pozitiva: • Lze velmi dobře eliminovat chyby. • Chyby lze odstranit hned při natáčení, do sestřihu se nedostanou. o Chybnou větu (či delší úsek) lze přetočit při dalším nahrávání. • Různorodé způsoby prohlížení - širší cílová skupina. • Navazující materiály - budeme zvažovat: • transformovat slajdy do textu, • zrychlená verze. • V případě nouze lze použít rovnou video (nevyužito). Ondřej Klíma Sbírka řešených videopříkladů 5/8 Zpětná vazba - dotazník Na konci ledna jsem oslovil 385 studentů, kteří postoupili k závěrečné zkoušce. Dotazník vyplnilo 210 z nich. • Jak hodnotíte videopříklady celkově? Na stupnici 10 (perfektní studnijní materiál) do 0 (k ničemu). 08.92 • Kolik procent videopříkladů jste otevřel(a)? Kolik procent? v semestru ve zkouškovém celkem 75-100% 90 (43%) 80 (38%) 149 (71%) 50-74% 58 (27%) 42 (20%) 43 (20%) 25-49% 27 (13%) 44 (21%) 10 (5%) 0-24% 35 (17%) 44 (21%) 8 (4%) • Jak vypadalo Vaše typické sledování videopříkladů? • 59 (28%) Zvuk jsem sledoval(a), občas jsem přeskočil(a) nezajímavé pasáže. • 130 (62%) Zvuk jsem sledoval(a) poctivě, občas jsem záznam vracel(a), abych si znovu poslechl(a) obtížné pasáže nebo myšlenku. Ondřej Klíma Sbírka řešených videopříkladů 6/8 Zpětná vazba - statistika Statistika čtení v ISu: • v období konec semestru (18.12.2013) - poslední řádný termín (31.1.2014), • poslední tři série příkladů (posl. 3 týdny výuky). Příklad počet osob počet čtení 11-1 153 258 11-2 173 310 11-3 120 196 12-1 200 395 12-2 183 330 12-3 174 321 13-1 202 464 13-2 161 281 • Reálná čísla mohou být vyšší: • další čtení během semestru a před opravnými termíny, • stahovaná videa nejsou přesně započítána. Ondřej Klíma Sbírka řešených videopříkladů 7/8 Poděkování Speciální poděkování všem spolupracujícím e-technikům Mgr. Filipu Daňkovi, Mgr. Jitce Daňkové, Mgr. Markétě Pešové, Bc. Adamu Murasovi, Jiřímu Bočkovi. Děkuji za pozornost. Ondřej Klíma Sbírka řešených videopříkladů 8/8