Odpovědníky jsou často využívány k zefektivnění a zkvalitnění procesů výuky a ověřování znalostí. Uvádíme některé z možností jejich praktické aplikace. Variabilita využití odpovědníků v IS MU Vstupní testy Mají se do předmětu zapisovat pouze studenti s dostatečným kvantem osvojených znalostí? Je podstatné mít studenty rozdělené do skupin podle stupně jejich znalostí? Vstupní testy realizované pomocí agendy Odpovědníky mohou tyto požadavky efektivně zajistit. Přijímací testy Díky propojení agend Přijímací řízení a Odpovědníky je možné hromadně manipulovat s výsledky papírových (skenovacích) či elektronických přijímacích testů přímo v rubrikách přihlášek uchazečů. Výhodou ­tohoto řešení je rychlost, s jakou jsou známy výsledky testů, spo­lehlivost a trvalá dohledatelnost odpovědí uchazečů. V celém procesu přijímacího řízení již nemusí být angažována třetí strana. Průběžné hodnotící testy Motivovat studenty k aktivní přípravě na výuku během semestru není jednoduché. Průběžné hodnotící testy dokážou s touto situací ­pomoci. Zároveň často přispějí ke zvýšení účasti studentů na kurzech a to každý pedagog uvítá. Výsledky jednotlivých testů mohou také tvořit část ­cel­kového hodnocení studenta. Procvičovací testy Zpětná vazba je důležitá. Procvičovací testy, ve kterých si mohou studenti opakovaně prověřit právě osvojované znalosti formou nejrůznějších typů otázek, se mohou stát nedílnou součástí studijních materiálů předmětu. Studenti obvykle takovou možnost v rámci svého studia vítají. Zkoušení před/po semináři Pochopili studenti přednesený výklad učiva? Malý úkol či test ­formou odpovědníku před anebo po semináři může přinést na tuto otázku odpověď. Učitel zjistí, nakolik je pro studenty výklad srozumitelný, a zároveň si udělá přehled o prezenci studentů na semináři. Domácí úkoly Do probírané látky vtáhne studenta dobře načasovaný domácí úkol. Využije-li se k tomuto účelu odpovědník, může být pro učitele výhodou snažší administrace odevzdaných úkolů a automatické vyhodnocení splnění či nesplnění úkolů. Studenti ocení jednoduchost odevzdání. Závěrečné zkoušky Je v předmětu velké množství studentů k přezkoušení nebo málo času na opravu často špatně čitelných testů? Skenovací papírové testy či elektronické zkoušení přímo v počítačových učebnách mohou být pro učitele ideální volbou. Ve zkouškovém období ocení výhodu rychlého zpracování výsledků testů, snadné manipulace s výsledky v poznámkových blocích a hromadného zadávání hodnocení. Závěrečné zkoušky nemusejí být vždy zdlouhavým procesem. Připouštěcí testy k ústní zkoušce Někteří učitelé si chtějí být jisti znalostmi studentů přihlášených na ústní zkoušku dříve, než se s nimi potkají tváří v tvář. Nechávají je tedy napsat test, který ověří úroveň jejich znalostí. K ústní části zkoušky jsou připuštěni jen ti, kteří splní požadované minimum, tj. dosáhnou určitého množství bodů v testu. Učitel šetří čas strávený s nepřipravenými studenty a výsledek písemné části může posloužit i jako vodítko pro konečné hodnocení zkoušky. etech@fi.muni.cz Podrobnější informace ke všem možnostem rád poskytne fakultní e-technik.