E-learningový kurz vsiv021 Informační výchova: best practices Jiří Kratochvíl kratec@ukb.muni.cz 549 49 3710 vsiv021 Informační výchova  Potřeba rozvoje informační gramotnosti studentů • Vyhledávání odborných informací • Evaluace informačních zdrojů • Psaní odborného textu • Citování  jaro 2008 – face-to-face od podzimu 2008 – e-learning Proč e-learning?  Zvýšit počet absolventů kurzu F2F 0 25 50 75 100 125 150 175 Počet úspěšných absolventů kurzu v akademickém roce podzim jaro E-LEARNING Proč e-learning?  Časoprostorová flexibilita 0 400 800 1200 Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Sobota Neděle Počet otevření studijních materiálů během týdne vybraných období Proč e-learning? Kontaktní výuka PřF a LF Počet studentů Počet hodin výuky podzim 2005 18 11 podzim 2006 46 34,5 jaro 2007 30 25 podzim 2007 24 36,5 jaro 2008 58 78 CELKEM 176 185 E-learning LF Počet studentů Počet hodin výuky jaro 2011 52 27 podzim 2011 128 67 CELKEM 180 94  Úspora v čase vynaloženém na výuku Best practice: osnova  podzim 2008: začínáme! Best practice: osnova  podzim 2013: konečně snad… Best practice: podosnova  o čem je nové téma  jaké úkoly a proč Best practice: podosnova  odkazy na zadání úkolů a odevzdávárnu Best practice: studijní materiály  pestrá nabídka typů studijních materiálů Best practice: organ. pokyny Best practice: organ. pokyny  ovládání interaktivní osnovy Best practice: organ. pokyny  ovládání interaktivní osnovy  vkládání příspěvků do diskusního fóra Best practice: organ. pokyny  ovládání interaktivní osnovy  vkládání příspěvků do diskusního fóra  cesta k poznámkovým blokům Best practice: organ. pokyny  ovládání interaktivní osnovy  vkládání příspěvků do diskusního fóra  cesta k poznámkovým blokům  přehled úkolů a jejich obtížnost  motivace každotýdenními úkoly Best practice: úkoly  drobné úkoly (např. linkovací služba) Best practice: úkoly  definovat způsob odevzdání (např. PrtScr) Best practice: úkoly  rychlé vyhodnocování Best practice: úkoly Best practice: úkoly Pozn.: Ukázky jsou použity s písemným souhlasem studentů.  individuální přístup ke studentovi Evaluace: naučili se něco? 0 25 50 75 100 Percentuální počet správně odpovídajících studentů v pretestu a posttestu (podzim 2013) n=75 Pretest Posttest Evaluace: jak jsou spokojeni? 0 25 50 75 100 žádný kontakt s vyučujícím online komunikace s učitelem žádný kontakt se spolužáky online komunikace se spolužáky nutnost mít PC jen online materiály vlastní harmonogram studia výuka není v učebně studium kdykoliv stálá dostupnost materiálů Počet studentů spokojených s aspekty e-learningu v % (podzim 2013, n=48) vyhovuje neutrál nevyhovuje Evaluace: vox populi, vox dei  Myslím si, že kurz je veden skvělým způsobem. O studenty je jeven opravdový zájem, úkoly jsou opravovány bleskovou rychlostí, myslím si, že kdyby byly takhle vedeny všechny předměty, seděli bychom dobrovolně ve škole od rána do večera.  Tento e-learningový predmet bol vedený zo strany učiteľa absolútne profesionálne. S lepším e-learningom som sa ešte nestretla a presne takto si vedenie e-learnigového predmetu predstavujem. Študijné materiály sú výborne pripravené,prehľadné,pochopiteľné. Podľa osnovy sa mi ľahko orientovalo. Veľmi sa mi páčilo pohotové vyhodnotenie úkolov a poznámky vyučujúceho v poznámkovom bloku.  Oceňuji Váš profesionální a přitom lidský přístup. Rychlé hodnocení úkolů, dobrá komunikace, vedení kurzu, aktuálnost, trpělivost a pečlivost... Prostě naprostá spokojenost. Díky!  Skvely (osobny) pristup p. Kratochvila, hodnotim ho na 100%, neuveritelna ochota. Budem tento kurz odporucat aj inym. Evaluace: vox populi, vox dei  Mala by som iba malý komentár k organizácii. Mne osobne dal najviac zabrať úkol Tvorba citací a EndNote Web/Zotero. (…) nie (…), že to je náročné (…), ale skrátka toho bolo na jeden "šup" veľa. (…)  Kurz sa mi pacil, vela mi dal, akurat ku koncu, toho bolo privela. Vzhladom k tomu, ze sa pisali zapocty a prebiehali skusky, by som odporucala rozdelit posledne dva ukoly, nejlepe ich zahrnout do osnovy zacatkem semestra.  Vzhledem k tomu, že to je dobrovolný předmět, člověk nad ním stráví skoro více času než nad některými povinnými. Navíc nejvíce úkolů a jejich časová náročnost se stupňovala s koncem semestru, kdy má každý náročné zápočty a celkově málo času, proto bych kamarádům medikům předmět nedoporučila zapsat si jen tak, jak jsem učinila já. Na druhou stranu některé informace se jistě budou hodit :-)  Kdyby se zadávaly na začátku kurzu dva lehčí úkoly najednou, tak by potom na konci kurzu byl prostor na to, aby ty těžké úkoly se mohly zadávat po jednom - na začátku semestru je i více času - sice kurz končí cca měsíc před začátkem zkouškového období, ale přece jenom první polovina semestru je všeobecně volnější než ta druhá, kdy už všechno úsilí směřuje ke zkouškovému období.  Efficiency of E-learning in an Information Literacy Course for Medical Students at the Masaryk University. The Electronic Library, 2014, roč. 32, č. 3, ISSN 0264-0473.  Evaluation of e-learning course, Information Literacy, for medical students. The Electronic Library, 2013, roč. 31, č. 1, s. 55-69. ISSN 0264- 0473. doi:10.1108/02640471311299137. Chcete-li se dozvědět více… vyjde v létě 2013  Measuring the impact of information literacy elearning and in-class courses via pretests and posttests at the Faculty of Medicine, Masaryk University (v recenzním řízení). ? http://goo.gl/bkL7lN Chcete-li se dozvědět více… DĚKUJI ZA POZORNOST Jiří Kratochvíl kratec@ukb.muni.cz +420 549 49 3710