Jak motivovat studenty k průběžnému studiu zkušenostizMikroekonomieI Michal Kvasnička, ESF MU Varování Nemám pedagogické vzdělání. Náš systém založen na ekonomii: lidé reagují (racionálně) na podněty neprošel experimentálním testováním, že to funguje lépe než jiné systémy dá dost práce – bere čas na vědu / televizi (naštěstí většina jsou fixní náklady: vynaložené jednou) · · · 2/42 Filosofický základ Co je potřeba, aby studenti studovali průběžně: kvalitní zdroje, ze kterých se mohou studenti učit motivace = průběžná práce musí být bodovaná feedback – studenti potřebují průběžně vědět · · cukr: body se musí počítat do známky – mohou si známku zlepšit bič: pokud nezískají dost bodů za průběžnou práci, nedostanou se ke zkoušce - - · že neví (pokud neví); nebo, že ví (pokud ví) co neví (co a jak se učit) jak je to správně - - - 3/42 Mikroekonomie I Mikroekonomie I: velikost předmětu zapsáno 667 prezenčních studentů (rok 2016) 2 přednášky 31 seminárních skupin 9 cvičících (z velké části doktorandi) · · · · 5/42 Mikroekonomie I: obsah Předmět je založen na standardní učebnici Mankiw: Principles of Economics. Další zdroje: nahrávky přednášek slides v různých podobách DSO s řešenými příklady interaktivní grafy a simulace rozšiřující čtení a poslech · · · · · 6/42 Mikroekonomie I: průběžná práce: cvičení tvoří 30 % známky průběžné písemky tvoří 20 % známky připuštění ke zkoušce: aspoň 1/2 bodů z průběžné práce · · · 7/42 Cvičení Cvičení: průběh Neopakujeme přednášku – přestali by na ni chodit a učit se. Očekáváme, že studenti přijdou připravení (učebnice, přednáška). Studenti mají dopředu zadání příkladů Studenti řeší u tabule příklady – za body. Vyvoláváme náhodně – podle seznamu permutovaných jmen. Jeden bod za účast. · · · všechna cvičení / všichni cvičící mají stejné zadání cvičící mají řešení s postupem a pedagogickými hinty - - · tlak na použití teorie tlak na učení se definic - - · · 9/42 Cvičení: výhody Studenti jsou motivovaní učit se na každou hodinu. Vždy mají motivaci přijít (bod za účast). Učitel okamžitě reaguje a vysvětluje to, čemu studenti nerozumí. Dostávají okamžitou zpětná vazbu – slovně i v podobě bodů. · · · · body studenti vidí na konci týdne v poznámkovém bloku- 10/42 Cvičení: problémy a řešení Problém: Různí cvičící jsou různě přísní, různě rozdělují příklady, stihnou různý počet příkladů, takže se liší počet bodů, které udělí. Řešení: normování bodů normování "podle křivky", tj. tím víc bodů, čím mám víc než průměrný student normování přes všechny skupiny jednoho cvičícího průměrný student má 70 % bodů je to "vězňovo dilema" – dominantní strategií je se učit · · · · 11/42 Průběžné písemky Průběžné písemky: původně Průběžné písemky na semináři, opravované lidmi Výhody: Nevýhody: můžeme kontrolovat, co studenti dělají může obsahovat otevřené otázky · · zabíjí čas na semináři, tj. čas na interakci v pátek znají studenti zadání lépe než v pondělí učitelům bere čas · · · 13/42 Průběžné písemky: nyní Průběžné testy píší studenti doma přes Internet v ISu Výhody: nezabírá čas na semináři všichni mají zhruba stejné podmínky šetří čas učitelů (opravování a vkládání bodů do ISu) vcelku dobrá podpora v ISu · · · · 14/42 Průběžné písemky: nyní Problémy: studenti mohou spolupracovat (nevadí – něco se tím naučí) někdo to může udělat za ně (podvod = problém) je potřeba hodně zadání když test spadne, je potřeba jej ručně zahodit Teiresiás a nahrazování dělá problémy není způsob, jak dál snadno kvalitní feedback · · · · · · 15/42 Průběžné písemky: problém zadání Potřebujeme stovky různých srovnatelných zadání. V rámci projektu FRMU jsme vyvinuli testgen = generátor testových otázek ze šablony pro IS Zájemcům jej nabízíme k dispozici. maska zadání je drobný skript v jazyce R testgen vygeneruje jedinečné zadání pomocí náhodných čísel vytvoří potřebné grafy, tabulky nebo rovnice vygeneruje testovou sadu pro IS generuje ukázky v HTML pro snadnější testování · · · · · 16/42 testgen (1) sandbox <- function(){ # výpočty ... # obecné zadání addStory(paste0("Obrázek ukazuje čtyři rozpočtové linie, ", " optimální indiferenční křivky a optimální ", " spotřební koše spotřebitele, jehož důchod je ", duchod, ".")) # zde se přidá tabulka, obrázek nebo rovnice addFigure(graf, xbreaks=c(0, mx1, mx2), ybreaks=c(0, my1, my2), ymin=0, ymax=max(my1, my2)) 17/42 testgen (2) # zde se přidávají jednotlivé úkoly addTask( # otázky c(paste0("Které dva dílčí grafy by bylo možné použít k odvození ", " poptávky po statku ", statek, ", když je cena statku ", druhystatek, " rovna ", cena, "?")), # správné odpovědi spravna.odpoved, # špatné odpovědi c(spatne.odpovedi, "Žádnou z těchto dvojic obrázků.") ) } 18/42 testgen: výsledek 19/42 testgen: obrázky 20/42 testgen: obrázky 21/42 testgen: tabulky a rovnice Výplatní matice: Nabídka a poptávka: Poptávková tabulka: Nějaká rovnice: 22/42 Průběžné písemky: problém šizení Studenti musejí v závěrečném zkouškovém testu získat určité minimum, aby složili zkoušku. Ti, kteří museli šidit, nesloží zkoušku. 23/42 Průběžné písemky: zpětná vazba Nemáme dobrý způsob, jak dát studentům zpětnou vazbu. Ideální řešení: nechceme ukazovat elektronicky konkrétní testy nemáme univerzální řešení, které bychom jim mohli ukázat prezenční studenti se mohou podívat při konzultaci, ale bere učitelům čas většina studentů nepřijde není k dispozici pro kombinované studenty · · · · · · testgen vloží do sady otázek zpětnou vazbu IS ji pošle studentům, kteří odpověděli špatně · · 24/42 Zkouška Vyhodnocení zkoušky Vyhodnocení zkoušky a udělení známky je snadné: Body za všechny části průběžné zkoušky máme v poznámkových blocích. Zkouškový test je generován a opravován ISem . Známku spočítá skript uživatelské sumarizace. · · · 26/42 Jiné předměty Mikro I pro kombinované studium Vše funguje stejně s výjimkou seminářů: dáváme k dispozici nahrávku přednášky pro prezenční studium na tutoriálu řeším příklady studenti píší stejné průběžné testy zkouškový test je stejný známku vyhodnotí skript uživatelské sumarizace · · · · · 28/42 Analýza a vizualizace ekon. dat v R body za účast bodované domácí úkoly body za průběžnou účast se počítají do známky minimální laťka pro připuštění ke zkoušce · · opravované strojově- · · 29/42 Co jsme se naučili (ze špatných zkušeností) Co by měla průběžná práce splňovat Průběžná práce se musí skládat z mnoha drobných částí – každá z nich musí tvořit zanedbatelně malý počet bodů: Studenti nesmí mít možnost cokoli opravovat nebo doplňovat: Nahrazení testů jen kvůli exogenním šokům (nemoc, …). zkažení jedné části nesmí ohrozit složení zkoušky· to by vytvořilo motivaci učit se a skládat testy až na konec zmizel by tlak na průběžné studium chroničtí odkládači by měli na konci semestru problém · · · 31/42 Pamatovat, co je cíl Cílem není dokonalá spravedlnost, ale motivace k průběžné práci. Je to opakovaná hra – každé "uhnutí" se později projeví v chování studentů. Velký kurz musí běžet podle jasných pravidel: je třeba nastavit očekávaní studentů jejich chování bez jasných pravidel se učitel zblázní · ⇒ · 32/42 Pravidla Pokud má motivace k průběžné práci fungovat, musejí být pravidla detailní a známá dopředu. (I tak, někteří studenti na konci semestru tvrdí, že jim pravidla nikdo neřekl nebo že zapomněli na některé testy.) všechny dokumenty jsou v ISu před začátkem semestru posílám mail s hlavními body a pokynem, aby si pravidla přečetli na prvním semináři se pravidla vysvětlují a odpovídají se dotazy všechny termíny testů jsou od začátku semestru v ISu + je připomínám mailem · · · · 33/42 Pravidla (2) Další důvod detailních pravidel: Máme v pravidlech: pokud nejsou dost detailní studenti píšou maily s hloupými otázkami· než student položí dotaz, má si přečíst pravidla a že na dotazy, na které je v pravidlech odpověď, neodpovídáme · · 34/42 IS je klíčový (pár změn by pomohlo) Bez ISu by to nešlo IS používáme k komunikaci se studenty poskytování studijních materiálů a pokynů poznámkovým blokům (sdílení bodů od cvičících, komunikace bodů studentům) domácím testům zkoušce pomocí skenovaných testů vyhodnocování uživatelskou sumarizací bodů … · · · · · · · 36/42 Co nám v ISu chybí (1) Poznámkové bloky generované z odpovědníků by měly mít unikátní uživatelem zadané jméno. teď se jméno zvolí náhodně, každý rok jiné takže je každý rok potřeba upravit skripty uživatelské sumarizace je to otravné a snadno vznikne chyba · · · 37/42 Co nám v ISu chybí (2) Teiresiás požaduje prodloužení času pro své studenty o 25, 50 nebo 100 %. Odpovědníky by měly umět automaticky prodloužit čas. nyní je v odpovědnících čas zadán natvrdo, takže je pro každý typ prodloužení času potřeba vytvořit nový odpovědník je to otravné, snadno vznikne chyba, v poznámkových blocích je zmatek a uživatelské sumarizace je zbytečně složitá · · 38/42 Co nám v ISu chybí (3) Pokud je někdo nemocný a potřebuje náhradní termín, je potřeba vytvořit nový odpovědník. Bylo by dobré přidat možnost omezit některý termín na některé skupiny studentů. nyní mají odpovědníky jen seznam termínů a seznam studentů není možné omezit některé termíny jen pro některé studenty · · 39/42 Co nám v ISu chybí (4) Neexistuje rozumná cesta, jak dát studentům feedback z odpovědníků. Bylo by dobré moci u každé otázky definovat řetězec, který student dostane mailem, pokud odpoví špatně. buď se musí zveřejnit celé zadání (což nechceme) nebo ukazovat testy osobně (což bere čas a není možné pro studenty kombinovaného studia) · · "Nerozumíte tomu a tomu, podívejte se v učebnici na s. XXX" testgen to může generovat automaticky · · 40/42 Co nám v ISu chybí (5) V ISu dochází ke změnám pokročilejších funkcí Nikdy si nemůžeme být úplně jistí, že nám systém nepřestane fungovat pod rukama. (AVED: import bodů ze strojově opravovaných domácích úkolů.) bez varování bez dokumentace · · 41/42 Děkuji za pozornost