Jak dostat studentům mikroby do hlavy Ondřej Zahradníček 12. února 2014 Open space konference o e-learningu IS MU Klinická mikrobiologie: seznam mikrobů, které si studenti musí „natlouct do hlavy“? Mikrobů důležitých pro lidské tělo je mnoho, a jen u některých z nich lze názvy odvodit z vlastností Docela se pletou navzájem a občas i s něčím jiným, ať už studentům, nebo třeba pacientům. Místo listerií třeba občas údajně hledáme leticie  Musíme se snažit, abychom studentům to všechno nějak přiblížili a aby se jim to lépe pamatovalo… Za prvé: Z čeho studovat, aneb: Jen učebnice nestačí  Učebnice se samozřejmě používají pořád, ale nestačí  Elektronické materiály umožňují studentům podívat se kdykoli a odkudkoli na to, co budou probírat v praktiku, včetně popisů a obrázků.  Kliknutím se snadno dostanou právě na tu kapitolku, kterou chtějí studovat, a pak se zase vrátí na úvodní stránku.  Protokoly do praktika si také můžou stáhnout a vytisknout, a nemusí si je kupovat jako kdysi; nám to umožňuje jejich průběžnou aktualizaci  Výzva do budoucna (někde je to už současnost): materiály přizpůsobené pro používání v „chytrých telefonech“? Od prezentace k e-learningu  Již mnohokrát bylo řečeno, že „vyvěšená prezentace není e-learning“.  Na druhou stranu to neznamená, že se prezentace nemůže stát základem e-learningového materiálu (nebo, u nás častěji, elektronické podpory blendedlearningového předmětu). Ukázka pro inspiraci je na dalších obrázcích – co lze zvládnout vlastními silami.  Důležité je zajistit aby  prezentace obstála sama o sobě bez dodatečného výkladu (tj. neměla by obsahovat „výkřiky do tmy“)  prezentace byla obohacena o obsah a další interaktivní prvky, takže student si vybere jen část, která ho zajímá  prezentace byla dostatečně vizuálně atraktivní (obrázky – problém je ale s autorskými právy) Problémem obrázků jsou autorská práva – výhledově bychom rádi měli maximum obrázků vlastních Foto: archiv Mikrobiologického ústavu LF MU Zkušenost praví, že není až tak velký problém nafotografovat spoustu obrázků, problémem je spíše jejich následné třídění, uspořádání a umístění do vhodné databáze tak, aby se daly využít pro e-learning Příklad obsahu (zubní lékařství) Bezpečnost v laboratoři a praktické rady Klinická mikroskopie, definice a návaznosti Morfologie bakterií Diagnostika bakterií Mikroskopie Nativní preparát Barvený preparát Praktické poznámky k mikroskopii Gramovo barvení Další barvicí metody Dvě pohádky na úvod Na rozdíl od původní prezentace, určené pro kontaktní výuku, obsahuje „elearningová verze“ proklikávací obsah s odkazy na jednotlivé kapitoly Pohádka (má reálný základ, leč značně přibarveno )  Byl jednou jeden Dán, a ten se jmenoval Christian Gram. Barvil si bakterie a byl naštvaný. Občas nabarvil vzorek od pacienta, jenže kromě bakterií si obarvil i epitelie, a to se mu nelíbilo. „Hnusné epitelie, zakrývají mi bakterie!“, nadával.  A tak začal bádat. Hledal nějaký postup, při kterém by bakterie zůstaly nabarvené, ale epitelie by barevné nebyly… Pokračování na další obrazovce Po kliknutí na „i“ se objeví informace o Christianu Gramovi. Pokračování pohádky  Přišel na to, že když vzorek obarví krystalovou nebo genciánovou violetí, a pak vazbu barviva na buněčnou stěnu posílí Lugolovým roztokem, neodbarví se bakterie ani alkoholem. Zato epitelie se odbarví. „Hurá“, zakřičel, když to zjistil.  Jenže záhy zjistil, že s epiteliemi se mu odbarví i část bakterií. „K čertu“, zabručel, vypil zbytek alkoholu, co měl na odbarvování, a svou práci mrštil do kouta… A pohádka končí…  O nějakých dvacet let později jistý mladý badatel našel v koutě jedné badatelny zaprášenou práci pana Christiana Grama.  Jak si to tak pročítal, pokyvoval hlavou a říkal si – hm, nebylo to špatné, jen to chtělo něco přidat.  A tak na závěr procesu Gramova barvení přidal dobarvení safraninem (nebo Gabbetem čili karbolfuchsinem). Sice obarvil na červeno nejen odbarvené bakterie, ale i epitelie, ale to mu vůbec nevadilo. Vždyť o přítomnosti epitelií ve vzorku může být užitečné vědět!  A tak vzniklo Gramovo barvení v dnešní podobě. „Domeček“ znamená návrat zpět na obsah Prof. Hans Christian Gram Hans Christian Joachim Gram (13. září 1853 – 14. listopadu 1938) byl dánský bakteriolog. Gram studoval botaniku na Kodaňské Univerzitě a byl botanickým asistentem zoologa Japeta Steenstrupa. V roce 1878 začal studovat medicínu a promoval 1883. V roce 1884 v Berlíně vyvinul metodu, která dnes slouží k.rozlišení dvou hlavních tříd bakterií. V.roce 1891 se Gram stal přednášejícím farmakologie, a v témže roce byl jmenován profesorem Kodaňské univerzitě. V roce 1900 převzal vedení farmakologického ústavu. Zdroj: en.wikipedia.org/wiki/Hans_Christian_Gram. Zpět Zde je „informace pod čarou“, na kterou se odkazovalo před chvíli Za druhé: Procvičování aneb „Jak zjistím, že už to umím“  Sebelepší materiály jsou samy k ničemu. Proto dáváme studentům možnost vyzkoušet si, co se doopravdy naučili. Ke každému týdnu mají kontrolní otázky, na které odpovídají elektronicky na počítači z domu nebo z univerzitní počítačové studovny.  Sami si tím potvrdí, jestli si něco zapamatovali, nebo nezapamatovali. Vyberou odpověď, a ať je odpověď správná nebo nesprávná, dostanou i zpětnou vazbu. Takhle to třeba vypadá Snažíme se, aby to nebyla nuda   Studenti mají neomezené množství pokusů a samozřejmě nemáme možnost hlídat, zda nespolupracují nebo nepoužívají „taháky“, protože si procvičování vyplňují z domu. Na druhou stranu požadujeme, aby nakonec měli plný počet bodů  V případě procvičování není dle našeho přesvědčení nezbytné se vyhýbat neplausibilním distraktorům A tady je ta zpětná vazba  Setkali jsme se i s případem, kdy si studentka schválně vyplňovala i procvičovací otázky v angličtině, protože byla zvědavá na anglickou verzi  Jiný příklad  Že by to byl lord Voldemort? Otázky ale mohou vypadat i jinak Velká výhoda ISu při tvorbě otázek  I komplikované otázky, jako obrázkové otázky s přetahováním doplňovaných textů (na předchozím snímku) si zvládne učitel vytvořit sám  Prostředí prozatím není úplně uživatelsky příjemné, nicméně pro středně pokročilého uživatele počítače velmi dobře použitelné  S výhodou lze vytvořit např. českou verzi, pak jen změnit popisky a změnit verzi na anglickou  Nicméně lze doufat v další vylepšení a zpříjemnění  Za třetí: Jak to poskládat dohromady  Využíváme tzv. interaktivní osnovy, ve kterých mohou být přehledným způsobem umístěny různé typy materiálů pro výuku a seřazeny například podle výukových týdnů. V případě zubního lékařství jde například o  Již zmíněné studijní opory (upravené prezentace)  Protokoly pro praktická cvičení  Odpovědníky s kontrolními otázkami  U některých témat také videa Interaktivní osnova  Příklad interaktivní osnovy v zubním lékařství Kromě jiného obsahují i videa I my využíváme tzv. indexovaná videa, o kterých byla řeč v jednom z předchozích příspěvků Diferenciace výuky  Výukové materiály lze mimo jiné také strukturovat tak, aby byly diferencované pro různé obory, studující společně (zde jsou témata společní pro tři bakalářské obory, tj. všeobecné sestry, porodní asistentky i zdravotní záchranáře, označená pouze číslem, zatímco témata označená 05B, 06B apod. jsou pouze pro záchranáře – čísla odpovídají týdnům, kdy se téma probírá v rámci kontaktní výuky) Za čtvrté: Drilování, aneb Co když zjistím, že se něco musím opravdu „nadrtit“ nazpaměť?  Dril je metoda „učení s prodlevami“  Používá se na Masarykově univerzitě na různých místech, nejvíc asi při výuce jazyků, konkrétně slovíček  U nás na lékařské mikrobiologii máme „dril“ také. Tak třeba na názvy parazitů, a také na to, aby se studenti naučili, která nemoc patří ke kterému mikrobovi Takhle dril vypadá (z pohledu učitele, který ho vytváří) Jak to funguje?  Na kartičce je nějaký pojem, třeba název nějaké nemoci, a po studentovi se chce, aby si vzpomněl na odpovídající pojem, třeba název příslušného mikroba.  Student se sám vyhodnotí, jestli znal správnou odpověď, a taky jestli si byl úplně jistý, nebo váhal.  Až bude luštit kartičky příště, systém mu nabídne přednostně ty kartičky, které nevěděl nebo kterými si nebyl jistý  Pozor: tenhle systém není pro lajdáky, kteří se učí na poslední chvíli! Aby to mělo smysl, musí se začít několik měsíců nebo minimálně týdnů před zkouškou Za páté: Zkoušení, aneb Když dojde na lámání chleba  Tady končí legrace, při připouštěcím testu ke zkoušce už žádné varianty s lordem Voldemortem nenajdete!  Tvorba otázek probíhá s využitím podobných odpovědníků, jaké používáme na procvičovací otázky. Počítačové zpracování nám umožňuje vytvořit nepřeberné množství náhodných kombinací otázek, včetně promíchání jednotlivých odpovědí v otázce  Je třeba dát pozor na odpovědi typu „správně je a) + b), protože po promíchání to může být b) + d) Možnosti testování  Testování u počítače u nás není možné, protože nemáme počítačovou učebnu a využití externí učebny by bylo pro náš účel nevhodné (potřebujeme, aby studenti napsali test, ten byl ihned vyhodnocen, a úspěšní aby pokračovali praktickou a ústní částí zkoušky)  Skenování písemného testu je výhodné, má-li někdo k dispozici skener s podavačem pro rychlé skenování a používá-li jednotný typ otázek. (Skenování ovšem mohou také zajistit e- technici; je to pak otázka organizace a času)  My využíváme ruční vyhodnocení testů, nicméně jsme rádi za možnost použít IS alespoň pro tvorbu a generování otázek Tvorba zadání testů  Po „sestavení písemek“ lze využít přímo „tisk zadání“  Moje osobní zkušenost: jistá nevýhoda, pokud se třeba z dvaceti otázek devatenáct vejde na jednu stranu a dvacátá přesahuje  Raději si tedy upravím test sám (velikost písma apod.), aby se vždy vešel na A4 apod.  (Ale každému vyhovuje něco jiného.) Za páté: Jak poznáme, jestli to děláme dobře, aneb Co si o nás myslí studenti  Předmětová anketa funguje na Masarykově univerzitě už dlouhé roky, a díky ní tušíme, co si o nás studenti myslí  Je samozřejmě anonymní, což na druhou stranu umožňuje vyjadřovat i pocity osobní ukřivděnosti, třeba po neúspěšné zkoušce  A taky samozřejmě platí, že není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem… Občas máme i negativní ohlasy (ale pozitivní výrazně převažují) Mám pocit, že jediné, co jsem v tomto předmětu až dosud nělal bylo obkreslování protokolů. Připadám si spíš jako ve školce než na lékařské fakultě. Poděkování  Poděkování si zaslouží zejména: mgr. Filip Daněk, mgr. Jitka Daňková, Mgr. Marek Stehlík, Bc. Monika Stančíková a spousta další z týmu univerzitních s-techniků, etechniků a is-techniků, kteří nám ustavičně pomáhají  Poděkování si zaslouží i evropské fondy, podílející se na financování těchto projektů Děkuji za pozornost